מי צריך את טלפון הבלוקצ'יין של משה חוגג? תשאלו את "הפרעוש"

נובמבר היה החודש הגרוע ביותר לשוק המטבעות הדיגיטליים ב-7 השנים האחרונות, עם צניחה של 37% במחיר הביטקוין • אבל זה לא הפריע למשה חוגג, שבסוף השבוע השיק בברצלונה עם הפרזנטור הנוצץ ליאו מסי סמארטפון המיועד למחזיקי מטבעות הקריפטו • דעה

ליאו מסי (מימין) ומשה חוגג, בהשקת הטלפון Finney בברצלונה / צילומים: יח״צ סירין לאבס
ליאו מסי (מימין) ומשה חוגג, בהשקת הטלפון Finney בברצלונה / צילומים: יח״צ סירין לאבס

כמעט שאין צורך להציג את ליונל (ליאו) מסי, הנחשב לאחד מגדולי הכדורגלנים בכל הזמנים. מסי, כוכב מועדון הכדורגל של ברצלונה ונבחרת ארגנטינה, הידוע בכינויו "הפרעוש", הוא גם פרזנטור מבוקש בלא מעט קמפיינים פרסומיים. לרשימת הלקוחות המכובדת שלו, הכוללת תאגידים כמו אדידס, סמסונג, פרוקטר אנד גמבל או פפסי, שבפרסומות שלהם הוא כיכב, הצטרפה באחרונה חברה קטנה ופחות מוכרת - Sirin Labs של משה חוגג.

בסוף השבוע האחרון ערכה סירין לאבס בברצלונה, בהשתתפותו של "הפרעוש" כמובן, "השקה תקשורתית" למוצר שלה - סמארטפון הבלוקצ'יין Finney. כמו עיתונאים אחרים המסקרים את תחום המטבעות הדיגיטליים וטכנולוגיית הבלוקצ'יין העומדת מאחוריהם, הוזמנתי גם אני להשקה. בסופו של דבר, הסתפקתי בצפייה באירוע בווידיאו, שהועלה בשידור חי באינטרנט ביום חמישי בערב, לאחר שכמה ימים קודם לכן הוצג בפניי המכשיר במשרדי סירין ברמת גן.

כוכב כמו מסי לא עושה קמפיינים בהתנדבות, אף שכסף ודאי לא חסר לו. ההכנסות של "הפרעוש" מחסויות ופרסומות הסתכמו ב-27 מיליון דולר השנה, ושכרו השנתי ככדורגלן ברצלונה מסתכם ב-84 מיליון דולר, כולל בונוסים. מגזין "פורבס" דירג את מסי השנה במקום השני ברשימת הספורטאים בעלי ההכנסות הגדולות ביותר בעולם, כשמעליו ניצב המתאגרף האמריקאי פלויד "מאני" מייוות'ר.

מייוות'ר, שפרש השנה מזירת האגרוף אחרי שהוכתר 10 פעמים כאלוף העולם, חטף נוקאאוט בסוף השבוע האחרון. כפי שפורסם באתר "גלובס", המתאגרף המפורסם נאלץ לספוג קנס של יותר מ-600 אלף דולר במסגרת הסדר מול רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC). על מה הקנס? ובכן, הרשות קבעה כי מייוות'ר לא גילה לציבור, כנדרש על פי חוק, שקיבל מאות אלפי דולרים תמורת קידום הנפקות ראשוניות של מטבעות דיגיטליים (ICO) ברשתות החברתיות. ובכל זאת, כנראה שזה לא מטריד יותר מדי את מייוות'ר, שהכנסותיו השנתיות מסתכמות ב-285 מיליון דולר, לפי "פורבס".

ואולי כל זה לא מטריד גם את ליאו מסי ואת מי שגייס אותו כ"שגריר המותג" של סירין לאבס, משה חוגג. השניים נראו מאוד בטוחים בעצמם על בימת האירוע בברצלונה ביום חמישי. האמת היא שחוגג לא יכול היה לבחור עיתוי גרוע יותר להשקת סמארטפון הבלוקצ'יין שלו: הביטקוין איבד בנובמבר 37% מערכו - הירידה החודשית הגדולה ביותר במחירו מאז אוגוסט 2011. אבל בכל האירוע, שנמשך כשעה, לא נאמרה ולו מילה אחת על מצבו העגום של שוק הקריפטו. אז על מה כן דיברו שם? על כדורגל, בין השאר.

"כישלון הוא חלק מההצלחה"

"כשמסי היה ילד הייתה לו הפרעת גדילה, אבל האנשים בברצלונה האמינו בו, לקחו אותו למועדון הכדורגל שלהם והשקיעו בו, והוא הפך לכדורגלן הטוב בכל הזמנים", סיפר חוגג לקהל באירוע. "בגלל הערכים האלה, עם הצניעות שלו וההישגים המדהימים שלו, בחרנו במסי".

כשמסי עלה לבמה וישב לצד חוגג והמנחה אווה מרסלה, ששימשה גם מתורגמנית לשיחה מספרדית לאנגלית בשיחה ביניהם, שאל חוגג את מסי: "איך אתה מתמודד עם כישלונות בברצלונה?" על כך השיב "הפרעוש" בצניעותו: "קשה מאוד לא לקבל את מה שאתה רוצה, אבל תמיד צריך לנסות שוב ולא להיכנע, ולא רק בכדורגל, גם בחיים". חוגג סיכם את השיחה במסר לקהל: "כישלון הוא חלק מההצלחה".

חוץ מכדורגל ומסי, באירוע החגיגי דיברו חוגג ויו"ר סירין, המיליונר הקזחי קינס רקישב, לא מעט על הסמארטפון, על מטבעות דיגיטליים, על בלוקצ'יין ואבטחת סייבר. חוגג סיפר כי "ה-Finney הוא one-stop shop לכל השלבים הנדרשים לשימוש במטבעות דיגיטליים. לפני ה-Finney היית צריך ארנק חומרה, מחשב, ארנק תוכנה, זירת מסחר. ה-Finney עושה את כל זה בטלפון אחד". הוא ציין כי ל-Finney יש הסכמי הפצה בבריטניה, אוקראינה, איחוד האמירויות, יפן, הונג קונג, קזחסטן, אזרבייג'ן ומצרים, ונוסף עליהם גם הסכם הפצה עם אמזון בפלטפורמה המקוונת לסטארט-אפים Amazon Launchpad.

עוד סיפר חוגג בהשקה כי בטלפון Finney יש מה שנקרא "מרכז חינוך", שבו המשתמשים יכולים לצפות בתכנים על פרויקטים שונים של בלוקצ'יין ובתמורה לקבל תשלום מאותם פרויקטים. בדרך הזאת, לדבריו, הטלפון יכול להחזיר כסף למי שקונה אותו. מה נאמר? לא רק איש עסקים, גם איש חינוך.

מסך נשלף וארנק קריפטו

חוגג בן ה-37, שהפך באחרונה לבעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, מנהל את חברת ההשקעות סינגולריטים, שאותה הקים יחד עם רקישב. בשנתיים האחרונות השקיעה סינגולריטים בכמה סטארט-אפים בתחום המטבעות הדיגיטליים. אחד מהם הוא חברת invest.com, שלפני כשבוע מונה לה מפרק זמני, כפי שפורסם ב"גלובס".

חוגג סיפר בראיונות קודמים שהוא התחיל לעסוק בתחום הקריפטו רק בסוף 2016. הוא קנה ביטקוין לראשונה ב-2013 כשגר בניו יורק, וכיום הוא מחזיק גם במטבעות דיגיטליים רבים אחרים. בשנה שעברה נסגרה חברת מובלי, שאותה הקים ב-2010, לאחר שגייסה 86 מיליון דולר לפיתוח אפליקציית שיתוף תמונות.

אבל גולת הכותרת של עסקיו היא, ללא ספק, חברת סירין לאבס והסמארטפון שלה, שניכר כי חוגג לא חסך כסף בהשקתו. מעבר לאירוע המושקע ולפרזנטור הנוצץ מברצלונה, שאף משתתף בסרטון הפרסומת של Finney, סירין מציגה מכשיר סמארטפון מתקדם, המאובזר גם בארנק קריפטו "קר" (שלדברי החברה, מופרד לחלוטין ממערכת ההפעלה של הטלפון ומהאינטרנט), המיועד לשימוש במטבעות דיגיטליים. מאיפה הכסף? ובכן, סירין גייסה עד היום 255 מיליון דולר, מתוכם 158 מיליון דולר בהנפקת המטבע הדיגיטלי שלה, Sirin.

סירין היא לא החברה הראשונה שמשיקה סמטארפון בלוקצ'יין. הקדימה אותה מעט יצרנית הסמארטפונים הטייוואנית HTC , שהשיקה בסוף אוקטובר את המכשיר שנקרא Exodus 1, הכולל גם הוא ארנק דיגיטלי. האקסודוס של HTC מוצע למכירה באתר החברה אך ורק תמורת מטבעות דיגיטליים, ומחירו 0.15 ביטקוין או 4.78 את׳ר. כששער הביטקוין (BTC) נע סביב 4,000 דולר, המכשיר עולה כ-600 דולר, וכששער האת׳ר (ETH) כ-110 דולר, מחירו נמוך אף יותר, כ-540 דולר.

סירין, מצדה, הצמידה לטלפון שלה תג מחיר של 999 דולר והודיעה כי הוא יהיה זמין לרכישה באתר שלה מיד לאחר השקתו. מי שנכנס בסוף השבוע לאתר, גילה שהמחיר כבר הופחת ל-899 דולר (והתשלום אפשרי רק באמצעות המטבע הדיגיטלי של סירין, SRN). עדיין, יקר יותר מהמכשיר המתחרה. סירין הכריזו כי החל בינואר ה-Finney יוצע למכירה גם באתר Amazon Launchpad, וב-2019 ייפתחו שתי חנויות "דגל" של הסמארטפון, אחת בלונדון ואחת טוקיו.

ה-Finney מצויד במערכת הפעלה ייעודית שפיתחה סירין, הנקראת Sirin OS, הפועלת על גבי אנדרואיד של גוגל; חנות אפליקציות מבוזרות (הכוללת בינתיים כ-10 אפליקציות בלבד); מערכת אבטחת סייבר, שאמורה להתריע על כל ניסיון פריצה לטלפון; מסך בגודל 6 אינץ׳; ועוד מסך נשלף בגודל 2 אינץ׳, המיועד לשימוש בארנק הקריפטו.

זהו הסמארטפון השני שסירין מפתחת, אחרי שב-2016 השיקה את "סולארין", שאותו הציגה כסמארטפון המאובטח ביותר בעולם. הסולארין, שנשא תג מחיר של 15 אלף דולר, לא הצליח להלהיב את השוק ונכשל מבחינה מסחרית. האם ל-Finney מצפה עתיד ורוד יותר? לא בטוח, בהתחשב בשוק שאליו הוא פונה.

שנה רעה לשוק הקריפטו

כשאנו בפתחו של חודש דצמבר, ניתן כבר לקבוע כי 2018 הייתה שנה רעה לשוק המטבעות הדיגיטליים, ובראשו הביטקוין (BTC ) - שקרס ב-80% משיא של יותר מ-20 אלף דולר שקבע בסוף השנה שעברה. שוק הקריפטו נמצא בנקודת שפל ומשקיעים רבים מנסים לעכל את ההפסדים שספגו בו השנה. בזמנים כאלה, מי בכלל צריך סמארטפון בלוקצ'יין?

המטבע של סירין (SRN ) אמנם ירד בחודש נובמבר "רק" ב-20%, אבל מאז הנפקתו בסוף דצמבר 2017 איבד 92% מערכו. יתרה מכך, ממחיר שיא של 3.6 דולרים, שאליו הגיע בינואר האחרון, צלל המטבע של סירין ב-98%, ובסוף נובמבר הסתכם שווי השוק שלו בכ-40 מיליון דולר, כשמחירו 8 סנט בלבד, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

ועכשיו, מה בכלל אפשר לקנות במטבע הדיגיטלי של סירין? לא הרבה. במסמך (White Paper) שפורסם על ידי סירין עם הנפקת המטבע בסוף 2017, צוין כי הוא מיועד לשלושה שימושים: לרכישת הסמארטפון של סירין; לרכישות בחנות האפליקציות שתפעל על הסמארטפון; וכן לתשלום על שיתוף משאבי סוללה ורשת באמצעות המכשיר.

אלפי המשקיעים שקנו את המטבע של סירין השנה, בהנחה שהם עדיין מחזיקים בו, ודאי מצפים לגלות מה התמורה האמיתית שיקבלו עבורו. בינתיים, הם יוכלו ליהנות אולי מהפרסומת של Finney עם "הפרעוש".