למרות החיזוק הצבאי לחיזבאללה: נסראללה לא ממהר להגיב למבצע "מגן צפוני"

בסרטון האיומים האחרון של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, סימן את הקו האדום שלו לתגובת הארגון • אם "מגן צפוני" ישאר בגדר עבודות הנדסיות בתוך שטח ישראל, לא צפויה תגובה התקפית של חיזבאללה • וגם במקרה שהקו יחצה, לא ימהר להגיב אלא אם הפטרון האיראני יאשר שהתגובה ההתקפית נכללת באינטרסים שלו • פרשנות

חסן נסראללה/ צילום: רויטרס
חסן נסראללה/ צילום: רויטרס

שתיקתו עד כה של ארגון חיזבאללה לחשיפת המנהרות והריסתן מעידה על כניסתו לעמדת המתנה דרוכה. כוחותיו בדרום הונחו להיכנס לכוננות ולהסוואה. נאסראללה ואנשיו ממתינים לראות אם המבצע יצא מגבול ישראל לתוך לבנון, אם יכלול תקיפה צבאית כלשהי, שלפי דוברי צה"ל לא צפויה להתרחש, והמתנה גם לעמדת הפטרון מטהראן. אם אכן יישאר המבצע בגדר עבודות הנדסיות בתוך שטח ישראל, לא צפויה תגובה התקפית של חיזבאללה, ולכל היותר הם יפרסמו הודעה לגלגנית על צה"ל ועל ראש הממשלה.

בסרטון איומים שפורסם ביום שישי נסראללה מאיים בתגובה קשה לכל תקיפה ישראלית ומסמן בכך את הקו האדום שלו לתגובה. ועם זה הוא לא ימהר לעשות כן ללא האישור המובהק של איראן שהאינטרסים שלה כוללים גם את החזית הסורית שבה ישראל מוכנה יותר לפעול. ועוד סיבה לכך היא כי המבצע תופס את חסן נסראללה בשיאו של עימות פוליטי עם ראש הממשלה חרירי, והפוליטיקה הפנימית הלבנונית בשיתוק ובכאוס.

בתקשורת הערבית, ההתייחסות הראשונית למבצע שעליו הכריז צה"ל הבוקר הייתה מהירה ומוכנה לקדם עימות צבאי גדול, אבל עם חלוף השעות כשהתברר שבינתיים מדובר בסך הכל במבצע הנדסי להרס המנהרות שמתרחש רק בצד הישראלי של הגבול, הכותרות השתנו. רבים מכלי התקשורת הערבים ובהם גם הלבנונים מדגישים את העיתוי, יממה וחצי לאחר פרסום המלצות המשטרה להעמיד לדין את ראש הממשלה.

חיזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה לפני 12 שנים שיכלל והעצים את המערך ההתקפי שלו בשני רבדים, הטילים וכוחות הקרקע. בתחום הטילים החידוש של השנתיים האחרונות הוא שכלול הדיוק והטווח. כדי להדגיש יכולת זו פרסם חיזבאללה באותו סרטון צילומי לוויין של בסיסי צה"ל, שדות תעופה של חיל האוויר וגם בסיס הקריה בתל אביב, עם נקודות ציון מדויקות.

התקרית לפני כחודשיים שבה הופל בטעות מטוס רוסי על ידי כוחות סורים במהלך תקיפה של חיל האוויר, הגבילה את התקיפות בסוריה, וחיזבאללה ניצל אותן להעברה של טילים חדשים וגם אמצעי שכלול ודיוק של הטילים הקיימים. כך לפי הערכות ביטחוניות ישראליות. דרך העברה אחרת היא בטיסות של מטוסי מטען מטהראן לביירות, ישראל נמנעה מיירוט של טיסות כאלה שכן מדובר במטוסים אזרחיים וצעד כזה יהווה עילה לעימות כולל.

בתחום הקרקעי, חיזבאללה הרחיב את כוח החי"ר המאומן ל-12 פלוגות מצוידות היטב, וממוקמות בטווח קרוב לגבול. בתוך פלוגות אלה אומנו יחידות מיחדות לכניסה דרך המנהרות כשמטרתן פפגיעה בעורף האזרחי הקרוב, נטילת בני ערובה ויצירת כאוס.

המבצע יכול להתפרש מחד, כצעד ראשון לתגובה ישראלית להתעצמות הטילים וכמובן לחשיפת מנהרות התקיפה, מנגד הוא עשוי לאותת על מוגבלות התגובה הישראלית האפשרית, וזהירותה המופלגת להימנע מעימות כולל בגבול הצפוני. האפשרות השניה תהיה הסבירה יותר אם המבצע ישאר מוגבל.

ועוד נקודה מעניינת ביחסי הכוחות באזור. לצד ישראל התייצבה גם אם בעקיפין סעודיה כאשר אתמול פרסם שגריר ריאד בוושינגטון שורת ציוצים שבהם האשים את חיזבאללה בסיוע להפיכת האזור לרפובליקה איסלמית בשליטת האייתולות מאיראן. ברשתות החברתיות במפרץ מעודדים המשתתפים את ישראל להחריף את הצעדים ולתקוף את חיזבאללה, המכונה המשת"פ של האיראנים והבוגד בערבים.