חיזוק לביהמ"ש הכלכלי: במקום שלושה שופטים, יכהנו בו חמישה

לבקשת נשיאת ביהמ"ש העליון, שרת המשפטים שקד הגדילה את מספר השופטים המרבי שיכול לכהן במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א, כך שיתווספו שני שופטים לשופטים המכהנים בו כעת

שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת העליון אסתר חיות / צילום: דוברות בתי המשפט
שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת העליון אסתר חיות / צילום: דוברות בתי המשפט

חיזוק משמעותי לבית המשפט הכלכלי: במקום שלושה שופטים המכהנים בו כיום, יכהנו בו חמישה. לבקשת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שרת המשפטים איילת שקד חתמה היום (ג') על צו בתי המשפט במטרה להגדיל את המספר המרבי של שופטים שיוסמכו לכהן במחלקה הכלכלית בתל-אביב.

המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוקמה בשנת 2010. מזה כ-8 שנים, מעניקה המחלקה הכלכלית לציבור המתדיינים תשתית קבועה ומהודקת של מערכת שיפוט מקצועית ולרוב גם יעילה, שבה נדונים עניינים כלכליים.

צו בתי המשפט (מספר מרבי של שופטם במחלקה הכלכלית), התשע"א-2010 קובע כי מספר השופטים המרבי שימונו לכהונה במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי תל-אביב-יפו הוא שלושה. לאור הצפי בגידול התיקים שיידונו במחלקה הכלכלית והעומס שצפוי להיות מוטל עליה כתוצאה מכך, חתמה היום שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, על צו שמגדיל את המספר המרבי של שופטים שיוסמכו לכהן במחלקה הכלכלית בתל-אביב משלושה לחמישה.

שקד הבהירה כי תכליתה של ההרחבה במספר השופטים הנה להעניק שירות איכותי ויעיל לציבור המתדיינים שענייניהם נדונים במחלקה הכלכלית: "לא אתן לעומס לפגוע ביעילות בית המשפט הכלכלי. בית המשפט הכלכלי הוכח כהצלחה לאומית ואדאג שכך גם יישאר. תיקון הצו יאפשר למנות שופטים נוספים המתמחים בנושאים הכלכליים".

כיום מכהנים בבית המשפט הכלכלי השופטים חאלד כבוב, רות רונן ומגן אלטוביה. עדיין לא ברור מי יהיו שני השופטים הנוספים שתחליט למנות נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות.

במשך השנים זוכים שופטי המחלקה הכלכלית לתשבחות מקרב הקהילה המשפטית-הכלכלית, אשר רואה בהם שופטים מקצועיים, יסודיים, יעילים ומהירים. היעילות מתחדדת עוד יותר נוכח העובדה כי אל שולחנם מגיעים תיקים מהמורכבים ומהגדולים ביותר במשק, לרבות כאלה הכוללים אלפי עמודי פרוטוקולים, עדויות וארגזי ראיות רבים.

בין התיקים המרכזיים שנידונים בבית המשפט הכלכלי ניתן למצוא את מרבית הבקשות לאישור תביעות נגזרות ותביעות ייצוגיות שהוגשו בשנים האחרונות, ובהם גם אלו שהוגשו נגד הבנקים הגדולים, פירמות רואי חשבון וחברות ענק כגון כיל, טבע, שמן ואיירונסורס; וכן תיקים פליליים כלכליים מרכזיים כגון משפטם של נוחי דנקנר ואיתי שטרום בעניין הרצת מניות איי.די.בי ומשפטם של בכירי בית ההשקעות "פסגות".

ביוני האחרון הוקם בית המשפט הכלכלי בחיפה, במטרה להעתיק את המודל של מקבילו התל-אביבי.