תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

קונה בטל: איך לבטל הזמנה ולהימנע מטעויות בקניות ברשת

שגעון הקניות של חודש נובמבר כבר עומד להסתיים ומי מאיתנו לא ניצל את החגיגה כדי לרכוש כמה מוצרים קטנים בהנחות גדולות • אבל מה קורה במקרים של טעויות בהזמנה, תשלומים מפתיעים, משלוח שלא מגיע, או מוצר שהגיע ואנו מעוניינים להחזירו • כל הפרטים בכתבה

קניות ברשת, איך להימנע מטעויות? / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב
קניות ברשת, איך להימנע מטעויות? / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף פרטנר

יום הרווקים, סייבר מאנדיי, בלאק פריידי ושופינג IL, לוח השנה כבר משופע באירועי מכירות בקנה מידה בינלאומי שאינם פוסחים על ישראל. רגע לפני שאתם שותים לספק שלכם את התשתית של האינטרנט בהזמנת מוצרים בלי הכרה, שימו לב לכמה סימני אזהרה והקדישו זמן לעיון בפרטים הקטנים.

איך להימנע מטעויות בקנייה מקוונת

מנועי החיפוש השונים ואתרי המכירות הגדולים לא חפים מטעויות, אותיות קטנות ואפליקציות מתחזות, ואתם חייבים לדעת איך לבחור ולבחון את מקור הסחורה. אל תמהרו להתפתות למוצרים שקופצים עליכם במודעות בפייסבוק, בחיפוש בגוגל ובקרוב גם בווטסאפ - לעיתים כל כך קל לעבוד עלינו שזה מעציב. בדקו את האתר שמציע את מה שאתם חפצים בו וחפשו עליו חוות דעת ברשת - אם משהו לא נראה לכם כשר, אולי הדג מסריח מהראש.

אם יש לכם חשבון משתמש באתר מוכר ששולח לכם מייל שנראה לגיטימי, אפילו עם קוד הנחה, אל תלחצו על הקישורים, אלא חפשו את הלינק בעצמכם. עונת הקניות פופולרית גם ב"פישינג" - פיתיון שחושף את פרטינו האישיים ופרטי האשראי שלנו לגורמים לא רצויים. זאת ועוד, רכישה באפליקציות השונות יכולה להוביל לעוגמת נפש, במרבית המקרים סתם כי לא טרחנו לקרוא את ההרשאות שאנחנו מעניקים לבעליה, במקרים אחרים כי פשוט הורדנו אפליקציה מתחזה. הימנעו גם מרכישות כשאתם נמצאים באינטרנט לא מאובטח או ציבורי, והעדיפו את שכבת ההגנה הנוספת של ספק האינטרנט הביתי שלכם.

באיזה אמצעי תשלום הכי כדאי לכם להשתמש? / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב
 באיזה אמצעי תשלום הכי כדאי לכם להשתמש? / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב


לשמור על אמצעי התשלום

אפליקציות ואתרי קניות רבים מציעים לכם לשמור את פרטי התשלום לשימושים עתידיים וזה משהו שתמיד עדיף להימנע ממנו. נכון, כמעט כולם מציעים היום קנייה מאובטחת בפרוטוקול SSL, אבל כולם חשופים לפריצות אבטחה. אתם יכולים להיעזר בשירותי תשלום צד ג׳ כמו PayPal כשהאפשרות קיימת, אבל שימו לב גם לעמלה הנוספת, אם קיימת. אם אתם משלמים בכרטיס אשראי, קחו בחשבון את העמלות של חברת האשראי - בדרך כלל אלו עמלות של המרות מט"ח. אם אתם מזמינים מוצרים מחו"ל באופן קבוע, אולי ישתלם לכם יותר בטווח הארוך להחזיק חשבון מט"ח ולחסוך קצת בעמלות.

מירוץ שליחים

דרך ארוכה עוברים המוצרים מרגע הזמנתם ועד שהם מגיעים לביתנו, וכדאי לשאול עוד כמה שאלות לפני שמקליקים על ההזמנה. כמו מה גובה דמי המשלוח? ותוך כמה ימים - או ימי עבודה - הוא צפוי להגיע אלינו? או האם תחול עליו עלות שילוח נוספת? כזו שתפתיע אותנו כשנלך לאסוף את החבילה ?כמו כן, בדקו היטב שהמועד הצפוי להגעת החבילה מתאים לכם, במקרים מסוימים תוכלו לזרז את הגעתה תמורת תוספת תשלום.

החבילה הגיעה, מה עם המס? / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב
 החבילה הגיעה, מה עם המס? / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב

משולש המס

אם אתם מזמינים את המוצרים שלכם מחו"ל, קחו בחשבון גם את שלושת סוגי המס הרלוונטיים: מכס, מס קנייה ומע״מ. קניות שמחיר מוצריהן (לא כולל שילוח), אינו עולה על 75 דולר - אינן חייבות בתשלום מסי יבוא; קניות בסכום של 75-500 דולר פטורות ממכס אך חייבות במע"מ, כלומר תוספת של 17% למחיר הכולל - מוצר, שילוח, ביטוח. המידע על שיעורי המס החלים בייבוא מוצרים לשימוש אישי בישראל, מתעדכנים באופן קבוע באתר רשות המסים.

איך לבטל הזמנה

אם השורה התחתונה מתאימה לכם, התנאים וזמני המשלוח לטעמכם, אתם יכולים לסגור את העסקה בראש שקט. טעיתם? התחרטתם? אם רכשתם את המוצר מאתר ישראלי, שמורה לכם הזכות לבטל את העסקה עד 14 יום ממועד קבלתו, לאחר שהודעתם על כך בכתב. על פי תקנות הגנת הצרכן שמורה לנו ״זכות החרטה״, ובאתר המועצה תמצאו את המדריך השלם לביטול העסקה, כיצד לפעול ומה גובה דמי הביטול, חפשו בגוגל. חוקי הגנת הצרכן אינם חלים על אתרי קניות מחו"ל, לכן אתם חייבים לעיין במדיניות ההחזרות לפני הרכישה. חלק מהאתרים יעניקו לכם החזר כספי מלא, אך קחו בחשבון את עלות השילוח חזרה, גם פה לפעמים המוכר מוכן לקחת עלות זו על חשבונו. קנייה נעימה.