המספרים המפתיעים מאחורי הירידה במדד מחירי המזון של הלמ"ס

תנובה, טרה וגד ייקרו מוצרי חלב בעד 4%, אבל מחירי הגבינות המלוחות ירדו ב-7% • הקרקרים, החטיפים והמרקים הוזלו, אך אסם, שדומיננטית בקטגוריות האלה, תייקר אותם החל מפברואר • לחם ומשקאות קלים התייקרו "רק" באחוז - אבל זו רק ההתחלה

ירקות קפואים, סופרמרקט / שאטרסטוק
ירקות קפואים, סופרמרקט / שאטרסטוק

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בסוף השבוע את מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר, ויש בו כמה נתונים מפתיעים. ראשית, נציין כי מדד מחירי המזון ירד ב-0.4% בחודש נובמבר ביחס לחודש הקודם. מדוע זה מפתיע? על רקע העובדה ש-9 מתוך 10 חברות המזון הגדולות ייקרו לאחרונה מוצרים שלהן, והן לא היחידות - נראה כי עוד ועוד חברות מזון מצטרפות למגמת הייקור.

מה הן הקטגוריות שלפי הלמ"ס הוזלו במיוחד? גבינות מלוחות (7.1%), עופות (5.3%), קרקרים (4.1%), טחינה (2.4%), סוכר (2.1%), אבקות מרק ותבשילים (1.9%), מוצרי ותחליפי בשר ועוף מוכנים וקפואים (1.6%). מה עוד הוזל? מוצרי דגים מוכנים (1.3%), מעדני חלב וגבינה (1.1%) וחטיפים מלוחים (1%).

בנוגע להוזלה בקטגוריות הקרקרים, החטיפים המלוחים והמרקים, כדאי לזכור שמדובר בקטגוריות שאסם דומיננטית בהם. כך שההוזלות האלה כנראה לא יימשכו, וזאת משום שהחל מפברואר אסם מעלה עליהן מחירים.

הירידה המפתיעה מגיעה דווקא במחירי הגבינות המלוחות והמעדנים, שכן רק לאחרונה תנובה, טרה וגד העלו מחירים על כל המוצרים האלה ב3%-4%, כך שהוזלה של 7% היא מפתיעה. שחקנית נוספת בשוק החלב, שטראוס, אמנם לא העלתה מחירים, אך היא ממילא לא שחקנית של גבינות מלוחות. נציין גם כי לא היה חג בחודש האחרון שהיה אמור להביא למבצעים מיוחדים.

ולעומת זאת, מהן הקטגוריות שהתייקרו במיוחד? ממתקים (1.8%), גלידות (1.7%), ופלים (1.4%), דגים (1.1%), לחם (1%) ומשקאות קלים (1%). בעניין הלחם נזכיר כי המאפיות כבר ביקשו לייקר גם את הלחם המפוקח ב-3.4%; ואילו בסוגיית התייקרות המשקאות, נזכיר כי החברה המרכזית העלתה מחירים רק בסוף נובמבר, ואילו העלאת המחירים של טמפו ויפאורה החלה רק בדצמבר. כך שלפחות בשתי הקטגוריות הללו, זו רק ההתחלה.