טראמפ: הנסיגה מסוריה לא תפגע בישראל; אנו נותנים לה 4.5 מיליארד דולר

אמר לכתבים בשובו מביקור אצל חיילי ארה"ב בעיראק: "דיברתי עם ביבי... אנו נותנים לישראל 4.5 מיליארד דולר בשנה והם יודעים יפה מאוד לדאוג לעצמם"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר אמש (ד'), כי הוא אינו חושש שהוצאת החיילים האמריקאים מסוריה מסכנת את ישראל מפני שממשלו מעניק לישראל סיוע שנתי בסך "4.5 מיליארד דולר בשנה".

למעשה, על פי הסכם הסיוע הרב-שנתי בין ארה"ב לישראל, שנחתם לקראת סוף כהונתו של ברק אובמה, מקבלת ישראל 3.8 מיליארד דולר בשנה. סכום זה כולל גם את הסיוע לתכניות הטילים.

בשיחה עם כתבים בשובו מביקור אצל חיילים אמריקאים שמוצבים בעיראק, התבקש טראמפ להגיב על הביקורת שהנסיגה מסוריה מעמידה את ישראל בסכנה. תשובתו: "ובכן, אינני רואה זאת כך. דיברתי עם ביבי. אמרתי לו. אתם הרי יודעים שאנו נותנים לישראל 4.5 מיליארד דולר בשנה. תבדקו, הם יודעים יפה מאוד להגן על עצמם. ככה זה.

"אנו מטפלים היטב בישראל", הוא טען. "ישראל תהיה בסדר". הוא חזר על הקביעה שארה"ב נותנת לישראל 4.5 מיליארד דולר בשנה, בלי לציין מהיכן שאוב נתון זה, והוסיף: "למען האמת, אנו נותנים להם יותר, הרבה יותר, אם תבדקו את הספרים, והם עשו עבודה טובה מאוד ביכולתם לדאוג לעצמם".

"מאז ומתמיד אנו ניצבים לצד ישראל", אמר עוד טראמפ. "אני העברתי את השגרירות לירושלים. אף (נשיא) לפני לא היה מוכן לעשות זאת. כל הנשיאים האלה באו והלכו. הם כולם אמרו שיעשו זאת, אך הדבר לא נעשה".

ישראל מעולם לא מתחה ביקורת פומבית על ממשל טראמפ בגין הוצאת הכוחות מסוריה, אך בשיחות לא רשמיות אמרו גורמים ישראליים, שהחלטת טראמפ מעמידה את ישראל מול אתגרים חדשים בגבולה הצפוני. אך טראמפ נפגע במיוחד מביקורות של מחוקקים רפובליקאים, שאמרו כי הוצאת הכוחות היא מתנה לאיראן וחיזבאללה, שלא לדבר על בשאר אל אסד, וכי ישראל והכורדים בסוריה יסבלו בגין החלטה זו.