נובמבר קר בשוק הקריפטו: החודש הגרוע ביותר לביטקוין בשבע השנים האחרונות

בשקלול ביצועיהם של 25 המטבעות הדיגיטליים המובילים, נרשמה בחודש שעבר נפילה חודשית ממוצעת של 37% • מאז שהגיע שוק הקריפטו לשיא של כל הזמנים בינואר, איבד השוק 700 מיליארד דולר משוויו • סיכום חודש נובמבר בשוק המטבעות הדיגיטליים

בורסת מטבעות דיגיטליים ביפן / צילום: רויטרס - Dado Ruvic
בורסת מטבעות דיגיטליים ביפן / צילום: רויטרס - Dado Ruvic

ביטקוין, המטבע המוביל בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים, ספג בנובמבר את הנפילה החודשית הגדולה ביותר שלו ב-7 השנים האחרונות. הביטקוין (סימול BTC ), שהתחיל את נובמבר במחיר ממוצע של 6,377 דולר, נסחר ב-30 בנובמבר במחיר ממוצע של 4,017 דולר - צניחה חודשית של 37%, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

הפעם האחרונה שבה שיעור הנפילה החודשית של הביטקוין היה גבוה יותר, הייתה באוגוסט 2011, אז צנח מחירו ב-40%. ואולם, להבדיל מאוגוסט 2011, אז איבד הביטקוין רק כ-3 דולרים מערכו (מ-8 דולרים ל-4.8 דולרים) בחודש, הרי שבנובמבר האחרון איבד הביטקוין כ-2,400 דולר ממחירו.

מאחר שהביטקוין הוא המטבע הקריפטוגרפי הגדול במונחי שווי שוק, המוביל בפער ניכר על כל שאר המטבעות הדיגיטליים, כשהוא תופס נתח של יותר מ-53% מכלל השוק, רוב המטבעות בשוק נוטים לעקוב אחרי הביטקוין בכל מה שקשור לתנודות המחירים.

בשקלול הביצועים של 10 המטבעות המובילים בשוק הקריפטו, נרשמה ירידה חודשית ממוצעת של 30%. לעומת זאת, בשקלול ביצועיהם של 25 המטבעות הדיגיטליים המובילים, הנפילה החודשית הממוצעת היתה בשיעור של 37%. עם זאת, יש מטבעות שנפלו יותר ויש כאלה שפחות.

המטבע XRP  של סטארט-אפ הבלוקצ'יין ריפל, השני בשווי השוק שלו אחרי הביטקוין, איבד בנובמבר 19% ממחירו. במקום השלישי בשוק, המטבע את'ר (ETH ) של פלפורמת הבלוקצ'יין את'ריום נפל בחודש שעבר ב-42%.

למקום הרביעי בשוק, שבו החזיק בעבר המטבע ביטקוין קאש (BCH ), טיפס המטבע של סטלר (XLM ), אף שצנח בנובמבר ב-29%. ביטקוין קאש ירד למקום החמישי, אחרי שקרס בחודש שעבר ב-59%. ההסבר לקריסת הביטקוין קאש נעוץ, בין השאר, בפיצול של הבלוקצ'יין שלו ("מזלג קשה") בחודש שעבר. המטבע הדיגיטלי של EOS  מדורג במקום השישי בשווי השוק שלו, אחרי שנפל בנובמבר ב-44%. ובמקום השביעי המטבע לייטקוין (LTC ), שספג נפילה חודשית של 35%.

מכיוון ששווי השוק הוא פונקציה של מחיר המטבעות הדיגיטליים המוכפל במספר המטבעות במחזור, בכל פעם שיש נפילה במחירי המטבעות - נרשמת גם צניחה בשווי השוק הכללי. בתחילת נובמבר, שוויו הכללי של שוק הקריפטו היה כ-203 מיליארד דולר, לפי נתוני CoinMarketCap, ואילו בסופו של נובמבר הסתכם השווי הכללי ב-130 מיליארד דולר - כך שהשוק איבד מערכו 35% בחודש. 

מאז שהגיע שוק הקריפטו לשיא של כל הזמנים בינואר 2018, עם שווי כללי של כ-830 מיליארד דולר, איבד השוק 700 מיליארד דולר משוויו.