סוף למלחמת הסחר בין ארה"ב לסין? טראמפ: "העסקה מתקדמת היטב"

בשבת צייץ טראמפ בטוויטר שלו שג'ינפינג שוחח איתו לאחרונה בטלפון ועשה "התקדמות גדולה" • אולם מקורות יודעי דבר אמרו שהנשיא אולי הפריז בתיאור ההתקדמות בדיונים, במטרה להרגיע את שוקי ההון שרשמו תנודות מחירים פראיות בימים האחרונים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינגפינג / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינגפינג / צילום: רויטרס

מכיוון ארה"ב וסין מתחילים לצוץ איתותים על עסקה שעשויה לנטרל את מלחמת הסחר בין שתי המדינות, על-ידי הגדלת היצוא האמריקאי והקלת המגבלות על חברות מארה"ב הפועלות בסין - כך לפי גורמים יודעי דבר.

בשבת צייץ נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בטוויטר שלו שעמיתו הסיני, שי ג'ינפינג, שוחח איתו לאחרונה בטלפון ועשה "התקדמות גדולה" בדיונים, שאמורים להסתיים עד ליום 1 במארס. "העסקה מתקדמת היטב", צייץ טראמפ. "אם היא תתבצע היא תהיה מקיפה מאד, ותכסה את כל הנושאים התחומים ונקודות השנויים במחלוקת".

אך המקורות יודעי הדבר אמרו שהנשיא אולי הפריז בתיאור ההתקדמות בדיונים. הם ציינו שהנשיא מעוניין להרגיע את שוקי ההון, שרשמו תנודות מחירים פראיות בימים האחרונים, בין היתר מהחשש שמלחמת הסחר בין ארה"ב וסין תיכנס לסחרור ותצא מכלל שליטה.

לא התקבלה תגובה מהבית הלבן. דובר שגרירות סין בוושינגטון לא הגיב גם הוא לפניות אליו.

אם העסקה לא תצא לפועל, המכס האמריקאי על סחורות סיניות בשווי 200 מיליארד דולר בשנה אמור לעלות מ-10% ל-25% בתאריך ה-2 במארס, ולכך תהיה השפעה גדולה מאד על אלקטרוניקה, ריהוט, מיכון ומוצרים נוספים של התעשייה האמריקאית שתלויים בבוא מסין. עימות הסחר עלול גם להעמיק את ההאטה בכלכלת סין, ולכך יהיו השלכת על כלכלת העולם.

צוות של נציגי סחר אמריקאים, כולל סגן נציג הסחר ג'פרי גריש ותת שר האוצר דייויד מולפאס, צפוי להגיע לבייג'ין בשבוע שיתחיל ב-7 בינואר למספר ימי שיחות. אם תושג התקדמות בדיונים הללו, הנציגים הסינים בהובלת סגן ראש הממשלה ליו הי יגיעו לשיחות בוושינגטון שבוע לאחר מכן לדיונים עם נציג הסחר רוברט לייתייזר ושר האוצר סטיבן מנוצ'ין.

נציג משרד הסחר האמריקאי מוביל כעת את שיחות הסחר, אך גם האוצר ממלא תפקיד מרכזי. לפני חג המולד מנוצ'ין ניהל בהצלחה שדולה למניעת עיצומים על חברות סיניות שחשודות בריגול סייבר, באותו היום שבו הודיע משרד המשפטים על הגשת כתבי אישום נגד שני אזרחים סינים, שקשורים לכאורה למאמץ ממשלתי סיני לגנוב מידע רגיש מעסקים אמריקאים.

משרד האוצר רצה להפריד בין נושא הריגול ודיוני הסחר, אבל גורמים אחרים בממשל ממשיכים ללחוץ לעיצומים, הן כדי להעניש את בייג'ין והן כדי להבהיר שארה"ב תאכוף הסכמים בין שתי המדינות.

מאז ארוחת הערב של טראמפ ושי בבואנוס איירס ב-1 בדצמבר, בייג'ין פרסמה סדרה של יוזמות סחר. הן כללו השעיה זמנית של מכס על מכוניות מתוצרת ארה"ב, רכישה של פולי סויה מארה"ב למרות המכס על תוצרת חקלאית אמריקאית והתחייבויות לרענן את המדיניות התעשייתית הסינית שמפלה לרעה חברות זרות.

ההצעות האחרונות כללו גם הענשה של פקידים סינים שלוחצים על חברות אמריקאיות להעביר טכנולוגיה לשותפות הסיניות שלהן - לב התלונה של ממשל טראמפ נגד סין. בייג'ין צפויה גם להציע להעניק לחברות זרות גישה גדולה יותר לשירותים פיננסיים ולמגזרים מבוקשים נוספים.

אבל סין כבר העלתה הצעות כאלו בעבר. הנציגים האמריקאים לוחצים כעת על עמיתיהם הסינים לפרט ולתאר בהרחבה את השינויים שהם יבצעו - ולהבטיח שסין לא תשתמש באמצעים אחרים להגביל חברת זרות. בשנה האחרונה, סין התנגדה להעברת מידע כזה.

לדוגמה, אם הרגולציה הסינית תשונה כדי להגדיל את השתתפת החברות הזרות בשוקי ההון בסין, ארה"ב רוצה לוודא שבייג'ין לא תשתמש בסמכות ממשלתית בנושאי רישוי, סביבה, שימשו בקרקעות ותחומים נוספים כדי להקשות על חברות אמריקאיות. וושינגטון רוצה גם להבטיח שחברות אמריקאיות ייהנו במהירות מהקלת הרגולציה, ושאישורי הפעילות לא יינתנו רק כעבור שנים.

ארה"ב מתמקדת בדרך האכיפה של עסקת סחר חדשה. דרך אחת שנשקלת היא להמשיך לפי שעה במכס על הסחורות מסין, ולהסיר אותו אחרי שבייג'ין תוכיח שהיא עמדה בהתחייבויותיה.

בנושא היצוא, מנוצ'ין אמר כי סין מחויבת לקנות עוד סחורות ושירותים מארה"ב בשווי 1.2 טריליון דולר, אם כי הוא לא ציין מהי מסגרת הזמן. בשנה שעברה העבירה ארה"ב לסין סחורות ושירותים בשווי 188 מיליארד דולר, וניהלה איתה גירעון מסחרי של 336 מיליארד דולר.

סין צופה גידול עצום ביבוא השירותים שלה מכל העולם - 2.5 טריליון דולר בחמש שנים, כך מעריך משרד המסחר הסיני. נציגי הסחר האמריקאים לוחצים על סין גם להקל את המגבלות על היבוא החקלאי, כדי לאפשר לחקלאים בארה"ב להרחיב במהירות את יצוא התירס וסחורות נוספות.

שני הצדדים דנים גם בפתיחת שוק האורז הסיני העצום ליצוא אמריקאי. בשנה שעברה מכרה ארה"ב לסין אורז בשווי של פחות משני מיליון דולר.