המשנה ליועמ"ש במכתב חריף למכון התקנים: "המנכ"ל מכהן בניגוד לדין"

מנכ"ל מכון התקנים, אילן כרמית, שמכהן בתפקיד כבר שנה וחצי, לא קיבל את אישור ועדת המינויים כנדרש • מכון התקנים: "הנושא הובא לידי הדירקטוריון ומטופל על-ידו"

המנכ"ל של מכון התקנים, אילן כרמית, מכהן בתפקידו בניגוד לכללי הדין - כך עולה מסדרה של מכתבים חריפים ששיגר משרד המשפטים למכון התקנים. יו"ר המכון, הקבלן ויזם הנדל"ן אורי דורי, מינה את כרמית לתפקיד ממלא-מקום המכון ביוני 2017, אך המינוי טרם אושר בוועדה לבדיקת מינויים בכירים בראשות השופטת  (בדימוס) בלהה גלאור. כעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, דורשת ממכון התקנים להסדיר את מעמדו של כרמית שמתפקד כאמור בניגוד הדין, ולקבל בדיעבד את אישור הוועדה.

שמו של כרמית עלה לכותרות לאחר שהסתבך בעדות שקר בבית המשפט בפרשת מצלמות המהירות 3A, והומלץ להגיש כתב אישום בעניינו. כעת התיק מצוי בפרקליטות מחוז חיפה לצורך החלטה אם להגיש נגדו כתב אישום. ההסתבכות של כרמית התרחשה סביב עדותו בתביעה אחרת, שבה זוכו בספטמבר 9 נאשמים מחשד לנסיעה במהירות מופרזת, שיוצגו על-ידי עו"ד תומר גונן.

האישומים בגין עבירות מהירות נשענו על ממצאי מצלמות המהירות A3, וכרמית העיד כאילו הוא נכח בניסויים שנערכו לקראת קביעת תו התקן, אולם הסתבר כי כלל לא נכח בניסויים. שופט בית משפט השלום בעכו, יעקב בכר, קבע בתחילת ספטמבר בהכרעת הדין כי "כרמית לא אמר אמת בבית המשפט, עת העיד, שהוא ואחרים מהמכון נכחו בניסויים שבוצעו בהולנד לצורך דיוק המדידה של המערכת".

לפני שבועות אחדים הודיעה המשטרה בתיק אחר, במסגרת דיון בבית המשפט לתעבורה בחיפה נגד 12 נאשמים בנהיגה במהירות מופרזת על יסוד מדידת מצלמות המהירות A3, כי "לעניין תו התקן, נבקש לא להסתמך עליו, ואנחנו רוצים להוכיח את אמינות המערכת בדרכים אחרות". 

   המינוי שהסתבך
  המינוי שהסתבך

במכון חוששים מהסתבכות מביכה

החשש הגדול במכון התקנים הוא שיתברר כי כל ההחלטות שקיבל כרמית נעשו בחוסר סמכות. מכון התקנים הוא "תאגיד על-פי דין" שפועל מכוח חוק התקנים, וקיימת בו חובה לאיוש תפקיד המנכ"ל.

בצמרת מכון התקנים שוררת מבוכה וחשש מפני ההשלכות המשפטיות של אי-תקינות המינוי של כרמית כמנכ"ל, ואחד מבכירי המכון אמר כי "אם יסתבר שהפעולות שהמנכ"ל ביצע או הורה לבצע נעשו בשנה וחצי האחרונות ללא סמכות ובניגוד לדין, ממדי ההסתבכות של המכון עולים עשרת מונים על ההסתבכות בפרשת מצלמו המהירות".

לפי עמדת היועמ"ש, גם מינויו של כרמית לתפקיד המנכ"ל הזמני של המכון היה טעון אישור של ועדת גולדברג, אולם המינוי בוצע על-ידי המכון ללא מעורבות של הוועדה, ועל כן ספק אם בכלל יש תוקף למינוי. לקראת סוף 2017 נפתח מכרז לתפקיד מנכ"ל קבע למכון, בו זכה כרמית, וגם מינוי זה כפוף לאישור ועדת גולדברג. בינתיים התפוצצה פרשת מצלמות המהירות, וגם שאלת מינוי הקבע שלו כמנכ"ל לא הגיעה עד היום לכלל המלצה או החלטה בוועדה לבדיקת מינויים בכירים

זילבר דורשת החלטה, במכון משתהים

במסגרת התכתבות ארוכה מול משרד המשפטים, מכון התקנים, באמצעות עו"ד אהרון שפרבר, טען כי אין צורך להעביר בדיעבד בוועדה את מינויו של כרמית לתפקיד, מאחר ש"מינויו למנכ"ל קבוע למכון רובץ לפתחה של הוועדה בעניינו לבדיקת מינויים". המכון הציע כי כרמית ימשיך לתפקד כמנכ"ל, וכי הוועדה לבדיקת מינוים תדון בעניינו של כרמית כמנכ"ל קבוע, רק לאחר שהפרקליטות תחליט אם להגיש נגדו כתב אישום. 

הנושא הגיע לדרגים הגבוהים ביותר במשרד המשפטים. לפני שבועות אחדים, במכתב חריף, פנה משרד היועמ"ש למכון התקנים במכתב, בו נכתב כי מדובר בהתנהלות חמורה. "חרף הבהרות חוזרות ונשנות מטעמנו בנושא, ממאן הוועד הפועל של המכון להסדיר את מעמדו של כרמית, מי שנטען לגביו כי הוא מכהן בתפקיד ממלא-מקום של המנכ"ל. פועל יוצא של הדברים הוא שהמכון מתנהל כיום ללא מנכ"ל המכהן כדין, על כל המשתמע מכך. מדובר במצב חמור, בפרט נוכח היות המכון תאגיד ציבורי בעל סמכויות הסדרה ותפקיד ציבורי מרכזי במשק. 

"לפיכך, עמדת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, היא כי על המכון להסדיר בדחיפות וללא כל שיהוי נוסף את מעמדו של כרמית כמנכ"ל (זמני או קבוע) של המכון". 

יעקב וכטל, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה ונציג השר אלי כהן בוועד הפועל של מכון התקנים, דרש בשבוע שעבר מהיו"ר אורי דורי לבטל את הפגישה שהתבקשה עם דינה זילבר. וכטל ביקש לקבל הסבר על המצב המשפטי לאור העובדה שהמכון מתנהל ללא מנכ"ל המכהן כדין, ודרש להגיע להחלטה בהקדם האפשרי בעניינו של כרמית. היו"ר אורי דורי הודיע כי בתחילת דצמבר יתקיים בוועד הפועל דיון בעניינו של כרמית.

מכון התקנים מסר בתגובה: "הנושא הובא לידי דירקטוריון המכון ומטופל על ידיו"

*** חזקת החפות: ההחלטה האם להגיש כתב אישום נגד אילן כרמית טרם התקבלה, ובכל מקרה עומדת לו חזקת החפות עד שיורשע בדין, אם יורשע.