ועד נמל אשדוד: לא להפרטה, רוצים להישאר חברה ממשלתית

מגורם בוועד הנמל נמסר: "אופציית המשקיע ירדה מבחינתנו מסדר היום. הוועדים בנמל הבינו שהצורה שהמדינה רוצה למכור את הנמל לחברה זרה לא נותנת שום תמורה לעובדים, ומישהו רוצה 'לגזור קופון'"

נמל אשדוד/ צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד/ צילום: תמר מצפי

ועד נמל אשדוד הכריז כי הוא לא מעוניין בהפרטה שסוכמה ברפורמת הנמלים וירצה שהנמל יישאר חברה ממשלתית - כך אמר ל"גלובס" גורם בכיר בוועד נמל אשדוד. ברקע לדברים, המו"מ בין הוועד, ההנהלה ונציגי המדינה בנושא רפורמת הנמלים. המו"מ התחדש לאחרונה בצורה אינטנסיבית מתוקף הוראת בית הדין הארצי לעבודה לפני שבועיים. במהלך הדיון על זכות השביתה של עובדי הנמלים כנגד הרפורמה השופטים הורו לצדדים לחזור לשולחן הדיונים ולהגיש עדכון עד יום ראשון הקרוב.

לדברי הגורם בוועד, "אופציית המשקיע ירדה מבחינתנו מסדר היום. הוועדים בנמל הבינו שהצורה שהמדינה רוצה למכור את הנמל לחברה זרה לא נותנת שום תמורה לעובדים, ומישהו רוצה 'לגזור קופון'. איזה משקיע יגיע בהסכם כזה - המדינה לא נותנת כלום כדי שמשקיע יבוא, העיקר להגיד משקיע בשביל כותרת ולעשות הסכם כדי להגיד: הנה עשינו רפורמה".

יצוין כי לא מדובר בשלב זה בהחלטה רשמית ונזכיר עוד כי בנמל אשדוד ישנם לא פחות מ-13 ועדים. כך או אחרת, לא ניתן יהיה להפריט את הנמל ללא הסכמת כלל העובדים. אמירות אלה של חברי הוועד כבר הושמעו בפני ההנהלה וההסתדרות.

הדבר שמעלה תהיה בהקשר הרצינות של ועדי נמל אשדוד הוא העובדה שהרעיון והרצון להביא משקיע אסטרטגי לנמל מלכתחילה בא מהם ולא מהמדינה. כך, שטכנית לא תהיה בעיה שנמל אשדוד יישאר בבעלות ממשלתית מלאה ולא יופרט.

המו"מ בנמל אשדוד מתנהל בצל ההסכם החתום של נמל חיפה, דבר שהגביל את דרישות העובדים של נמל אשדוד. זאת, משום שהמדינה וההסתדרות התחייבו כי תנאי הפרישה יהיו זהים בשני הנמלים.

לאחר שההנהלה והעובדים הגיעו לסיכומים בנושא ההתייעלות ותנאי הפרישה, סלע המחלוקת העיקרית שנותרה בנמל אשדוד היא דרישת העובדים לקבל את הרציפים החדשים 24 ו-25 הנמצאים בסמוך למקום הקמתו של הנמל החדש. זאת, מתוך חשש כי המדינה תעביר את הרציפים הללו, שבהם ניתן יהיה לקלוט אוניות ענק מודרניות, לנמל המתחרה. 

ההתעקשות של העובדים לקבל את הרציפים 24 ו-25 קשורה גם לשכונת המגורים החדשה "פארק לכיש" שמוקמת בימים אלה בסמוך לנמל אשדוד. העובדים חוששים כי כל הצד הדרומי של הנמל, הצמוד לשכונה, יהפוך ל"פיל לבן", זאת בשל התלונות שעשויות להיות בעתיד של תושביה על זיהום אוויר, רעש ועוד כתוצאה מפעילות נמלית.

ההסכם הקיבוצי של עובדי נמל חיפה נחתם ואושר על ידי דירקטוריון החברה לפני שבוע, והוא כולל נושא התייעלות בסקטורים טרנספורט, סוואר, ציוד ומינהל. בוועד נמל אשדוד סקפטיים לגבי ההסכם שנחתם בחיפה, לטענת הגורמים בוועד, "העובדים בחיפה יוצאים להפרטה מלאה למשקיע אסטרטגי ללא תנאים".

"אנחנו בנקודה קריטית מבחינתנו, העובדים בלחץ והם רואים את הנמל נבנה מול עיניהם וכל יום שההסכם לא נחתם, אנחנו לא מתייעלים ומפסידים כסף", כך המקור בוועד.