רבים משרי הממשלה בירכו על אישור חוק הסדרת מאחזים; המשנה ליועמ"ש: "אנחנו מתנגדים"

עו"ד רז נזררי: "ההצעה עלולה להוביל לפגיעה גורפת בזכות הקניין ומעוררת קשיים משפטיים רבים בהקשרים של שוויון בפני החוק ושלטון החוק"

המשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי / צילום: איל יצהר
המשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי / צילום: איל יצהר

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק הפרטית של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) להסדרה חוקית של עשרות מאחזים בשטחי יהודה ושומרון. כל שרי הימין, כולל יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, מיהרו לשגר ברכות לחוק החדש; אולם תוך זמן קצר שלח המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, הודעה ובה התנגדות לחקיקה המוצעת.

כזכור, חוק הסדרת קרקע שנלקחה מפלסטינים (חוק ההסדרה) עברה 3 קריאות לפני יותר משנה, ועתירות נגד החקיקה שנתפסה בעיני חלק כ"חוק הגזל" הוגשו לבג"ץ, ומאז לא הוכרע מעמדו של החוק.

היום נמסר מעו"ד נזרי כי הוא הציג בפני ועדת השרים לענייני חקיקה את התנגדותו הנחרצת של היועץ המשפטי לממשלה להצעת חוק יישובים ושכונות בהליכי הסדרה, המכונה גם בשם "חוק ההסדרה 2". זאת, מטעמים של מניעה חוקתית. "ההצעה עלולה להוביל לפגיעה גורפת בזכות הקניין ומעוררת קשיים משפטיים רבים בהקשרים של שוויון בפני החוק ושלטון החוק". 

לאור דברים שעלו בישיבה באשר למטרת החוק, התריע עו"ד נזרי בפני השרים כי "בשל מה שנראה כבעיית משילות של חוסר יכולת ליישם החלטות ממשלה שכבר נקבעו בעניינים אלה, בין היתר בשל בעיות של תקנים וכיו"ב, מובא לאישור חוק המעורר בעיות משפטיות משמעותיות ביותר, שאף עלול להוביל להשלכות בינלאומיות ולחשוף את ישראל לסיכונים משמעותיים בהיבט זה".

עו"ד נזרי עמד על כך שחלף אישור הצעת החוק, היועץ המשפטי לממשלה העמיד לרשות הדרג המדיני שורה של כלים להסדרת התיישבות העומדים בגדרי הדין, ונדרש כי גורמי הממשלה הרלוונטיים יפעלו ליישמם ביחס לנקודות היישוב נשוא הצעת החוק; וזאת במטרה לבחון היכן וכיצד ניתן להסדיר דברים באופן פרטני ונקודתי באופן חוקי לאחר בחינת ההיבטים הקנייניים והתכנוניים של המקום.