מ-1 בינואר 2019: חובת תיאוריה וטסט גם לרוכבי האופניים החשמליים

החל מ-1 בינואר 2019 תיאסר הרכיבה על אופניים חשמליים, למי שאין ברשותו רישיון נהיגה או טרם עבר בהצלחה מבחן תיאוריה רגיל או בחינה ייעודית לרכיבה על אופניים חשמליים

אופניים חשמליים / צילום: תמר צפי
אופניים חשמליים / צילום: תמר צפי

מהיום (א') ניתן לבצע מבחן תיאוריה יעודי, המותאם לרוכבי אופניים חשמליים - כך הודיע היום משרד התחבורה. החל מ-1 בינואר 2019 תיאסר הרכיבה על אופניים חשמליים, למי שאין ברשותו רישיון נהיגה או טרם עבר בהצלחה מבחן תיאוריה רגיל או בחינה ייעודית לרכיבה על אופניים חשמליים.

זאת, במסגרת תכנית להגברת בטיחות רוכבי האופניים החשמליים שגובשה לאחרונה על ידי משרד התחבורה ואושרה בממשלה. משרד התחבורה קבע דרגה חדשה למבחן התיאוריה של אופניים החשמליים (A3). מבחן התיאוריה היעודי יכלול 30 שאלות מקצועיות הקשורות לרכיבה נכונה על אופניים חשמליים, שימוש בדרך וחוקי התעבורה. מי שיעבור בהצלחה את הבחינה יקבל היתר נהיגה מיוחד לרכיבה על אופניים חשמליים.

תלמידי התיאוריה ידרשו להנפיק בתחנת הצילום כרטיס תלמיד (טופס ירוק) לצורך ביצוע מבחן התיאוריה עבור מבחן האופניים החשמליים. לאחר צילום הנבחן ומילוי הטופס, ניתן לגשת לבחינה בכל אחד מ-45 מרכזי בחינות התיאוריה.

תלמידי נהיגה שיעדיפו לבצע מבחן עיוני רגיל, יכולים לגשת למבחן התיאוריה מגיל 15 וחצי, זאת בעקבות תקנה חדשה שנחתמה על ידי השר כץ. "מבחן התיאוריה לרוכבי אופניים נועד להקנות לצעירים ידע והתמצאות מוקדמים בחוקי התעבורה, הן כרוכבי אופניים והן כהולכי רגל", אמר השר כץ.

לפני כחודש וחצי, נזכיר, אישרה הממשלה הצעת החלטה שהוגשה על ידי ראש הממשלה והשר כץ, המאמצת את התכנית הלאומית להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים ומשתמשי הדרך. התוכנית, מתרכזת בעיקר בהסדרת הפיקוח והאכיפה של השימוש באופניים חשמליים, אך אינה כוללת טיפול בתשתית הנדרשת לרכיבה בטוחה - שבילי אופניים.

השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים נעשה עד היום ללא רגולציה והסברה מתאימות, זאת למרות שמספרם הולך וגדל מדי שנה ועמו גם מספר תאונות הדרכים בהן מעורבים רוכבים אופניים חשמליים. אופניים חשמליים חדרו בעוצמה לחיינו לפני כ-5 שנים וכבר היום מספרם עומד על כ- 250 אלף זוגות. על פי נתוני הרשות לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), מתחילת 2018 נהרגו 16 רוכבי אופניים חשמליים, לעומת 7 בשנת 2017 כולה. מותו של הנער ארי נשר לפני חודשיים הצית מחדש את הדיון בנוגע לשימוש באופניים חשמליים ולגבי צורך בהסדרת הרגולציה של כלי תחבורה זה.

על פי משרד התחבורה, התכנית הלאומית כוללת פעולות שנועדו להסדיר את פעילות הרכיבה והבטיחות של הרוכבים. זאת, לצד הגברת ההסברה בקרב הרוכבים וההורים. בין היתר, מדובר בתיקוני חקיקה ותיקונים מנהליים, המחמירים את הענישה על הפרות חוק ברכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים ועל שיווק של כלים בלתי תקניים, בניגוד לתקנות התעבורה.

סמנכ"ל אגף התנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, ציין כי משרדו, בשיתוף משרד החינוך והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הרחיבו את הלימודים התעבורתיים בתיכונים העל יסודיים והטמיעו במסגרתם גם את לימודי הרכיבה הנכונה על אופניים חשמליים.