יצביעו מחדש? גוברים הקולות לעריכת משאל עם נוסף בבריטניה על עזיבת האיחוד האירופי

כ-150 חברי פרלמנט תומכים במשאל שני, כולל מהלייבור, לאומנים סקוטים וכמה שמרנים, אך המרחק עדיין רב מ-320 חברי פרלמנט שנחוצים כדי לאשר צעד כזה

תרזה מיי וז’אן קלוד יונקר/ צילום: רויטרס, Yves Herman
תרזה מיי וז’אן קלוד יונקר/ צילום: רויטרס, Yves Herman

שנתיים וחצי אחרי שהבריטים הצביעו לטובת עזיבת האיחוד האירופי, הפוליטיקאים הבריטים עדיין אינם יכולים להחליט איזה סוג של ברקזיט הם רוצים. כעת קוראים יותר מחוקקים לערוך משאל עם נוסף, שיכול לבטל את ההכרעה של המשאל הראשון.

כ-150 חברי פרלמנט תומכים בהצבעה שנייה, כולל מהלייבור, לאומנים סקוטים וגם כמה שמרנים. זהו עדיין מרחק רב מ-320 חברי הפרלמנט שנחוצים כדי לאשר משאל עם שני.

גם לא בטוח על מה בדיוק יצביעו הבריטים. המשאל יכול להיות אם הם מעוניינים לבטל את ההחלטה מ-2016 לעזוב את האיחוד. לחלופין, ייתכן שהמשאל יהיה על העסקה שראשת הממשלה תרזה מיי השיגה או תשיג עם נציגי האיחוד, או על ברקזיט ללא עסקה כלשהי וללא תנאים.

אבל יותר חברי פרלמנט מאמינים שיהיה צורך במשאל עם כדי לפרוץ את המבוי הסתום בפרלמנט, שלא מסכים להסכם ברקזיט כלשהו.

מפשירים
 מפשירים

מיי חוזרת ודוחה את הרעיון של כפיית משאל עם שני על אירופה, באומרה שהוא יגרום נזק גדול לדמוקרטיה הבריטית. "זה יגרום לפיצול מחודש של המדינה", היא אמרה לפרלמנט שלשום (ב'). "אנחנו צריכים לשאוף לחזור להתאחד".

אלו שקוראים למשאל עם חדש אומרים שהבריטים לא ידעו בדיוק מה המשמעות של הברקזיט כשהם הצביעו לטובתו ביוני 2016. כעת, כשתנאי העזיבה ברורים יותר, העם צריך לקבוע אם לקבל אותם.

"זה לא הברקזיט שהם הבטיחו", אומר ג'ו ג'ונסון, מחוקק שמרן שפרש לאחרונה מתפקיד שר במחאה על העסקה שהשיג מיי. "לכן אנחנו צריכים הצבעה נוספת".

ג'ונסון רוצה להישאר באיחוד האירופי. אחיו הבכור ושר החוץ לשעבר, בוריס ג'ונסון, היה מראשי מחנה תומכי הברקזיט ב-2016.

הבריטים הצביעו ברוב של 52% מול 48% לטובת עזיבת האיחוד ב-2016. כעת, 53% תומכים בהישארות, לפי ממוצע של שישה סקרי דעת קהל עדכניים שחישב אתר שנקרא What UK Thinks. הסוקרים מזהירים, עם זאת, מפני המסקנה שיש שינוי ברור בדעת הקהל הבריטית, מפני שהתוצאות בסקרים עדיין צמודות, ולרוב הסקרים יש שולי טעות של 3%-4%. סקר של ComRes מעמיד את התמיכה הנוכחית בברקזיט על 40% בלבד.

מיי, שמנסה להשיג עוד ויתורים מבריסל על תנאי העזיבה של בריטניה, תגיש את הצעת החוק שלה לאישור הפרלמנט במחצית ינואר.

אם למחוקקים ייגמרו אופציות הברקזיט, הם יצטרכו לתמוך במשאל עם חדש כדי להימנע מהיפלטות מאיחוד במארס בלי שום עסקה על היחסים הכלכליים עם עמית הסחר הגדול ביותר של בריטניה, אומר ראש ממשלה לשעבר טוני בלייר. "כשמוציאים מכלל חשבון את הבלתי אפשרי (פרישה בלי הסכם), מה שנשאר, בלתי סביר ככל שיהיה, הוא התשובה", הוא אומר.

המסע השולי לשעבר של "העם יצביע" משך אליו תמיכה של סלבריטאים, ביניהם כותבת ספרי הארי פוטר, ג'יי. קיי. רולינג, ושלושה מארבעת ראשי המשלה לשעבר שעודם בחיים - ג'ון מייג'ור, טוני בלייר וגורדון בראון (דייויד קמרון לא חיווה דעה בנושא זה).

"זו כבר יותר מאשר תוצאה פוטנציאלית", אומר חבר הפרלמנט השמרן גריב.

אבל הדרך למשאל עם שני מסובכת. אם העסקה של מיי תידחה על ידי הפרלמנט, הממשלה תוכל להכריז על משאל עם כדי לאשר אותה, אבל מבחינתה זה יהיה מוצא אחרון של אין ברירה.

לחילופין, תיקון חוק שיחייב משאל עם נוסף יוכל להיות צמוד לחקיקה כלשהי שקשורה לברקזיט. התרחיש הסופי: אם הפרלמנט יהיה עדיין ללא הכרעה אחרי ההצבעה שלו בינואר על חוק הברקזיט שמציעה מיי, קואליציה של מחוקקים עשויה לקרוא למשאל עם חדש כדי להימנע מברקזיט ללא עסקה.

אפשר להעלות על הדעת רוב של חברי פרלמנט שיבטל את הברקזיט. כמעט שלושה רבעים מהפרלמנט תמכו בהישארות באיחוד האירופי במשאל של יוני 2016. סיכויי ההצלחה יעלו אד אם מפלגת הלייבור תחליט שהיא תומכת במשאל עם חדש.

מומחים ביוניברסיטי קולג' בלונדון מעריכים שיידרשו 22 שבועות של היערכות למשאל חדש, אם כי יש גם הערכה שהזמן הנחוץ קצר יותר. דוברים אירופים אומרים שממשלות אירופה יוכלו להחליט לדחות את תאריך העזיבה שנקבע ל-29 במארס כדי לאפשר עוד משאל עם בבריטניה.

יש שלוש אופציות לשאלה שתוצג לעם: העסקה של ראשת הממשלה מיי, בלי עסקה וביטול הברקזיט.

מאחר שלא היה משאל עם שהכיל יותר משתי אופציות, לא מובטח שהמשאל יכלול גם את האופציה להישאר באיחוד האירופי.

גם לא בטוח שאנשים לא יחזרו על הבחירה שלהם מ-2016 לעזוב את האיחוד. "לפחות זו תהיה החלטה מושכלת יותר", אומר ג'ונסון הצעיר.