גם עוד 600 תקני מתמחים לא יפתרו את בעיית המחסור ברופאים

משרדי הבריאות והאוצר בישרו אתמול על תוספת של 600 תקני מתמחים למערכת הבריאות, 450 מהם מיועדים לקהילה • מדובר בתוספת נאה, אך גם היא לא תפתור את הבעיה

יעקב ליצמן / צלם: אמיל סלמן
יעקב ליצמן / צלם: אמיל סלמן

600 תקני (משרות) מתמחים ייכנסו למערכת הבריאות בשנים הקרובות - כך דיווח אתמול (ג') משרד הבריאות. 300 תקנים - כולם עבור התמחויות בקהילה - ייכנסו למערכת ב-2019, שנתיים מאוחר יותר מכפי שתוכנן במקור. שנה לאחר מכן ייכנסו 150 תקנים נוספים עבור התמחויות בקהילה (סך הכל, 450 תקנים המיועדים לקהילה). עוד 150 תקנים הם עבור התמחויות בבתי חולים, וייכנסו למערכת במשך שנתיים החל מ-2019. העלות התקציבית המוערכת של התוכנית תגיע ל-150 מיליון שקל בשנה. המימון יגיע ממשרדי הבריאות והאוצר.

לפי משרד הבריאות, 150 תקני המתמחים המיועדים לבתי חולים יהיו בתחומי תיעדוף לאומיים: המטואונקולוגיה ילדים, מחלקות לרפואה דחופה (מיון) ילדים, מבוגרים, אונקולוגיה, שיקום ורדיותרפיה. ההתמחויות בקהילה יהיו בתחומים המצויים במחסור: משפחה, ילדים ונשים. כדי לזכות בתקן הרופאים צריכים להתחייב שבסיום ההתמחות הם יעבדו במשך 5 שנים בקהילה, כלומר בקופות החולים. בתמורה מובטחת להם התמחות בקופה שבה חתמו.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) ומנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב אמנם כינו את התוספת "בשורה", אך בפועל מדובר במהלך שבמקרה הטוב רק ישאיר את המצב הנוכחי על כנו. לזכות משרדי הבריאות והאוצר ייאמר, שמדובר בתוספת של 50% למספר תקני ההתמחות עליו דובר במרץ האחרון (400 בלבד).

בישראל יש כ-1,500 מקבלי רישיון ברפואה מדי שנה, כמחציתם הם בוגרי אוניברסיטאות בחו"ל, ומצד שני יש רק כ-1,100 תקני התמחות פנויים. לכן מדי שנה כ-10% ויותר מכך מקרב בוגרי הרפואה בישראל לא מוצאים מקום להתמחות בו, וחלקם אף נאלץ לחתום אבטלה, לוותר על העיסוק ברפואה או לעבוד ללא התמחות כרופאים כלליים. גם לאחר תוספת התקנים בה מדובר כעת, עדיין יישאר פער של מאות תקנים בין הביקוש למקומות להתמחות לבין ההיצע. מדובר בפרדוקס, שבו מצד אחד מערכת הבריאות משוועת לעוד רופאים - בעיקר נוכח פרישה מוגברת של רופאים לגמלאות בשנים האחרונות ועוד הקרובות לבוא - ומצד שני, אין ביכולתה להעסיק את כל הרופאים העומדים בפני התמחות.

מחקר שערכו לפני כמה שנים בארגון "מרשם" המייצג את חלקם של מהמתמחים ברפואה בישראל - העלה שכדי לפתור את בעיית המחסור בתקנים וכדי לקצר את תורניות המתמחים (שאורכות היום 26 שעות רצופות) יש להוסיף למערכת פי 2.5 מכמות התקנים שעליה מדובר כעת: 1,530 תקנים, בתקציב שנתי של 450 מיליון שקל. ההערכה התקציבית היא של המומחה לכלכלת בריאות מאוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' גבי בן נון.

ועדה בראשות המרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב) ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר רוני גמזו בוחנת כיום פתרון לבעיה שיגיע מכך ששנה אחת מתוך חמש או שש שנות התמחות יוקדשו לקהילה בכמה מקצועות עיקריים: גניקולוגיה, ילדים, עור, אף אוזן גרון ואורתופדיה. התוכנית תסתמך במידה רבה על אותם 450 תקני מתמחים המיועדים לקהילה.