סין דורשת מקנדה לשחרר את הבכירה בוואווי; גם שגריר ארה"ב זומן לשיחה

סמנכ"לית הכספים מנג וואנז'ו נעצרה ב-1 בדצמבר, וקנדה צפויה להסגיר אותה לארה"ב, אשר טוענת כי וואנז'ו הפרה את הסנקציות על איראן • משרד החוץ הסיני טוען כי מדובר בהפרה חמורה של זכויות אזרחי סין שנעשתה בניגוד לחוק • שגריר ארה"ב בסין זומן למשרד חוץ כמחאה נוספת על מעצרה של וואנז'ו

וואווי /  REUTERS/Aly Song
וואווי / REUTERS/Aly Song

סין הזהירה את קנדה שיהיו השלכות כבדות-משקל עבורה אם מנג וואנז'ו, סמנכ"לית הכספים של חברת וואווי ובתו של מייסד החברה, לא תשוחרר מיידית ממעצרה. וואנז'ו נעצרה ב-1 בדצמבר, וקנדה צפויה להסגיר אותה לארה"ב, אשר טוענת כי וואנז'ו הפרה סנקציות והונתה בנקים אמריקאיים, כאשר טשטשה את הקשרים של וואווי לחברת Skycom, חברה בעלת קשרים עסקיים עם איראן. אם וואנז'ו אכן תוסגר לארה"ב, תהליך אשר עשוי להיות ממושך, היא צפויה להיות מואשמת בקשירת קשר להונאה של מספר מוסדות פיננסיים, ולעמוד בפני עונש מאסר של עד 30 שנה עבור כל אישום.

משרד החוץ הסיני פרסם הצהרה אמש, לפיה סגן שר החוץ הסיני, לה יוצ'נג, זימן את שגריר קנדה בסין, ג'ון מק'קלום, כדי לדרוש את שחרורה המיידי של וואנז'ו. יוצ'נג אמר למק'קלום, לפי ההצהרה, כי המעצר הוא הפרה חמורה של זכויות אזרחי סין, ואף כי נעשה בניגוד לחוק. לפי בלומברג, לה יוצ'נג זימן היום (א') גם את שגריר ארה"ב בסין, טרי ברנסטד, במחאה על המעצר.

בשלב זה, בית משפט בקנדה בוחן האם לאפשר לוואנז'ו להיות משוחררת בערבות. בית המשפט טרם הגיע להחלטה בעניין ומחר צפוי להתקיים שימוע נוסף למטרה זו. התובע הקנדי, ג'ון גיב קרסלי, מתנגד לשחרורה של וואנז'ו בערבות, וטוען כי בשל עושרה הרב היא תעמוד בכל סכום ערבות שייקבע, ושברגע שתשוחרר היא עלולה להימלט.

וואנז'ו נעצרה בוונקובר בזמן שהחליפה שם טיסות, בדרכה מהונג קונג למקסיקו. בעוד שבקשות הסגרה של ארה"ב מקנדה היא תהליך שגרתי בכל הנוגע לפושעים כמו סוחרי נשק וסמים, מעצר של בכירה סינית באופן זה נחשב לצעד יוצא דופן.

לפי בלומברג, לה יוצ'נג זימן היום גם את שגריר ארה"ב בסין, טרי ברנסטד, במחאה על המעצר.