חוזרת הביתה: האם ויה תביא את מהפכת שיתוף הנסיעות גם לישראל?

פתרונות התחבורה החכמה בישראל עדיין בחיתוליהם • חברת ויה הישראלית פיתחה אלגוריתם שמחשב מסלולי נסיעה בזמן אמת ומחבר בין נוסעים למיניבוסים • כעת ויה תשתתף עם חברת דן בפיילוט של משרד התחבורה

ויה / צילום: אתר החברה
ויה / צילום: אתר החברה

חברת ויה (Via) הישראלית, המפתחת ומפעילה תחבורה ציבורית חכמה בארה"ב, באוסטרליה ובמספר מדינות באירופה, הודיעה היום (ג') כי היא מגיעה לישראל: החברה תתשתף בפיילוט של תחבורה ציבורית שיתופית בישראל ביחד עם חברת דן. לפי ההודעה, הפיילוט יושק בתחילת 2019 ובמסגרתו תפעיל דן צי מיניבוסים באמצעות המערכת של ויה, שיספק שירות הסעות על פי ביקוש בגוש דן.

במשרד התחבורה מציינים כי הפיילוט יכלול צי של מאה נהגים ומאה מיניבוסים, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. הזמנת הנסיעה תבוצע באמצעות האפליקציה והיא תיידע את הנוסע לגבי תעריף הנסיעה טרם ביצוע ההזמנה. לדברי המשרד, התוכנית נועדה להרחיב את אפשרויות התחבורה הציבורית לאזורי התעסוקה ולצמצם את מספר כלי הרכב הפרטיים בכבישים.

במסגרת הפיילוט, המשתמשים יוכלו להזמין את השירות באמצעות אפליקציה ייעודית של ויה, המאפשרת לרכב של דן לאסוף אותם בנקודת איסוף קרובה המחושבת בזמן אמת לפני תנאי התנועה והביקוש. האפליקציה תאפשר למשתמשים לעקוב אחר זמן האיסוף המשוער של הרכב וזמן ההגעה המשוער אל היעד.

תעריף הנסיעה ינוע בין 10 ל-12.5 שקל לנסיעה בשעות השפל, ויעמוד על 15 שקל בשעות השיא, בין השעות 06:30 ל-09:30 בבוקר ובין 15:00 ל-18:30 אחר הצהריים. כמו בתחבורה הציבורית הרגילה, אזרחים ותיקים יהיו זכאים להנחה של 50%. בנוסף, ניתן יהיה לרכוש כרטיסיית מנוי של עשר נסיעות במחיר של 120 שקלים, ולמעסיקים תהיה אפשרות לרכוש נסיעות עבור עובדיהם.

"מזה מספר חודשים אנחנו בוחנים איך להיכנס לישראל. אנחנו מאמינים שתחבורה ציבורית חכמה היא הפתרון, ואנחנו שמחים מאוד שבמשרד האוצר ובמשרד התחבורה הרימו את הכפפה", אומר גיא שר, מנהל הפעילות העסקית של ויה בישראל. "אני חושב שדן בחרה בנו משום שהיא הבינה שמערכת ההפעלה של ויה כבר פועלת בעשרות ערים וכפי שהיא עשתה בהן שינוי, גם כאן היא יכולה לעזור להוריד כלי רכב מהכביש. אנחנו מתרגשים לעשות את זה בעיר שבה הרעיון המקורי נולד, וזה שמשרד הפיתוח שלנו נמצא בתל אביב זה יתרון".

חברת ויה פיתחה מערכת מבוססת ביג דאטה ולמידת מכונה המחברת בין מספר נוסעים לרכב אחד. המערכת מחשבת מסלולי נסיעה בזמן אמת בין אלפי נוסעים ומאות כלי רכב. הנוסעים מזמינים נסיעה באמצעות אפליקציה ובוחרים את יעד הנסיעה, והאלגוריתמים של ויה מחברים מספר נוסעים לרכב אחד באופן שיתאים למסלולי וזמני הנסיעה שלהם. כל נוסע מופנה לתחנת איסוף קרובה לנקודת היציאה שלו, הממוקמת באופן שנועד להפחית את הנסיעות שהרכב יידרש לעשות כאשר הוא אוסף נוסעים.

החברה הוקמה ביוני 2012 על ידי דניאל רמות, מנכ"ל החברה, ואורן שובל, סמנכ"ל הפיתוח, שניהם בוגרי חיל האוויר. החברה החלה להציע שירותי נסיעות לראשונה בניו יורק ב-2013, וכיום מפעילה מערכות לניהול חכם של תחבורה ציבורית בעשרות מיקומים, ביניהם בניו-יורק, וושינגטון, שיקגו, לונדון, סידני, פריז, אמסטרדם, ברלין וטוקיו. השירות מופעל באמצעות שותפים מקומיים, בהם חברות תחבורה ציבורית, חברות רכב ועיריות, ועד כה סיפק למעלה מ-30 מיליון נסיעות שיתופיות.

יותר אפקטיבי מקארפול

שר התחבורה ישראל כץ חתם אתמול (ב') על תקנות חדשות המאפשרות את ביצוע הפיילוט. הוא ציין כי השירות החדש הוא צעד שנועד לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי, ולצמצם את עומסי התנועה באזור גוש דן. לדבריו, אם הפיילוט יושלם בהצלחה, הוא צפוי להתרחב גם לחברת "אגד" בירושלים ובחיפה ולחברת "מטרופולין" באזור דרום השרון.

עד היום, שירותי שיתוף נסיעות פעלו בישראל במודל מצומצם בלבד, בשל תקנות משרד התחבורה, לפיהן נסיעות שיתופיות יכולות להתבצע על ידי מחזיקי רכב פרטי אם לא יתקיימו למטרות רווח. התקנה מאפשרת לבצע עד שתי נסיעות שיתופיות ביום והסכום המרבי שניתן לגבות על כל קילומטר של נסיעה הוא שני שקלים לכל היותר. לכן, חברות שיתוף נסיעות בכלי רכב פרטיים, בראשן אובר, הפעילו בישראל שירותים מצומצמים בלבד, או, כמו אובר עצמה - ויתרו עליה לחלוטין.

השירותים שפעלו בישראל הם Moovit carpool, שירות הנסיעות השיתופיות של מוביט בישראל, שהציעה לנוסעים את האפשרות להצטרף לנסיעה שיתופית בתמורה להשתתפות בהוצאות, לצד מסלולי התחבורה הציבורית, האופניים וההליכה ברגל. שירות נוסף הוא שירות הקארפול של ווייז, המחבר בין נוסעים לבין נהגים המשתמשים באפליקציה. השירות השלישי שפועל בישראל הוא Gett Together, המוצע למקומות עבודה כשירות נסיעות שיתופיות שהם יכולים לספק לעובדיהם.

המטרה של כל השירותים הללו, לדברי מפעיליהן, היא כפולה: מצד אחד - מתן שירות נסיעות נוח לנוסעים, ומצד שני - הפחתת העומס על הכבישים. עם הטענה האחרונה הן ניסו, כל אחת בדרכה, להצדיק את הרחבת פעילותן מול משרד התחבורה. אלא שמחקרים בעולם מעלים את החשש שדווקא נוסעי תחבורה ציבורית יעברו להשתמש בשירותי קארפול, ולא בעלי רכבים פרטיים.

לעומתם, המודל של ויה מתבסס על התחבורה הציבורית ולא מבקש להחליפה. תחילה היה נראה שמודל כזה ייתקל בחומות הרגולציה ולא יגיע לישראל בעתיד הנראה לעין. ואכן, החברה הישראלית מפעילה את השירות בשלוש יבשות לפני שהגיע לפעול במקום מוצאה. עם זאת, כעת, משהוכרז הפיילוט, המודל של ויה יאפשר לה להפעיל שירותי נסיעה בקנה מידה נרחב בהרבה מאשר מתחרותיה.