הפרלמנט הבריטי חשף מסמכים סודיים של פייסבוק: אספו נתונים על שיחות של משתמשי אנדרואיד

250 עמודים של מסמכים סודיים של פייסבוק פורסמו על ידי הפרלמנט הבריטי •  מהמסמכים עולה כי פייסבוק אפשרה לחברות מסחריות גישה לדאטה של חברים של משתמשים • הרשת החברתית גם הקשתה על משתמשים לגלות על שינויים שערכה באפליקציה לאנדרואיד ואפשרו לה לאסוף תיעוד של שיחות והודעות טקסט

פייסבוק/ צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
פייסבוק/ צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

הפרלמנט הבריטי פרסם 250 עמודים של מסמכים סודיים של פייסבוק, שהגיעו לידיו בחודש שעבר מחברת Six4Three, שתבעה את הרשת החברתית ב-2015. המסמכים פורסמו באתר ועדת הדיגיטל, המדיה, התרבות והספורט של בית הנבחרים, שחוקרת את נושא הפייק ניוז ובמסגרתו חוקרת את מדיניות הפרטיות של פייסבוק.

דמיאן קולינס, יו"ר הוועדה אמר כי הוא מאמין שהדברים החמורים ביותר שנחשפים במסמכים הם בין היתר, העובדה שפייסבוק נכנסה להסכמים עם חברות כמו נטפליקס, ליפט ו-Airbnb שאפשרו להן גישה לדאטה של חברים של משתמשי פייסבוק, גם לאחר שפייסבוק הציגה מדיניות פרטיות חדשה שאסרה על כך. הוא רואה בחומרה גם את העובדה כי פייסבוק הקשתה על משתמשים לדעת על שינויים שנויים במחלוקת שערכה באפליקציה לאנדרואיד, שאפשרו לה לאסוף תיעוד של שיחות והודעות טקסט שמשתמשים שלחו.

קולינס אמר כי נושא שחזר ועלה מהמסמכים הוא "הקישור בין גישה לדאטה של חברים לבין הערך הפיננסי של מערכת היחסים של מפתחים בפלטפורמה עם פייסבוק". וציין גם כי הם מראים כי פייסבוק נקטה בצעדים אגרסיביים נגד אפליקציות, מה שבא לידי ביטוי בין היתר באימייל שמוכיח כי מנכ"ל החברה מארק צוקרברג אישר החלטה למנוע גישה לדאטה לאפליקציית Vine של טוויטר.

האימיילים הפנימיים שנחשפו במסמכים כללו גם דיונים פנימיים על האפשרות למכור לחברות מידע על משתמשי פייסבוק , כפי שפורסם בוול סטריט ג'ורנל בשבוע שעבר. הם אף חשפו כי הנתונים על השיחות והודעות הטקסט של משתמשי אנדרואיד החלו ב-2015, ואפשרו לפייסבוק גישה יקרת ערך להרגלי התקשורת של המשתמשים. נאמר בהם כי הפרקטיקה היא "די מסוכנת מבחינת יחסי ציבור", ולכן בחברה דנו בדרכים לעשות זאת מבלי לדרוש ממשתמשים לאשר אותה באופן פעיל. אחד מחברי הצוות הזהיר כי הדבר עשוי להוביל ל"עיתונאים שיכתבו סיפורים על איך ש'פייסבוק משתמשת בעדכון לאנדרואיד כדי לחטט בחיים הפרטיים בדרכים אפילו יותר מבהילות'".

עוד נחשף כי הגישה של אפליקציית Vine של טוויטר שהושקה ב-2013 ל-API למציאת חברים הוגבלה מיד אחרי השקתה, ומנע ממנה לצמוח כמו אינסטגרם. הצעד אושר באופן אישי ע"י צוקרברג. בנוסף, התקיימו דיונים בנוגע לחברות שקיבלו תנאים מיוחדים מבחינת גישה לדאטה בשאלה האם יש להתנות אותה בהוצאה מסוימת על פרסום בפייסבוק.

צוקרברג כתב באחד האימיילים כי "לפעמים הדרך הטובה ביותר לאפשר לאנשים לשתף משהו היא באמצעות מפתח שיבנה אפליקציה עבור אותו סוג של תוכן ויחבר אותה לפייסבוק. זה עשוי להיות טוב עבור העולם אבל לא עבורנו, אלא אם כן אנשים גם ישתפו את אותו תוכן בפייסבוק, מה שיעלה את ערך הרשת שלנו".

פייסבוק פרסמה פוסט בבלוג הרשמי שלה בתגובה לפרסומים בו נכתב כי "יש הפרדה חשובה בין דאטה של חברים לבין רשימות חברים. שינינו את מדיניות הפלטפורמה שלנו ב2014-2015 כדי למנוע מאפליקציות לבקש גישה למידע הפרטי של חברים של המשתמש. המקרה של קיימברידג' אנליטיקה מוכיח שזה היה הדבר הנכון לעשות. את רוב המפתחים גם הגבלנו מבקשת גישה לרשימות החברים של המשתמשים בהן, אך במקרים מסוימים אפשרנו להם לגשת אליהן, כשהיה בכך צורך".

עוד נכתב בפוסט, לגבי ההחרגה של חברות מסוימות מהשינוי במדיניות הפלטפורמה כי "זו פרקטיקה מוכרת, כשבוחנים פיצ'רים חדשים, לעשות זאת עם מספר מצומצם של שותפים לפני שמשיקים אותם באופן נרחב. באופן דומה, מקובל לעזור לשותפים במעבר של האפליקציות שלהם כשיש שינויים בפלטפורמה כדי למנוע מהאפליקציות ליפול או לשבש את חווית המשתמשים".

צוקרברג עצמו פרסם פוסט בפרופיל הפייסבוק האישי שלו בתגובה לחשיפה בו כתב כי "מאחר שהאימיילים מראים רק חלק מהדיונים, אני רוצה לתת הקשר רחב יותר הנוגע להחלטות שקיבלנו. כשאנשים השתמשו בפייסבוק בעיקר במחשבים, תמכנו בפלטפורמת המפתחים באמצעות הצגת מודעות לצד אפליקציות של מפתחים. אבל במובייל, המדיניות של אפל מונעת מאיתנו להריץ מודעות בתוך פייסבוק, ובכל מקרה אפליקציות תופסות את כל המסך. לכן היינו צריכים מודל חדש".

בהמשך הפוסט צוקרברג כתב כי "כמו בכל ארגון, היו לנו הרבה דיונים פנימיים ואנשים הציעו רעיונות שונים. לבסוף החלטנו להמשיך לספק את הפלטפורמה בחינם, ומפתחים יכלו לרכוש מודעות אם רצו. החלטנו שלא לחייב מפתחים על השימוש בפלטפורמה". צוקרברג ציין כי בענן של אמזון AWS ובגוגל קלאוד דווקא כן מחייבים מפתחים על שימוש בפלטפורמות אך הדגיש כי "זה שונה ממכירת דאטה של משתמשים, ומעולם לא מכרנו דאטה של אף אחד".

לבסוף צוקרברג כתב כי "אני מבין שיש בחינה מרובה של הדרך בה אנו מנהלים את המערכות שלנו וזה בריא, בגלל המספר העצום של המשתמשים בשירותים שלנו מסביב לעולם. אבל חשוב שמה שאנחנו עושים, וגם ההסבר על המסמכים הפנימיים האלה, לא יכוסה בצורה שמפרשת בצורה שגויה את הפעולות או התמריצים שלנו".