אמי פלמור: "השירותים שנותן משרד המשפטים הם שירותים חברתיים לא פחות מחינוך, רווחה או בריאות"

אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים, נטלה חלק במושב "הצמרת המשפטית על במה אחת" של ועידת ישראל לעסקים של "גלובס" והתייחסה לשאלה "כמה עולה צדק"

אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים, השתתפה היום (ד') גם היא בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ונטלה חלק במושב "הצמרת המשפטית על במה אחת". פלמור התייחסה לשאלה "כמה עולה צדק" וחשפה לראשונה נתונים על "עלות הצד" למשלם המסים במה שהיא כינתה "מחירון צדק".

פלמור אמרה: "השאלה כמה עולה צדק ומה ייעשה צדק במערכת המשפט לא מעסיק את הציבור. הציבור יצא כי מחירי הקוטג' עלו, לא כי אין מספיק שופטים במדינת ישראל. כשמדברים על עינוי דין לא מדברים על מספר השופטים. זה משפיע עלינו גם בהליך הפלילי וגם בהליכים האזרחיים".

עוד אמרה פלמור כי תקציב משרד המשפטים הוא 2 מיליארד שקל והתייחסה לכך תקציבה של הסניגוריה הציבורית עומד על 237 מיליון שקל לשנה.

עוד עולה מהנתונים שהציגה פלמור, כי פרקליט או סניגור עולה למשלם המיסים 250 אלף שקל בשנה, בעוד פרקליט מאוים עולה כ-3.5 מיליון שקל בשנה, "ומסתובבים בישראל כמה כאלה", אמרה פלמור, שהוסיפה: "אני מניחה שהרבה שמעו את סיפורי אברג'יל השבוע. אם אנחנו אומרים בפה מלא שכדי שיהיו אנשים מספיק אמיצים לקום כל בוקר לנהל תיקים כשהם מאוימים וגם נשותיהם וילידיהם מאובטחים 24 שעות ביממה - אנחנו צריכים לדעת שזה עולה כסף. יכול להיות שאם נחליט שלא מוכנים לשלם את המחיר הזה, הם גם לא יהיו מוכנים לשלם אותו."

פלמור התייחסה לסוגיית ייצוג נפגעות עבירת מין ואמרה שהדבר עולה 800 אלף שקל לשנה. "כשמתחיל הדיון בכנסת ומול אגף תקציבים, כל מה שהם רואים זה עוד כסף שעומד לצאת ולא מכניס כסף. אם אדבר עם אגף תקציבים על חילוטים או אכיפה אזרחית - משהו שמכניס כסף למדינה - יגבר גם שיתוף הפעולה."

עוד אמרה פלמור: "השירותים שאנחנו נותנים הם שירותים חברתיים לא פחות מחינוך, רווחה או בריאות".

פלמור התייחסה לכך שהדיון הציבורי בישראל לא עוסק בעלותה של מערכת המשפט. "תקציב הפרקליטות הוא כ-600 מיליון שקל. יש שאלה האם הפרקליטות היא בגודל ובהיקף המתאים לפשיעה בישראל. זו שאלה שלא נשמעה עד עכשיו. לא נשאל האם המדינה מחזיקה פרקליטות קטנה מדי או מחזיקה פרקליטות גדולה מדי".

בנוסף התייחסה פלמור לכך ש-90 אחוז מהתיקים מנוהלים על ידי התביעה המשטרתית, באמצעות 500 תובעים, ואילו הפרקליטות שמטפלת רק ב-10 אחוז מהתיקים - עושה זאת באמצעות מספר גדול הרבה יותר של פרקליטים. עם זאת, אמרה, "לכו לבית המשפט השלום, תראו איך התובעים עמוסים - ותשאלו את עצמכם אם ככה אמור להיראות צדק".