הסנטור הרפובליקאי שחוסם את חוק הסיוע הצבאי לישראל

אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, וארגון אוונגליסטי, פתחו בקמפיין נגד הסנטור ראנד פול, במסגרתו גם פרסמו פוסט ממומן בפייסבוק • פול ידוע בהתנגדות עקרונית לכל סיוע החוץ של ארה"ב, לא רק לחבילה לישראל • גורם פרו ישראלי: יתכן שטראמפ יצטרך להתערב

דונלד טראמפ והסנטור ראנד פול / רויטרס
דונלד טראמפ והסנטור ראנד פול / רויטרס

מחוקק אחד על גבעת הקפיטול חוצץ בין ישראל לבין חבילת הסיוע האמריקאי בסך 38 מיליארד דולר לעשר השנים הבאות. תכניות הרכש הישראלי בחברות ביטחוניות ארה"ב תלויות אפוא ברצון הטוב של אותו מחוקק ובשלב זה הוא אינו מפגין נכונות להתגמש, לדברי מקורות פרו-ישראליים בוושינגטון.

הסנטור ראנד פול, רפובליקאי ממדינת קנטאקי, הציב "הולד" (hold) - הליך פרלמנטרי שקשה לסכלו או לעקוף אותו - על הצעת חוק הסיוע האמריקאי לישראל (U.S-Israel Security Assistance Authorization Act of 2018). הליך hold מאפשר לסנטור אחד, או לקבוצת סנטורים, לחסום דרכה של הצעת חוק בצנרת החקיקה. כל סנטור יכול לממש את זכותו לנקוט הליך זה ע"י הודעה לראש הסיעה שלו שהוא אינו מעוניין שהצעת חוק מסוימת תועלה להצבעה במליאה.

בדרך כלל, מדובר בתרגיל סחיטה לגיטימי. סנטור מסוים חוסם יזמת חקיקה, או מינוי נשיאותי, אך הוא יסיר את התנגדותו אם יקבל את מבוקשו, על פי רוב תמיכה ביזמת חקיקה שלו עצמו. אבל במקרה הזה, התנגדותו של הסנטור הליברטאריאני לחבילת הסיוע אינה נובעת מהתנגדות לישראל אלא מהתנגדות עקרונית לסיוע למדינות זרות בכלל. כמו ליברטאריאנים אחרים, פול הוא בדלן מושבע ומתנגד לכל מעורבות אמריקאית מחוץ לגבולות ארה"ב.

חוק הסיוע לישראל (2018) אושר ברוב גדול במליאות הסנט (באוגוסט) ובית-הנבחרים (בספטמבר), אבל הגרסה הסופית של החוק (פשרה בין גרסאות הסנט ובית-הנבחרים) צריכה לעבור בהצבעה במליאת הסנט לפני שתוגש לחתימת הנשיא - ובשלב קריטי זה חסם הסנטור פול את התקדמותה.

גורמים פרו-ישראליים אמרו ל"גלובס", כי זו אינה הפעם הראשונה שפול מציב מכשולים בדרך לאישור חבילות סיוע לישראל. יתר על כן, ב-2014 הוא התנגד להצעת חוק למתן סיוע אמריקאי לשירותי הביטחון הפלסטיניים, אע"פ שישראל תמכה בהצעת חוק זו כדי להבטיח שת"פ ביטחוני עם הפלסטינים.

לדברי אחד מהגורמים, פול אינו נוטה להתקפל לנוכח לחצים של מחוקקים אחרים וייתכן שדונלד טראמפ ייקרא להתערב. בין השניים יש יחסי עבודה תקינים והם שיתפו פעולה בעבר.

הנסטור ראנד פול / רויטרס
 הנסטור ראנד פול / רויטרס

אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, והארגון האוונגאלי הפרו-ישראלי הגדול ביותר, "נוצרים מאוחדים למען ישראל" (CUFI), פתחו בקמפיינים נפרדים שנועדו לשכנע את הסנטור להסיר את התנגדותו לחבילת הסיוע. בפוסט במימון אייפ"ק בפייסבוק נאמר: "הסנטור פול ראנד מונע מהסנאט להצביע בעד חוק הסיוע הביטחוני לישראל (2018). הצעת החוק הדו-מפלגתית מאשרת מימון מלא של הסיוע הביטחוני לישראל שתכליתו לדאוג לכך שישראל תוכל להגן על עצמה. אנא קראו לסנטור פול להפסיק לחסום את הסיוע לישראל".

הארגון האוונגאלי CUFI יזם קמפיין אי-מיילים לקהלים מכוונים, בכללם רפובליקאים במדינת קנטאקי, ששלחו את פול לוושינגטון. ההנחה היא, שרוב מצביעי פול במדינה זו הם גם תומכי ישראל ופול ישמע בקולם.

עוזר בכיר למחוקק רפובליקאי על גבעת הקפיטול אמר לאתר "וושינגטון פרי ביקון": "פול ראנד מתנגד להטלת סנקציות על איראן ועל רוסיה. אבל בה בעת הוא מתנגד לסיוע לישראל ולסעודיה. כאשר רפובליקאים שומעים זאת, הם אינם שומעים הכרזה של שמרן בעל עקרונות, אלא של סתם אחד שנמצא בצד הלא נכון".

ומקור בארגון פרו-ישראלי אמר: "בהתחשב בתמיכה הדו-מפלגתית החזקה ביותר בחוק הסיוע לישראל, להתנגדותו של הסנטור פול אין פשר. עכשיו ממש לא הזמן למנוע סיוע מבעל ברית לנוכח האיומים שנשקפים לו מחמאס, חיזבאללה ואיראן".