משרד התחבורה צריך לעודד ביתר שאת תנועת משאיות בלילות

כבר קיימת תוכנית לעידוד פעילות לילית - צריך לחזק אותה

מכולות בנמל אשדוד/ צילום: איל יצהר
מכולות בנמל אשדוד/ צילום: איל יצהר

בשנת 2010, בעקבות עומסי עבודה במהלך שעות היום לעומת ההיצע הגדול בנמלים במשמרות הלילה, ובהמלצת מועצת המובילים, יצאה חברת נמלי ישראל בשיתוף משרד התחבורה בפרויקט ייחודי שאמור היה לעודד פעילות של שינוע מכולות אל ומהנמל בשעות הלילה - פרויקט "לילה טוב". לאחר תקופת הפיילוט, הפרויקט נשאר בידי משרד התחבורה בלבד.

עידוד הפעילות נעשה באמצעות החזרת 150 שקל עבור כל מכולה שמשונעת בין השעות 22:00 ל-6:00. אולם למרות הפרויקט, היקף פעילות המשאיות בלילה בנמלים עדיין נמוך. בחיפה למשל, יש כ-400 משאיות שעובדות בלילה. המספר שאנחנו צריכים להגיע אליו הוא לפחות 1,000. באשדוד הפעילות אפסית.

מדוחות חברת רכבת ישראל עולה כי היא סיימה את הרבעון השני של 2018 בהפסד של כ-9.2 מיליון שקל, כאשר ההכנסות מהובלת המטענים קטנו בכ-4.5%. אם כך, ההשקעה של משרד התחבורה ברכבת המטענים, לא הוכיחה את עצמה.

אולי כדאי שמשרד התחבורה יחזור להשקיע בעידוד פרויקט "לילה טוב" להובלת מטענים בלילה, וכך יגרום להפחתת העומס בכבישים בשעות השיא ולהפחתת זיהום האוויר.

הבעיות בפרויקט נובעות ממספר סיבות בהן מחסני היצואנים והיבואנים שסגורים ברובם בלילה, מחסור בנהגים מקצועיים, הצורך בהזמנה מראש של עבודה בלילה וההמתנה לקבלת אישור ועיכובים ותקלות בכניסה לנמל.

מערכת אוטומטית של זימון תורים בנמלים שהושקה לא מכבר, אמורה היתה לשפר את ההיענות לפרויקט ולהתמודד עם בעיית התקלות והעיכובים בכניסה לשערי הנמל, אך זה לא קרה. משרד התחבורה חייב לקדם את פרויקט לילה טוב ולתת לו עדיפות ממדרגה ראשונה.

לא חסרות אפשרויות לפתרון הבעיות, רק על קצה המזלג: לאפשר עבודת לילה ללא צורך באישור מראש על מנת להביא לצמצום עומסים בשעות השיא בעורף הנמל, להקדים את משמרת הלילה מ-22:00 ל-20:00, להגדיל את הסכום עבור כל מכולה המשונעת בלילה, לעודד את היבואנים והיצואנים לפתוח את המחסנים בלילה באמצעות מתן הקלות כלשהן, לעודד את הנהגים עצמם באמצעות הטבת מס בשכר הנהג ועוד.

צריך לזכור שבמדינת ישראל יש כ-3.5 מיליון כלי רכב, אליהם נוספים כ-250 אלף כלי רכב בשנה. כמו כן קיימת מעורבות גדולה של כלי רכב כבדים בתאונות דרכים קטלניות, שגבוהה באופן יחסי משיעורם במצבת כלי הרכב - הם מהווים פחות מ-5% מצי כלי הרכב ומעורבים בתאונות שמדי שנה גובות חייהם של כ-35% מכלל ההרוגים. בנוסף, צריך לחשוב  גםן על העלייה ברמת זיהום האוויר - לפי המשרד לאיכות הסביבה בשנת 2018 חלה עלייה של 4.66% בעלויות של מזהמי האוויר וגזי חממה ביחס לשנת 2017. הנתונים האלה גורמים עלויות גבוהות למשק הישראלי. כך למשל, עלות תאונות הדרכים למשק עומדת על כ-16 מיליארד שקל בשנה ועלות זיהום האוויר מוערכת בכ-12 מיליארד שקל בשנה.

אז חישבו - כמה יוכל משרד התחבורה לחסוך למשק הישראלי בהשקעה במתן עדיפות לקידום פרויקט "לילה טוב"?

הכותב הוא ראש מועצת המובילים