קלאסיקה לחנוכה: טיול ברוח המכבים בחבל מודיעין

את המס השנתי לאנטיוכוס צריך לשלם ולקחת את הילדים לטיול ברוח המכבים • חבל מודיעין משתף פעולה בשמחה

לכאורה, אין טיול בנאלי לחנוכה מאשר חבל מודיעין וקברות המכבים. אבל למרבה ההפתעה - גם של אלה שלקחו אותם לסיבוב החשמונאי בכיתה ג' - דווקא יש שם הפתעות, גם למי שמזמן השאירו את בית הספר מאחוריהם. אבל את המס השנתי לאנטיוכוס צריך לשלם, ולקחת את הילדים, במיוחד הצעירים שנמצאים ממילא בחופשה בימים אלה, לטיול באזור שבו חיה משפחת חשמונאי ובו פרץ המרד. למרבה המזל, עמותת התיירות של חבל מודיעין מודעת לתפקידה ההיסטורי ויוזמת שפע של אירועים ברוח החג (לפרטים: www.thm.org.il ופייסבוק של העמותה).

עוד יתרון הוא שבמקביל לאזכור השנתי של נס פך השמן, מתרחש גם נס הנביטה - השדות מוריקים. כמו נרות חנוכה פורצים מהקרקע כרכומים לבנבנים ולצדם גם נרקיסים ורקפות ראשונים. באזור ישנם מסלולי טיול רבים: פארק איילון-קנדה (שם התקיים קרב אמעוס, שבו נחל יהודה המכבי את אחד הניצחונות הגדולים ביותר שלו), דרכי הנוף של הקק"ל לאורך נחל מודיעין, מסלולי ההליכה סביב "קברות המכבים" אל חורבת הגרדי (המזוהה כיום עם קבר מתתיהו), תצפית אל הכפר הפלסטיני אל-מידיה, שמקומו מזוהה עם מודיעין הקדומה, יער בן שמן, תל חדיד ו"בקעת הנזירים" שבהם שפע מסלולי הליכה נוחים, דרכי נוף יפות וסינגלים לאופניים.

גם הקרן הקיימת נרתמת ותפעיל תחנת מידע שממנה יצאו הדרכות למשפחות (בין 9:30 ל-15:00, ללא תשלום) בעקבות תעלומת קברי המכבים (הסיורים ב-10:00 ו-13:00, ביום שישי ב-12:30). בסמוך, ייערכו חפירה ארכיאולוגית לילדים וסדנאות יצירה של נרות חומר, פסיפס ועוד. בערבים ייערכו סיורי עששיות. ב-5-6.12 ייערכו ניווטים ספורטיביים לכל המשפחה, בכמה רמות קושי (לפרטים ולהרשמה: www.navigo.co.il).

בחמישי (6.12 ב-11:00 ו-13:00), יוצג ביער בן שמן "אחרוני המכבים", מפגש קומי המשלב טקסטים עתיקים, אקרובטיקה, נגינה בכלים עתיקים, שירת פיוטים, להטוטי חרבות ועוד. הכניסה חינם, אך מספר המקומות מוגבל ויש להירשם מראש: info@thm.org.il.

ביום שישי 7.12 יתקיים יריד "בתים פתוחים מארחים" בכ-10 בתים פתוחים ביישובים רינתיה, מזור ונופך. אמנים ובשלנים מקומיים יאכילו, יפעילו סדנאות יצירה, ויציגו עבודות אמנות.

בכפר חשמונאי שבשילת ייערכו סיורים מאורגנים להמחשת החיים בתקופה החשמונאית: בתי מגורים, בית בד עתיק ושוק משוחזר. ניתן יהיה לכתוב בקולמוס, לצפות במחזה "מתתיהו המספר", ולהטביע מטבעות שעליהם דוגמאות חשמונאיות (4-10.12. טל' 054-4480463, kfarhash@012.net.il).

מופע קומי / צילום:שרון חן
 מופע קומי / צילום:שרון חן

ואם בניסים עסקינן, בסמוך למושב כפר דניאל נחבא אל הכלים פארק הקופים - מקום שמחזיק מעמד כנגד כל הסיכויים (www.park.monkeypark.co.il, טל' 08-9285888). אולי בזכות עבודת הקודש שהם עושים: מקום מקלט ושיקום לקופי מעבדה (ביניהם אלפי הקופים שניצלו מחוות מזור עם סגירתה), קופים שהוברחו ארצה בצורה לא חוקית וגודלו בתנאים לא תנאים.

פארק הקופים/ צילום: יותם יעקובסון
 פארק הקופים/ צילום: יותם יעקובסון

הקופים מגיעים לכאן ללא כל יכולות חברתיות, כיוון שנלקחו מאימותיהם זמן קצר לאחר לידתם וגודלו בבידוד. הם פגועים נפשית וחלקם אף פיזית. בתחילה מוחזקים הקופים בנפרד, באזור הסגור בפני מבקרים. בהדרגה, תוך שהם לומדים התנהגויות חברתיות, הם מועברים לחיות יחד, כלהקה, ממש כפי שהם אמורים לחיות.

ואיפה ההפתעות המובטחות? יש. למשל הילולא לא מוכרת לצדיק נחבא אל הכלים, הצדיק של קהילת יהודי קוצ'ין - הרב נחמיה מוטא. אין כאן תעשייה תיירותית בנוסח הילולת הבאבא סאלי או זו שבמירון, אלא הילולה קטנה וצנועה בבית הכנסת שבמושב גבעת כ"ח.

בית הכנסת בגבעת כ"ח, / צילום: יותם יעקובסון
 בית הכנסת בגבעת כ"ח, / צילום: יותם יעקובסון

את מצבתו של הרב, בן המאות 17-16, אני מכיר היטב מביקורי בקוצ'י, שבדרום הודו. היא נחבאת בשולי סמטה צרה בשכונת מגורים ולא מוכרת.

מוטא היה בכלל תימני, אבל הוא הגיע לקוצ'י והתיישב בה כדי ללמד את בני הקהילה היהודית עברית ותורה. יהודי קוצ'ין עלו ארצה בראשית שנות ה-50, ובית הקברות העתיק של הקהילה נהרס ועליו הוקמה שכונת מגורים, אבל מצבתו של מוטא נותרה על כנה. הודים מכל הדתות - הינדואים, מוסלמים ונוצרים - מתפללים לפניה, מדליקים נרות ומקטירים קטורת. שוב ושוב אני למד כי לסיפורי ניסים ולכוח מאגי אין גדרות של דת. בקרב עדת בני קוצ'י, יום פטירתו של מוטא, בנר ראשון של חנוכה (שנת 1621), הפך ליום ההילולה.

לפני כמה שנים, כשעברתי להתגורר בחבל מודיעין, הופתעתי לגלות שבמידה מסוימת, הצדיק ואני שכנים. העתק של מצבתו המפוארת בקוצ'י קבוע בקיר החיצוני של בית הכנסת בגבעת כ"ח, לצד מפת פסיפס המתארת את מסע הקוצ'ינים מהודו לישראל. בנר ראשון של חנוכה נקבצים בני ובנות הקהילה, עורכים שולחנות, מתפללים ועורכים סעודת מצווה במשותף. זהו אירוע אינטימי ומיוחד שטבול בערגה אל מולדת רחוקה.

סיור מאורות קצת אחר | לא עוד סיור חנוכיות בנאלי: מסע של טעמים, ריחות, סיפורים ומראות בעכו, בעקבות האורות בכל אחת משלוש הדתות הגדולות - יהדות, נצרות ואסלאם. הסיור יתקיים בהדרכתו של יליד העיר אנדרו עבדו. לקינוח, ארוחת חנוכה יוצאת דופן בסגנון גיאורגי עם כיבוד מעשה ידיהן של נשים יהודיות וערביות ממיזם "נשים מבשלות". ימי רביעי, 5.12, 19.12, טל' 03-6909463, 03-6012418