מסתמנת התנגדות לאיחוד פעילויות בחברות בנות בבזק

משרד התקשורת פרסם שימוע בנושא איחוד החברות בנות בקבוצת בזק • מרוח הדברים עולה כי המשרד נוטה שלא לאשר את הבקשה אך טרם התקבלה החלטה סופית בעניין

דודו מזרחי / צילום: איל יצהר
דודו מזרחי / צילום: איל יצהר

בעקבות השימוע שפרסם אתמול משרד התקשורת בעניין בקשתה של החברה לאחד פעילויות בין החברות בנות פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes נראה כי הנטייה במשרד היא להתנגד לבקשה או לכל הפחות להתנות לה תנאים. המשרד מוצא לנכון להבהיר בשימוע עד כמה כוחה של בזק גדול וחזק ועד כמה היא עשויה לפגוע בתחרות במידה ויאושר המהלך.

לדברי המשרד התקבלה לאחרונה בקשה של החברה האם לאשר שינוי במבנה המשפטי בקבוצת בזק. בהתאם לבקשה, החברה האם תקים שותפות רשומה בבעלותה המלאה, אליה יועברו כל הנכסים, הרישיונות והפעילויות של החברות הבנות. יחד עם זאת מתכונת ההפרדה המבנית לפי הכללים הקבועים כיום בין החברה האם לבין השותפות תיוותר על כנה.

בשימוע מצוין כי "טרם ובמקביל להגשת הבקשה, ובמהלך השנה האחרונה, החלו החברות הבנות לבצע פעולות של איחוד בעלי תפקידים כדוגמת סמנכ"ל שיווק, כספים ומשאבי אנוש, וכן של פעילויות כגון שיווק משותף של שירותים. בצד זאת, נבחנות כלל חובות ההפרדה המבנית בקבוצות בזק  והוט והצורך בעדכונן ובכלל כך נבחנת אסדרה שתיתן מענה לסוגיות של אפליה בשימוש בתשתית. המשרד שוקל האם ניתן לאשר את הבקשה שבנדון לגבי המבנה המשפטי של החברות הבנות עוד בטרם נסתיימה הבחינה האמורה".

"בהקשר זה מתעורר חשש כי אישור הבקשה בעת הזו יכול להוביל לחיזוק היתרונות התחרותיים של קבוצת בזק ברובד הקמעונאי על חשבון המתחרים השונים. כך אישור הבקשה בעת הזו יגדיל את התמריץ של החברה האם לאפליית המתחרים בשימוש בתשתית ובכך היתרון שלה במקטע התשתית ימונף למקטע אספקת השירותים ויחזק את כוחה הקמעונאי של הקבוצה, החזק בלאו הכי כבר כעת וכל זאת בטרם נבחנו איזונים מתאימים בהקשר זה.

נוכח האמור המשרד שוקל האם ניתן בעת הזו, לאשר את הבקשה, ובאילו תנאים. זאת, בהתחשב בדומיננטיות של קבוצת בזק בשוק התקשורת והשפעה אפשרית של אישור הבקשה על השוק בנושאים כגון רמת התחרות ורמת ההשקעות, וכן משמעות הבקשה אל מול הרישיונות הקיימים ואפשרות העברתם לשותפות רשומה חדשה".
המשרד מבקש לקבל את עמדת הציבור לפני שתתקבל החלטה סופית בנושא.