אמובי | פודקאסט

תראו מי שמדבר: "מי שרוצה כסף – שלא יקים סטארט אפ"

זוהר לבקוביץ הוא יזם שהקים ומכר כמה חברות, ביניהן אמובי (Amobee), בכ-340 מיליון דולר • כיום הוא משקיע אנג'ל, עובד על מיזם חדש ומשתתף בתוכנית "הכרישים" • כיצד נראו ימיה הראשונים של אמובי ואיך הפכה לחברת ענק, ומה הוא חושב על סצנת הסטארט-אפים בישראל? האזינו לפרק ה-9 של עוד פודקאסט לסטארט-אפים

זוהר לבקוביץ / צילום: ענת לברון
זוהר לבקוביץ / צילום: ענת לברון

זוהר לבקוביץ, אתה יזם סדרתי שהקים ומכר 3 חברות סטארט-אפ, ביניהן את חברת אמובי (Amobee) לסינגטל בכ-340 מיליון דולר. אתה משקיע אנג'ל, עובד על סטארט-אפ חדש, וכיום משתתף גם בתוכנית "הכרישים".

אנחנו פה בפרק התשיעי של עוד פודקאסט לסטארטאפים. ונתחיל בשאלה, מה מניע אותך?

לבקוביץ: "אני רוצה להקים את חברת ההספד שלי. אני עובד על סטארט-אפ שאמור לשמור על אנשים ולעשות טוב בעולם, ולהשאיר מעט מורשת אחריי. במקביל, אני נהנה ממעט ההשקעות שאני עושה ומהאנשים שמסביבי".

רוצה לספר קצת על אמובי? מה עשיתם? בכמה נמכרתם?

"מכרו את החברה לסינגטל. היו כל מיני מספרים בתקשורת, 321 מיליון דולר, 340 מיליון דולר. אני יכול להגיד שזה היה סכום יפה".

ומה עשיתם?

"פרסומות בסלולר. שום דבר חדשני. לקחנו תמונות ושמנו אותם על מכשירים סלולריים. הקטע הוא שעשינו את זה 7 מיליארד פעמים ביום. והפכנו כך את אמובי לחברת ענק שמגלגלת המון כסף וגם קנתה חברות אחרות בכמיליארד דולר".

ותוכנית "הכרישים"?

"בסך-הכל הזדמנות בשבילנו לפגוש יזמים מבוהלים, שעומדים מולנו, ואנו שורטים את נשמתם בשידור חי".

מה הרקע שלך? איך התחלת?

"היה לי מחשב כשהייתי בן 15, לא ידעתי מה עושים איתו - אז פירקתי אותו כדי ללמוד איך הוא עובד מבפנים. אבל בסך הכל לא הייתי איזה חנון גדול. אני קיבוצניק, ונורא 'סבלתי' עם המתנדבות והטרקטורים, במקום לשבת על המחשב כל היום.

"ההשכלה שלי לא קשורה למחשבים, למדתי בכלל כלכלה. טכנולוגיה זה לא משהו שבעיני צריך ללמוד, אפשר ללמוד את זה לבד. טכנולוגיה זה בסך-הכל להעביר פקטה ממקום אחד למקום אחר, ולאף אחד לא באמת אכפת מזה. זה לא כזה מסובך".

איך היה לך באמובי? איך זה לבנות חברה ולגדל אותה לסדרי גודל כאלו?

"החיים של יזם מלאי עליות וירידות. בהתחלה משקיעים אומרים לך 'לא', אז אתה מבואס; אחרי זה קרן הון-סיכון אחת אומרת לך 'כן', ואתה שמח ומאושר; ואז אתה מבין שאתה צריך להתחיל לגייס עובדים, לעשות מרקטינג - ואתה מתבאס שוב; וכך הלאה. במשך כמה שנים טובות".

ואז?

"ואז אתה נהיה אדיש, ועובר תקופה של שנים ארוכות בהן שום דבר לא משמח אותך במיוחד או מעציב אותך במיוחד".

ואז מה?

"ואז מישהו רוכש את החברה שלך בסכום גבוה. הטלפון הראשון שמגיע הוא מרשויות המס בארה"ב. הטלפון השני? מרשויות המס בישראל. הם עובדים ממש יעיל. אחרי זה אמא מתקשרת. ואז אתה מאושר עד הגג, קונה מכונית יקרה, ואחרי חודש חוזר לרמות האושר בהן היית לפני 10 שנים כשרק הקמת את הסטארט-אפ - ככה זה".

היית אומר שאתה מוצלח? איך אתה מגדיר הצלחה?

"הצלחה זה לא רק כסף, זה להותיר חותם, לעשות שינוי בעולם. אני לא חושב שעדיין הצלחתי לגמריי".

אז במה אתה טוב? בכל זאת, עשית דבר או שניים.

"אני ממש טוב בלעשות טעויות ולתקן אותן מהר. גייסתי עובד לא טוב? לפטר; בחרתי בכיוון עסקי שלא עובד? שיניתי; היה משבר כלכלי ב-2008? תוך 72 שעות פיטרתי חצי מהחברה. התגובות המהירות וזיהוי ההזדמנויות או הכשלים, בנו את אמובי ואותי. בזה אני טוב".

מה עושים אחרי אקזיט של 340 מיליון דולר?

"כלום. לא קניתי בית יותר גדול. יאכטה? אין לי מה לעשות עם כל הים הזה. אפילו פעמון לאופניים לא קניתי.

"אבל חשוב לומר, אקזיט כן נותן את התחושה שהצלחת ומאפשר לך לישון בלילה בנוח. בזמן שבונים סטארט-אפ אין שיחות טלפון טובות - כל פעם שמישהו מתקשר, זה תמיד משהו רע. אחרי המכירה, סוף סוף מתחילות להתקבל שיחות טובות. ועוד לא אמרנו שום דבר על סיכויי ההצלחה".

למה ליזם מתחיל בישראל להקים סטארט-אפ?

"מי שרוצה כסף? שלא יקים סטארט-אפ. מי שרוצה סטטוס? גם שלא יקים חברה. יש סטטיסטיקות שמראות שעדיף למלא לוטו בקליפורניה מאשר להקים חברת טכנולוגיה, ולמהלך הזה באותו הכסף יש תוחלת גבוהה יותר. שכירים שמגיעים לעמדות בכירות גם עושים יותר כסף מיזמים. וסטטוס - מקבלים אולי ביונייטד על הטיסות. תעשו סטארט-אפ כי אתם רוצים לבנות משהו, לשנות משהו. זה הכל".

אז ממי לגייס כסף? ולאיזה אקסלרטור ללכת?

"חלק מהמשקיעים בארץ די גרועים. אני תמיד אומר ליזמים להיזהר. היזמים הכי טובים הולכים לגייס מהקרנות הטובות, סקויה וכדומה. אחרים יביאו כסף מקרנות קטנות יותר, הבאים בתור מסופר אנג'לים, הפחות טובים אחריהם מאנג'לים קטנים - והכיתה הטיפולית? היא תלך לאקסלרטורים וחממות".

מה אתה חושב על השוק כיום?

"בעיניי יש יותר מדי כסף והזדמנויות בשוק, וזה רע לכולם - לתעשייה, למשקיעים ולחברות. יש בישראל כ-700 חברות סייבר, אולי 30 מתוכן ראויות לקיום. כל השאר לוקחות עובדים וסתם מבזבזות להן את הזמן ומונעות מהחברות הטובות לגייס אותם. עודף כסף בשוק זה נורא. אני חושב שליזמים צריך להיות יותר קשה לגייס, וכאשר פועלים תחת לחץ של משאבים עובדים יעיל וטוב יותר".

חזרת לארץ לא מזמן. למה?

"את האמת? אני נהנה בישראל יותר מאשר בארצות הברית. החיים פה אחלה, אמנם יש לנו כבישים וצפיפות, חום ויותר ערסים - אבל רמת העניין פה, כמות היזמים עם ברק בעיניים שפוגשים אותי, הופך את הכל להרבה יותר מעניין ומרגש מאשר בסיליקון ואלי. אין בכלל מה להשוות. קצת מרגיש כאן כמו במסיבת סיום בלי מבוגר אחראי".

האזינו לפרק ה-9 המלא של עוד פודקאסט לסטארטאפים (עונה 4).

**

"עוד פודקאסט" היא תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - כדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הוא בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית לסטארט-אפים, לשעבר מנהל השיווק של חברת ארגוס ותוכנית MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם) וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס).