מנכ"ל סודהסטרים: "אנחנו בתהליכים להקמת מפעל בעזה. שלאנשים שם יהיו עבודות אמיתיות"

בשיחה בין דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים, לנשיא פפסיקו העולמית, רמון לגוארטה, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס",  התייחסו השניים גם למצב הכלכלי בעזה • לגוארטה: "עסקים יכולים להוות גשר במקרים מסוימים"

ביום השני של ועידת ישראל לעסקים של "גלובס" נפגשו על במה אחת רמון לגוארטה, נשיא חברת פפסיקו העולמית, ודניאל בירנבבאום, מנכ"ל סודהסטרים, שידברו על העסקה שבמסגרתה רכשה באוגוסט השנה פפסיקו את סודהסטרים בסכום של 3.2 מיליארד דולר. פפסיקו שילמה את הסכום הפנטסטי הזה ובעבורו קיבלה את הבעלות המלאה על החברה, המייצרת מערכות ביתיות להכנת מים מוגזים.

את השיחה בין השניים פתח לגוארטה במחמאה ל"סטארט-אפ ניישן", פנה לנוכחים ואמר: "אתם צריכים להיות מאוד גאים במה שהשגתם ב-70 שנה. כזר שנוחת פה, הפכתם את המדבר לדבר מדהים והיצירתיות, אני חושב שאתם צריכים להרגיש מאוד גאים".

תאגיד פפסיקו מעסיק כ-250 אלף עובדים ברחבי העולם, וללגוארטה, מי שעומד כאמור בראש הפירמידה, אין זו הפעם הראשונה בישראל ולא הפעם הראשונה בירושלים, כאשר מלבד הקשר עם סודהסטרים שנוצר השנה, תאגיד פפסיקו עושה עסקים גם עם משפחת שטראוס וקבוצת טמפו במשך שנים רבות.

נשיא פפסיקו חזרה על הסיבה לרכישת סודהסטרים וציין כי מדובר ב"הזדמנות גדולה עבור פפסיקו, לאור חלל גדול שנוצר בשוק המשקאות, לאור השימוש הפוחת בפלסטיק, ואליו נכנסנו באמצעות סודהסטרים". לדבריו, אותו "חלל" צפוי רק לגדול מהר יותר ומהר יותר, וכאן נכנס "המגע האישי" של סודהסטרים.

"אנחנו מרגישים שיש הזדמנות אדירה בשבילנו... בין השאר בשביל ההתפתחות הגלובלית, ומה שקנינו למעשה זה צוות מדהים ומנהיגות מיוחדת ומלאה בכישורים ומוכשרת בטירוף, ואני מאמין גדול בכוח האנושי".

"להפוך את העולם למקום טוב יותר"

סיבה נוספת אותה ציין לגוארטה ככזו שהובילה את התאגיד לרכוש את סודהסטרים, היא הצורך בלהפוך את העולם למקום טוב יותר: "אנחנו במשימה להפוך את העולם למקום טוב יותר, או כמו שאומרים אצלכם בעברית - תיקון עולם", אמר.

דוגמה לתיקון שכזה הביא נשיא פפסיקו "באומץ" שהיה לפפסיקו "לאמץ את הדרך לחסוך בשימוש בפלסטיק". "חסכנו מיליונים של בקבוקים לעולם", טען לגוארטה.

במהלך השיחה שיתפו בירנבאום ולגוארטה קצת על המהלכים שקדמו לחתימת העסקה הגדולה הזו, אשר החלו בשיחות ראשוניות בלונדון, המשיכו בהבנה שפפסיקו לא הולכת להיות משקיע אסטרטגי אלא הבעלים החדש של סודהסטרים, והסתיימו לאחר 5 שבועות של משא-ומתן קדחתני אותו הצליחו להסתיר החברות מעיני הציבור בישראל.

לפי לגוארטה, הפגישה בלונדון הייתה "התחלה של כל מה שקרה אחר-כך, החיבור בין החברות שלנו והחשיבות של חיבור זה... ומנקודת המבט שלי הרצון להרחיב את החברה המדהימה הזו מצד אחד, אך עדיין לשמור עליו כיהלום בפורטפוליו של עסקי פפסיקו".

לגוארטה סיפר כי הגיע לישראל ונסע למפעל סודהסטרים לסיור, אירוע שיצר אצלו רושם גדול מאוד, לדבריו. הרושם הזה נבע לטעמו בעיקר "מהמציאות האנושית במפעל". בהקשר זה סיפר בירנבאום כי מפעל סודהסטרים בערד כולל 2,000 עובדים, ובהם יהודים וערבים שווה בשווה, וגם פלסטינים.

מנכ"ל סודהסטרים בירנבאום סיפר כי השילוב בין יהודים לערבים אצלם בחברה מהווה חלק מה-DNA של החברה - "דיברנו על העזה, לנסות דברים, יצירתיות, אופטימיות ושקיפות, זה התנ"ך שלנו".

לדבריו, "זה מאוד חשוב לנו הגיוון במפעל". לאור העובדה שסודהסטרים מעסיקה גם פלסטינים, התייחס בירנבאום למצב בעזה והצהיר: "אנחנו רוצים שלאנשי עזה יהיו עבודות, עבודות אמיתיות".

לגוארטה הסכים לדבריו והוסיף כי "עסקים יכולים להוות גשר במקרים מסוימים". 

במהלך השיחה חשף בירנבאום כי בכוונת סודהסטרים להקים מפעל ייצור בעזה: "הקמנו במפעלנו ברהט 'אי של שלום'' ואני רוצה להגדיל אותו ולתת לעוד אנשים תקווה, לכן אנחנו בתהליך להקמת מפעל גם בעזה שיופעל באמצעות קבלן משנה. אנחנו רוצים שלאנשים בעזה יהיו מקומות עבודה אמיתיים, כי היכן שיש שגשוג ורווחה, יהיה גם שלום", אמר.