גל הפדיונות בבורסת ת"א: הציבור מכר את קרנות הנאמנות בירידות חדות, אבל אולי ירוויח דרך הפנסיה

חברות ביטוח, קרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות ניצלו את הירידות בבורסת תל אביב בימים האחרונים כדי לרכוש מניות ואג"ח בהנחות משמעותיות ביחס למחירן בחודש שעבר • גם הזמינות הגבוהה יותר של המסחר באמצעות האינטרנט והאפליקציות תרמה את חלקה לגל הפדיונות שהזרים הציבור בתוך ימים בודדים

ירידות בבורסה / צילום: רויטרס
ירידות בבורסה / צילום: רויטרס

בזמן שהציבור הישראלי היה עסוק בימים האחרונים בבריחה המונית מהשקעות בבורסה, היו אתמול (יום ג') מי שקנו את הסחורה שנזרקה לשוק - מה שמסביר את שינוי המגמה שהתרחש אתמול בבורסה, שעברה מירידות חדות בתחילת יום המסחר לעלייה של כ-2% בסופו.   

פדיונות של 5 מיליארד שקל שנרשמו מתחילת השבוע בקרנות הנאמנות ובקרנות הסל, העידו בצורה הברורה ביותר על בריחתו של הציבור מהבורסה. פדיונות אלה גרמו להיצעי ענק בשוק, שהובילו בתורם לנפילת מחירים חדה בניירות ערך רבים - מניות ואג"ח קונצרניות.

בשוק דיברו השבוע על המהפכה הדיגיטלית בסלולר, שהפכה בשנים האחרונות את פדיונות הכספים בקרנות הנאמנות לנגישים יותר. אם במשבר הפיננסי של 2008 עוד נדרשו המשקיעים לחשבון בנק עם הרשאה למסחר בניירות ערך, או לחילופין לשיחה עם יועץ השקעות כדי לבצע את המכירה, הרי שכיום מספיקה אפליקציה בטלפון הנייד כדי לבצע את הפעולה. והזמינות הגבוהה יותר תרמה כנראה גם היא את חלקה לגל הפדיונות שהזרים הציבור בתוך ימים בודדים.

בדרך לשיפור תשואות החוסכים

כאמור, אל מול המוכרים דרך הקרנות, שנחשבים בשוק ל"ידיים חלשות", ניצבו גם הקונים, שניצלו את הירידות החדות לרכישת מניות ואג"ח בהנחות משמעותיות ביחס למחירן בחודש שעבר. ברשימת הקונים הללו ניתן למצוא בעלי שליטה עתירי ממון וחברות ציבוריות שביצעו רכישות עצמיות, ומעל לכולם גופי חיסכון ארוך טווח, גופים עתירי מזומנים שנהנים באופן עקבי מצבירה חיובית.

מדובר בחברות ביטוח, קרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות, שמנהלים יחד סכום עתק של 1.7 טריליון שקל. גופים אלו נהנים כיום מקצב הפקדות מוערך של יותר מ-100 מיליארד שקל בשנה אותו הם מנתבים לאפיקים השונים, וזאת בנוסף לתקבולים המתקבלים מהשקעות ותיקות, אותם יש לגלגל להשקעות חדשות.

עבור גופים אלו, רכישת כמויות גדולות של ניירות ערך של חברות איכותיות בימי מסחר רגילים היא משימה מורכבת שנמשכת על פני ימים אורכים. כך שימי מסחר חריגים כפי שנראו בבורסה בשבוע האחרון, הן כר פורה עבור הגופים הפנסיוניים לרכישה של ניירות ערך איכותיים במחירי חיסול.

הרכישות הללו אמורות לשפר את תשואות החוסכים בשנים הבאות, ולכפר על הפסדי הציבור בהשקעותיו לטווח קצר. אבל מעבר לכך, הן גם בלמו השבוע (לפחות באופן זמני) את המגמה השלילית ומנעו מהירידות בשוק להפוך למפולת.