מ"מ הנגידה: "להעלאת הריבית לא צפויה להיות השפעה על שוק הנדל"ן"

בשיחה עם עיתונאים אמרה יו"ר הוועדה המוניטרית, מ"מ הנגידה נדין בודו-טרכטנברג, כי העלאת הריבית תגרום תנודתיות בשער החליפין של השקל, אך להערכתה לא תהיה לה השפעה ארוכת-טווח • בנדל"ן המחירים לא יושפעו לדעתה מהעלאת הריבית לטווח הקצר • נגיד הבנק הנכנס לא היה מעורב בהחלטה אך עודכן עליה

נדין טרכטנברג
נדין טרכטנברג

ממלאת מקום הנגידה ד"ר נדין בודו טרכטנברג שעמדה בראש דיוני הוועדה המוניטרית אמרה הערב (ב') בתדרוך לעיתונאים כי "מצאנו שהתנאים בשלו לעליית ריבית לרבע אחוז. נכון שזה שינוי קטן מ0.1% ל-0.25% אבל בכל זאת זו ההחלטה משמעותית בהינתן שהיא באה לאחר כמעט ארבע שנים של ריבית קבועה ברמה של 0.1%. האינפלציה כבר חזרה לתחום היעד שבין אחוז ל-3 אחוז לפני מספר חודשים אך היא נשארה ברמה מאד נמוכה ולכן הוועדה רצתה להיות בטוחה שהאינפלציה באמת חזרה לתוך תחום היעד ולכן ההחלטה התקבלה עכשיו ולא בעבר.

לגבי הפעילות הכלכלית אמרה בודו טרכטנברג כי "ברבעונים האחרונים נרשמה צמיחה יחסית נמוכה אבל אנחנו מסתכלים על אינדיקטורים מעודכנים יותר לחודש אוקטובר כמו מדד מצב המשק, מדדי סנטימנט למיניהם במיוחד נתונים שאנחנו מקבלים לשוק העבודה עם שיעור אבטלה מאד נמוך ובמיוחד עליה בשכר שמכלילה את כל ענפי המשק ובכל רמות השכר - כאשר אנחנו מסתכלים על זה אנחנו סבורים שהצמיחה במשק ממשיכה בקצב נאה".

"טרכטנברג נשאלה האם מדובר העלאה חד-פעמית או שמדובר בשינוי מגמה ואנחנו בתחילתו של גל העלאות ריבית נוספות והשיבה כי "כשאנחנו מסתכלים לעתיד אנחנו רואים שתהליך הנורמליזציה של העלאת הריבית היא תהליך הדרגתי זהיר".

לגבי השפעת העלאת הריבית על שוק הנדל"ן והמשק בכלל אמרה בודו-טכרטנברג כי "לגבי ההשפעה הפוטנציאלית, אז כמובן אנחנו מדברים על עלייה מאד מתונה של הריבית לטווח קצר. שוק הנדל"ן מושפע הרבה יותר מהריביות לטווח ארוך ולכן כרגע אנחנו לא רואים שתהיה השפעה משמעותית. נראה בהמשך אם יש המשך עליות איך זה יכול להשפיע אבל בינתיים אנחנו לא רואים איך זה ישפיע על שוק הנדל"ן.

בודו-טרכטנברג נשאלה מדוע הוחלט הפעם על העלאת ריבית ולא בישיבה הקודמת שלקראתה התעוררו ציפיות רבות להעלאת ריבית ואמרה כי "ההבדל הגדול בין התנאים היום לתנאים בהחלטה הקודמת הם בעצם זמן. האינפלציה חזרה ליעד כבר לפני כמה חודשים אבל לא היינו בטוחים שהיא באמת התייצבה בטווח של היעד. מה שראינו וגם המדדים האחרונים שהצטרפו וגם הסביבה וגם התחזיות - הכול מצביע גם על אינפלציה נמוכה אבל גם כזו שחזרה לתחום היעד.

טרכטנברג נשאלה עד כמה העובדה שאנחנו בתקופת מעבר בין שני נגידים כן עלתה בדיונים בוועדה המוניטרית והשפיעה והשיבה כי "אני מוכרחה לציין כי הנקודה הזו עלתה לדיונים בוועדה המוניטרית (אבל) אני חושבת שכפי שנהגנו בכל החלטות הריבית הקודמות אנחנו מרגישים את האחריות שחשוב לפעול לפי הבנתנו את ההתפתחויות במשק וסביבת המחירים ולא לפי שיקולים אחרים. זה ברור שהיינו יחסית קרובים לקבל את ההחלטה הזו גם בפעם הקודמת אבל רק עכשיו הרגשנו שאנחנו מספיק בשלים להחלטה הזו וגם התנאים הכלכליים מספיק בשלים כדי לעשות את השינוי הזה".

בודו-טרכטנברג נשאלה האם אינה חוששת מתרחיש של התחזקות השקל ואמרה כי "אני לא עושה תחזיות לשוק המט"ח נסתכל ונראה מה שוק המט"ח מבין מההחלטה הזו. ייתכן שתהיה תנודתיות בשער החליפין שכמובן כן תשפיע על האינפלציה - וזה אולי הסיכון המרכזי להמשך התבססות של האינפלציה בטווח של היעד. ציינו בהודעה שזה הסיכון המרכזי ולמרות זאת אנחנו מצפים לתנודתיות אך לא לשינוי מגמה".

טרכטנברג אמרה כי הנגיד המיועד פרופ' אמיר ירון לא היה מעורב הליכי קבלת ההחלטה אבל ירון עודכן מיד לאחר שהתקבלה ההחלטה. לדברי טרכטנברג "ירון כבר ידע על ההחלטה כשעדכנו אותו אין ספק שהוא עקב מקרוב".