כולם טסים לטורקיה? 22 מיליון איש צפויים לטוס לחו"ל עד סוף 2018

מתחילת השנה ועד לסוף חודש נובמבר עברו בנתב"ג 20.8 מיליון נוסעים, ואת השנה אנו צפויים לסכם עם תנועת נוסעים של 22.4 מיליון איש • בנובמבר היעד הראשון אליו טסו מנתב"ג הוא טורקיה; היעד השני הוא ארה"ב ואחריו גרמניה, איטליה וצרפת

מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock
מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock

בשבוע הבא, או בזה שלאחריו, צפוי לנחות בישראל התייר ה-4 מיליון לשנת 2018 - שיא חדש ומבורך. שיאים נשברים גם בכיוון השני, של מספר הטסים לחו"ל, כששנת 2018 צפויה להסתכם עם תנועת נוסעים (הלוך ושוב) של 22.4 מיליון איש בטיסות בינלאומיות בנתב"ג. זהו גידול של 11% לעומת שנה קודמת (עלייה של 2.2 מיליון) נוסעים שיעברו בטיסות בינלאומיות ביחס ל-2017.

חודש נובמבר הסתכם עם תנועה של 1.56 מיליון, 7.5% יותר מאשר תנועת הנוסעים בחודש נובמבר שעבר. מתחילת השנה ועד לסוף חודש נובמבר עברו בנתב"ג 20.8 מיליון נוסעים. חודש השיא של השנה היה חודש אוגוסט, במהלכו תנועת הנוסעים עמדה על 2.747 מיליון.

בחודש נובמבר אל על שניצבת בראש רשימת חברות התעופה הטיסה 382 אלף נוסעים - ירידה של 3.5% לעומת נובמבר שעבר. החברה השנייה בהיקף פעילותה היא איזי ג'ט שהטיסה כמעט 100 אלף נוסעים - עלייה של 34% משנה קודמת. אחרי טורקיש איירליינס שהטיסה כ-87 אלף נוסעים בחודש שעבר - בדומה למספר הנוסעים דרכה גם בשנה שעברה בנובמבר.

חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר היא הרביעית בהיקף פעילותה בנתב"ג כשהיא הטיסה 72.4 אלף נוסעים, אחריה חברת התעופה הרוסית אירופלוט שבדומה לטורקיש איירליינס פופולארית לטובת טיסות ליעדים שונים עם עצירות ביניים. אירופלוט הטיסה 60.8 אלף נוסעים.

מפת חברות התעופה מתחילת השנה ממקמת את טורקיש איירליינס כחברת התעופה החזקה בישראל. החברת הטורקית הטיסה יותר ממיליון נוסעים בעשר טיסות יומיות שהיא מפעילה מנתב"ג - רוב רובן של הנוסעים ממשיכים עמה ליעדים אחרים בעולם. וויז אייר היא החברה השלישית בהיקף פעילותה מתחילת השנה והיא הטיסה 972 אלף נוסעים - עלייה מרשימה של 55% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם חברת הלואו קוסט הבריטית והוותיקה בישראל איזי ג'ט רשמה גידול ביחס לשנה קודמת - מתחילת השנה היא הטיסה 913 אלף נוסעים - עלייה של 26% לעומת שנה קודמת.

אחרי איזי ג'ט ממוקמת אירופלוט הרוסית שהטיסה 710 אלף נוסעים מתחילת השנה ועד לסוף חודש נובמבר - ואחריה ארקיע שהטיסה 657 אלף נוסעים - מספר דומה לשנה שעברה. יוקריין איירליינס שגדלה ב-16% לעומת השנה הקודמת בתקופה הזו הטיסה 655 אלף נוסעים ומתחתיה ישראייר שהטיסו כ-631 אלף נוסעים מתחילת השנה- ירידה של 9.5% לעומת 2017.

טורקיה היא היעד הראשון אליו טסים מנתב"ג

בחודש נובמבר היעד הראשון אליו טסו מנתב"ג הוא טורקיה - כאמור בעיקר כיעד ביניים בדרך ליעדים אחרים בעולם. היעד השני הוא ארה"ב ואחריו גרמניה, איטליה וצרפת שרשמה עלייה של 23% לעומת שנה קודמת. גם מבט על היעדים הראשונים מתחילת השנה חושף תמונה דומה - טורקיה היא היעד הראשון אליו טסים מנתב"ג כשמדובר בשלוש החברות הטורקיות טורקיש איירליינס, פגסוס ואטלס. שדה התעופה הראשון בפעילות מנתב"ג הוא אטטורק באיסטנבול שיוחלף בהדרגה על ידי השדה החדש נפתח באיסטנבול והמחזיק בתואר שדה התעופה הגדול בעולם. נזכיר כי אל על או חברות התעופה האחרות מישראל לא מפעילות טיסות לטורקיה.

היעד השני היא ארה"ב, שמקבלת חיזוק באמצעות טיסות ישירות שתפעיל אל על ב-2019 לסן פרנסיסקו וללאס ווגאס. היעד השלישי מתחילת השנה היא ארץ המגף, איטליה שזכתה לעלייה של 22% לעומת שנה קודמת. אחרי איטליה ביקרנו בגרמניה, צרפת, יוון, רוסיה (כיעד בינים במרבית המקרים), בריטניה וספרד.

ברשות שדות התעופה ממשיכים להיערך לעלייה המתמדת במספר הנוסעים. לפי נתוני הרשות, משך הרישום לטיסה התקצר ירד לממוצע של 16 דקות מ-22 דקות בקיץ 2018 מול קיץ 2017. נתון אחר מתייחס לכך ש-5% מהנוסעים מבצעים צ'ק אין מוקדם באתרי האינטרנט של חברות התעופה. יותר ויותר מהנוסעים כיום טסים עם כבודת יד בלבד - מה שמייעל את הליך הטרום טיסה ומתקיים הודות למדיניות של חברות התעופה באשר לתשלום על כבודה.

ב-2019 תנועת הנוסעים הצפויה בנתב"ג תעביר את השדה לקטגוריית השדות הגדולים בהתאם רשות שדות התעופה תקים טרמינל נוסעים חדש ותתאים את התשתיות התעופתיות לגידול הצפוי - בינואר הקרוב יפתח האולם המזרחי של טרמינל 1 (לטיסות לואו קוסט) במטרה להגדיל את נפח תנועת הנוסעים בו ל-2.2 מיליארד. עד כה הושקעו בטרמינל הזה חצי מיליארד שקל.