לאחר המחלוקות עם טראמפ: ראש הסגל בבית הלבן יעזוב את תפקידו

ג'ון קלי עצמו החליף את ריינס פריבוס, שפוטר על-ידי הנשיא בשנה שעברה • לפי רשת CNN, קלי יתפטר בימים הקרובים, זאת לאחר שבשנה האחרונה היה מעורב בלא מעט סערות בבית הלבן, בהן כינוי טראמפ "אידיוט"

ג'ון קלי ודונלד טראמפ / צילום: REUTERS/Jonathan Ernst
ג'ון קלי ודונלד טראמפ / צילום: REUTERS/Jonathan Ernst

נשיא ארצות הברית אישר היום (שבת) שראש הסגל של הבית הלבן, ג'ון קלי, יתפטר מתפקידו. קלי, שבעצמו החליף את ריינס פריבוס, שפוטר על-ידי הנשיא בשנה שעברה, היה מעורב בלא מעט סערות בין כותלי הבית. במאי האחרון דווח שקלי תקף בחריפות את הנשיא דונלד טראמפ ואף כינה אותו בשיחות סגורות עם אנשי צוות "אידיוט" מספר פעמים. הבית הלבן מיהר להוציא הודעה המכחישה את הדיווח וכינה אותה "בולשיט".

עוד דווח כי שמונה מקורות בממשל מסרו שקלי סבור שהוא "מציל את המדינה", וכי הוא המחסום האחרון מפני אסון, כיוון שהוא "מרסן את הדחפים הבלתי יציבים של הנשיא, שיש לו שליטה לוקה בחסר בסוגיות המדיניות ובתפקידים של הממשלה". עוד דווח, כי טראמפ מודע לחלק מן הדברים שקלי כביכול אמר כלפיו.

נוסף על כך, לאחר פיטוריה של אומרוסה מניגולט ניומן, היועצת לשעבר בבית הלבן, היא חשפה הקלטה שבה קלי איים עליה במהלך שיחת הפיטורים. בהקלטה, שנמשכת 20 שניות, נשמע קלי אומר כי היועצת לשעבר, שהייתה האישה האפרו-אמריקאית הבולטת ביותר בקמפיין של טראמפ, יכולה "להמשיך ללא בעיות" בהתחשב במעמדה - "אם ניפרד בצורה ידידותית".

המחלוקת הגדולה ביותר בין טראמפ לראש הסגל הייתה בעת כניסתו לתפקיד, כשקלי שלל את הסיווג הביטחוני של חתנו של הנשיא, והשליח מטעמו למשימות מיוחדות, ג'ראד קושנר. כיום הוא מחזיק בסיווג הגבוה ביותר, אולם קלי רצה לשלול זאת ממנו משום שבדיקות הרקע בעניינו להענקת סיווג קבע התארכו.

טראמפ בחר בנאוארט לשגרירה באו"ם

אתמול, טראמפ בחר בדוברת מחלקת המדינה, הת'ר נאוארט, לתפקיד שגרירת ארצות הברית באו"ם במקומה של ניקי היילי שהתפטרה. נאוארט בת ה-48, עיתונאית בעברה, כיהנה בשנתיים האחרונות בתפקידה הנוכחי במחלקת המדינה. אישורה זקוק עוד לאישור הסנאט שבשליטת הרפובליקנים.

"היא מוכשרת מאוד, חכמה מאוד, מהירה מאוד ואני חושב שהיא תזכה לכבוד של כולם", אמר טראמפ לכתבים בעת שהכריז על בחירתו, במקביל למינוי ויליאם באר לתפקיד התובע הכללי. בעוד שהיילי הייתה חברת ממשל מלאה, נאוארט צפויה להישאר במעמד הדומה לתת-שרה בממשל, כפי שהיה בממשלים של בוש האב והבן. מבקריו של הנשיא טוענים כי היא חסרת ניסיון בשביל משרה דיפלומטית כה בכירה, אך הוא מעריך את נאמנותה. היא זוכה גם לתמיכת בתו, איוונקה, ושר החוץ מייק פומפאו.

היילי תסיים את תפקידה בסוף החודש ונחשבה לתומכת גדולה של ישראל באו"ם. היילי הודיעה לפני כחודשיים במפתיע על החלטתה לפרוש לאחר שנה וחצי בתפקיד. ההערכות הן שתחילה תעבוד בשוק הפרטי וייתכן שתשוב בהמשך לחיים הפוליטיים.