בעלי המניות בקואופ חצויים: רק למחציתם משתלם למכור את הנכסים

אגודת החברים בקואום מונה כ-12 אלף חברים, מחציתם עובדים ברשת ומחציתם קונים בה • מכירת נכסי הרשת תניב לכל אחד מהם כ-30 אלף שקל ותגרום לעובדים להפוך למובטלים • מנגד, הכנסת משקיע תדלל משמעותית את שווי המניות ותפגע ביתר החברים

סניף של קואופ שופ. / צילום: תמר מצפי
סניף של קואופ שופ. / צילום: תמר מצפי

12 אלף חברים בערך הצטרפו לפני עשרות שנים לאגודת החברים בקואופ. אותם חברים מתחלקים לשתי קבוצות: חצי חברי אגודה שעובדים ברשת, וחצי שהם צרכנים. כל חבר אגודה מחזיק במניה אחת, שהשווי שלה הוא כמה עשרות אלפי שקלים.

מעבר לשווי המניות, חברי האגודה זוכים להטבה בכל קנייה שהם מבצעים באחד מסניפי הרשת - 10% הנחה - הטבה אשר שודרגה בעקבות תביעה ייצוגית שהגישו חברי האגודה נגד הרשת לפני 4 שנים. ההסדר באותה תביעה הגדיל את ההנחה שלה היו זכאים החברים ושינה את מבנה ההטבות משיטת הקופונים שהייתה נהוגה לפני כן ושהתובעים טענו כי איננה יעילה.

עו"ד אביעד ויסולי, שייצג את חברי הקואופ בתביעה, מסביר כי לאור המצב כעת, האינטרסים של חברי האגודה לעתיד הרשת מנוגדים - בין העובדים ובין חברים שלא עובדים. "מבנה האגודה הוא של קואופרטיב. לפי התקנון לחברים יש אמנם אחריות אישית בהתחייבויות, אבל במקרה הזה לקואופ יש נכסים ששווים פי כמה מהחוב המוצהר".

ויסולי מעריך כי נכסי הקואופ נאמדים במיליארד שקל - פי כמה מהחוב המוצהר. "נוצר מצב מוזר היות שלחברי הקואופ שלא עובדים ברשת כדאי לשאוף לפרק את הקואופ, וסוף-סוף לממש את המניה שלהם ששווה לכ-30 אלף שקל".

לדבריו, האינטרסים של העובדים הם אחרים לגמרי. "העובדים לא ישאפו לפרק את הרשת ולאבד את מקום עבודתם בשביל סכום כזה. מבחינת החברים שלא עובדים כניסה של משקיע חיצוני עשויה לדלל אותם משמעותית. הכוונה היא למשל שאם ייכנס משקיע שירצה 95% מהמניות, היתרה של 5% תחולק בין חברי האגודה, ושווי המניה שלהם יקטן דרמטית".

הנכסים אליהם מתייחס עו"ד ויסולי הם הנדל"ן שברשות הקואופ, כאשר ההתחייבויות מגיעות מהפעילות הקמעונאית. "אם ימכרו את הנכסים, היתרה תשלם את כל ההתחייבויות, ומהעודף שיישאר יהיה מה לחלק בין החברים. במצב כזה שבו העובדים עשויים לאבד את מקום עבודתם. נוצר ניגוד עניינים מוחלט בין החברים שעובדים ואלה שלא עובדים".

עם זאת, חשוב לציין כי תוכנית ההבראה שהאגודה והחברה הגישו אתמול (ב') לבית המשפט, אינה כוללת מכירה מלאה של הרשת, אלא המשך הפעלה של החברה באזור בו נמצא הרוב המוחלט של בעלי המניות של האגודה באזור ירושלים.

הרשת מדגישה כי היא הגישה בקשה להקפאת הליכים על-מנת שתוכל להמשיך במימוש תוכנית ההבראה עליה שקדה ואשר נתקעה כעת בעקבות בעיה תזרימית, הרי סך הנכסים שלה אינו עולה על סך החובות שלה. מכאן שההערכה היא שעל סדר היום לא עומד נושא מכירה כוללת של נכסי האגודה.