7 מיתוסים על ספורט בחורף: מה נכון ומה ממש לא?

בחורף, כשקר וגשום, רבים מעדיפים להישאר בבית, להתכרבל בשמיכה ולוותר על פעילות גופנית • יש אפילו הטוענים שספורט בחורף בכלל לא בריא, מחליש את המערכת החיסונית ומגביר את הסיכון לכאבי מפרקים ולדלקות גידים • מה נכון, לא נכון או רק נכון חלקית?

צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

1. בקור קשה יותר לגוף לבצע מאמצים - לא נכון.

מפתיע, אבל ביצוע אימון גופני בסביבה קרה, גורם לשיפור בתפקוד מערכות הגוף בזמן הפעילות, גם של מערכת הלב-ריאה וגם של המערכת השרירית. הסיבה היא שבזמן הפעילות, תהליכי ייצור האנרגיה של הגוף פולטים אנרגיית חום, וכאשר מתאמנים בסביבה קרה, לגוף קל הרבה יותר להיפטר מעודפי החום.

לקור ולסביבה קרה ישנה השפעה ייחודית על תפקוד הגוף. מצד אחד, כאשר אנו נמצאים בסביבה קרה לאורך זמן, הדבר עלול לגרום לפגיעה בתפקוד הגוף. מצד שני, ביצוע אימון גופני דווקא בסביבה קרה גורם לתפקוד טוב יותר של הגוף.

הסיבה להבדלים אלה נעוצה בעובדה שגופנו שואף לשמור על טמפרטורה קבועה. כאשר הגוף במנוחה, חשיפה ממושכת לטמפרטורה נמוכה תוביל לירידה בטמפרטורת הגוף ולפגיעה בפעילותו התקינה, ואילו בזמן אימון גופני הגוף מייצר חום והסביבה הקרה עוזרת לו להיפטר מעודפי החום, ובכך מקילה עליו את ביצוע המאמץ.

כך, לדוגמה, הטמפרטורה האופטימלית לריצת מרתון היא 14 מעלות. עוד סיבה היא השימוש המוגבר באמצעי קור כגון אמבטיות קרות לפני אימון ואחריו לשיפור היכולת הגופנית, המקצר את זמן התאוששות בקרב ספורטאים מקצוענים. לכן דווקא בסביבה קרה קל יותר להתאמן והגוף מתאושש מהר יותר מהאימון.

2. הפעילות גורמת להחלשה של מערכת החיסון ולעלייה בסיכון לחלות בשפעת - לא נכון.

כל חורף אנו עדים להתפרצות של מחלת השפעת, של צינון ושל וירוסים נוספים. מתברר שביצוע אימון גופני באופן סדיר משפר את תפקוד מערכת החיסון של הגוף ומפחית באופן משמעותי את הסיכון לחלות. ממחקרים שנערכו עולה שתוכנית אימונים למשך כשנה גרמה לירידה של 60% במקרי הצינון ולירידה משמעותית בשכיחות מחלות על רקע זיהומי בקרב מתאמנים חובבים. זאת, בניגוד לספורטאים העוסקים בפעילות גופנית אינטנסיבית, שגורמת לירידה בתפקוד מערכת החיסון ולכן והם חשופים יותר למחלות שונות.

3. אימון עלול להגביר את הסיכון להידבק בזיהומים במערכת הנשימה - נכון חלקית.

פעילות גופנית גורמת לעלייה משמעותית בכמות האוויר שאנו מכניסים לריאות, לכן - אם האימון מתבצע בנוכחות מתאמנים נוספים במכון או בחלל סגור, כן עולה הסיכון להידבקות, ולכן חשוב לשמור על אוורור רציף של החלל, כמו פתיחת חלון. אך לעומת זאת, אוורור מוגבר של הריאות בסביבה הפתוחה, גורם לכך שאוויר מגיע לחלקים השונים של הריאה אשר אינם מאווררים בזמן מנוחה, וזרימת האוויר מונעת הצטברות של חיידקים בריאה. בנוסף, אוורור טוב יותר גם מסייע בפינוי ליחה, שעשויה להגביר את הסיכון להתפתחות זיהומים.

4. פעילות גורמת להסתגלות לחום, אבל לא לקור - לא נכון.

מתברר שככל שאדם בכושר גופני גבוה יותר, הוא ירגיש נוח יותר בסביבה קרה. סיבה אחת היא שאצל אנשים מאומנים קצב חילוף החומרים גבוה יותר והם מייצרים יותר חום. הסיבה השנייה היא שהיכולת של כלי הדם הקרובים לעור להיסגר ולמנוע את איבוד החום לסביבה, טובה יותר אצל מאומנים. לכן הם ירגישו נוח יותר בסביבה קרה מאשר אנשים לא מאומנים.

5. פעילות בחורף מגבירה את הסיכון לכאבים שמקורם בשרירים ובמפרקים - לא נכון.

תפיסה זו נובעת מכך שמחקרים שנערכו על אנשים שעובדים בסביבה קרה מצאו שחשיפה לאורך זמן לקור הגבירה באופן משמעותי את שכיחות כאבי הגב וכאבים בצוואר ממקור שרירי או מפרקי. הסיבה היא שהקור מפחית את אספקת הדם לשרירים. השרירים פועלים עם אספקת דם מוגבלת זמן ממושך, מה שגורם לעומס מוגבר על השרירים ולהופעת כאב. מכאן החשיבות של פעילות גופנית ושל אימון הכולל הפעלה וחיזוק השרירים וגורם לעלייה בזרימת הדם לשרירים, מחזק אותם ולאורך זמן מפחית את הכאבים.

6. פעילות בחורף גורמת לעלייה בדלקות בגידים - לא נכון.

מפרקי הגוף בנויים מרקמת חיבור צפופה הבנויה ממולקולות של חלבון. רקמה זו אינה עשירה בכלי דם, ולכן כאשר היא נחשפת לקור, מתרחשת ירידה משמעותית בטמפרטורה שלה. בנוסף, קור גורם להגדלה בקשיחות הרקמה. ממחקרים עולה שחשיפה לקור מעלה את הנוקשות של המפרקים ומפחיתה את היכולת של השרירים לבקר את תנועתם. גם הנוזל התוך-מפרקי נע לאט יותר בתנאי קור. התוצאה תגרום לשחיקה מוגברת של המפרק בעיקר בקרב אנשים הסובלים מבעיות כרוניות במפרקים כגון שחיקת סחוס, ואילו אימון גופני כגון הליכה הוא בעל השפעה הפוכה. הוא גורם לשיפור באספקת דם למפרקים, וכתוצאה מהתנועה עולה הטמפרטורה במפרק, והרקמה הופכת לגמישה יותר. גם הנוזל הבין-מפרקי מזין את המפרק בצורה טובה יותר והוא נע בצורה חלקה יותר.

7. פעילות גופנית בחורף מונעת השמנה - נכון.

כל אחד מכיר את התופעה שבחורף אנו מעלים במשקל, לא משום שאנו לובשים בגדים ארוכים ולא צמודים בניגוד לקיץ, אלא כי אחת ההשפעות הפיזיולוגיות של החשיפה לקור היא הגברה של תחושת הרעב. אחד המנגנונים הפיזיולוגיים הבסיסיים של חיות להתמודד עם תנאי קור הוא אכילה מוגברת - גם כדי להגדיל את קצב המטבוליזם של הגוף על מנת להגדיל את מסת השומן בגוף, ובכך להשיג בידוד טוב יותר. בבני אדם, השפעה של הקור מתונה יותר, אבל נמצא שחשיפה לקור גורמת לעלייה בתחושת הרעב ולתיאבון מוגבר. האימון הגופני, לעומת זאת, גורם להוצאה קלורית מוגברת, ולאורך זמן גורם לאכילה מבוקרת יותר ולירידה בתחושת הרעב ועוזר בשמירה על משקל גוף תקין.

שי גרינברג הוא פיזיולוג, פיזיותרפיסט, מכון פיזיולייף הרצליה לפיזיותרפיה וכושר אישי www.plife.co.il