היסטוריה בגרמניה: מרקל פרשה מראשות השמרנים, בת טיפוחיה נבחרה למחליפתה

בתום מירוץ צמוד, אנגרט קראמפ-קארנבאואר נבחרה להוביל את המפלגה השמרנית, לשמחתה של מרקל שפרשה לאחר 18 שנה • מרקל הודיעה כבר כי תישאר בתפקיד הקאנצלרית, ובחירתה של קראמפ-קארנבאואר מהווה הישג למחנה שלה בתוך המפלגה

אנגלה מרקל ואנגרט קראמפ-קארנבאואר / צילום: REUTERS/Kai Pfaffenbach
אנגלה מרקל ואנגרט קראמפ-קארנבאואר / צילום: REUTERS/Kai Pfaffenbach

ברלין. יום היסטורי בפוליטיקה הגרמנית: אחרי 18 שנה בראש המפלגה השמרנית (CDU) פרשה אנגלה מרקל מהתפקיד, ובתום מירוץ צמוד שהוכרע על חודם של קולות בודדים נבחרה אליו אנגרט קראמפ-קארנבאואר (56), שנחשבת על ידי רבים כממשיכת-דרכה של מרקל במפלגה.

אנגלה מרקל ואנגרט קראמפ-קארנבאואר / צילום:  REUTERS/Kai Pfaffenbach
 אנגלה מרקל ואנגרט קראמפ-קארנבאואר / צילום: REUTERS/Kai Pfaffenbach

קראמפ-קארנבואואר קיבלה 517 מתוך 999 קולות נציגי המפלגה שהצביעו הערב, ביומו הראשון של קונגרס המפלגה המתקיים בהמבורג, לעומת 482 ליריבה פרידריך מרץ (63), שחזר אל הפוליטיקה לאחר עשור בעסקים פרטיים כדי להתמודד על ראשות המפלגה ולקרוא תגר על מנהיגותה של מרקל.

בחירתה של אנגרט קראמפ-קארנבאואר (שכלי התקשורת בגרמניה מכנים בראשי התיבות של שמה "אה-קה-קה") מסמלת יציבות במפלגה השמרנית, ומונעת את השבירה לימין שהבטיח מרץ, בניסיון להחזיר אל המפלגה קולות שעברו למפלגת הימין המתנגדת להגירה "אלטרנטיבה לגרמניה".

כמו מרקל, גם קראמפ-קארנבאואר תומכת בפנייתה של המפלגה אל המרכז הפוליטי, והשתיים צפויות לשתף פעולה. מרקל הודיעה כבר כי תישאר בתפקיד הקאנצלרית, ובחירתה של קראמפ-קארנבאואר מהווה הישג למחנה שלה בתוך המפלגה. "כמפלגת עם, אנחנו החד-קרן האחרון באירופה", אמרה קראמפ-קארנבאואר לקהל הנוכחים בנאום שנשאה לפני ההצבעה.

בנאום הודתה קראמפ-קארנבאואר לקאנצלרית, אך הבהירה כי היא עומדת בפני עצמה. "קראתי הרבה על עצמי בשבועות האחרונים", סיפרה, "אמרו שאני מיני (מרקל), אמרו שאני קופי (מרקל), אמרו שאני 'עוד מאותו דבר'. אבל אני עומדת כאן בזכות עצמי, כאם לשלושה ילדים, כשרת פנים, כשרת חינוך וכראש ממשלה (של מדינת המחוז זאארלנד, א.א.). ב-18 השנים שלי בפוליטיקה למדתי מה משמעותה של הנהגה".

הקרב היה צמוד עד הרגע האחרון. 999 נציגים בחרו, בבחירות חשאיות, באחד משלושה מועמדים - קראמפ-קארנבאואר, מרץ או יינס שפאן (36), פוליטיקאי צעיר ושאפתן שהתחרה גם הוא על קולות השמרנים יותר בתוך המפלגה. בסיבוב הראשון קיבלה קראמפ-קארנבואר 450 קולות, מרץ 392 קולות ושפאן 157 קולות. בסיבוב השני, עם זאת, אליו העפילו שני המועמדים המובילים גברה קראמפ-קארנבאואר על מרץ ב-35 קולות בלבד. היא עלתה לבימה כשהיא מוחה דמעות שמחה והבטיחה לאחד את המפלגה ולהוביל אותה בנחישות.

מוקדם יותר הוקדש קונגרס המפלגה לפרידה מאנגלה מרקל, שעוזבת את תפקיד יושבת ראש המפלגה לאחר 18 שנה, אך נשארת בתפקיד הקאנצלרית. במשך עשר דקות מחאו נציגי המפלגה מרחבי גרמניה כפיים למרקל, שבנאום הפרידה שלה שיבחה את הדיון הפנימי במפלגה ואת הישגיה. מרקל נאבקה בדמעות במהלך הנאום. "אני מלאה בהכרת תודה", אמרה הקאנצלרית, "זה היה כבוד גדול בשבילי".

ואולם, ההצבעה הצמודה מלמדת כי המפלגה מפולגת בנושאים כמו הגירה ומדיניות עסקית. בשנה הקרובה צפויים למפלגה מבחנים אלקטורליים בדמות בחירות במדינות מחוז כמו סקסוניה ומקלנבורג-מערב פומרניה, כמו גם בחירות לפרלמנט האיחוד האירופי, וייתכן כי כישלונות בהם ייזקפו לחובתה של קראמפ-קארנבאואר. מרקל הודיעה על פרישתה מהתפקיד לאחר שני כשלונות אלקטורליים במדינות המחוז בוואריה והסן, כעת חובת ההצלחה מוטלת על קראמפ-קארנבאואר.