ראש מטה טראמפ, ג'ון קלי: "הצלחתי תימדד בדברים שמנעתי מהנשיא לעשות"

ג'ון קלי, ראש המטה שמסיים את תפקידו, מנע מטראמפ לפרוש מנאט"ו ולהורות על הוצאת הכוחות האמריקאים מקוריאה הדרומית • סטנלי מקריסטל, לשעבר מפקד הכוחות האמריקאים באפגניסטן: טראמפ לא מוסרי, לא דובר אמת

ג'ון קלי ודונלד טראמפ / צילום: REUTERS/Jonathan Ernst
ג'ון קלי ודונלד טראמפ / צילום: REUTERS/Jonathan Ernst

ראש מטה הבית הלבן, ג'ון קלי, לשעבר גנרל ארבעה כוכבים בחיל הנחתים, שמסיים את תפקידו מחרתיים (ד'), מצטרף לגנרלים אחרים ואזרחים בכירי ממשל לשעבר שמתארים את דונלד טראמפ כאדם שאינו ראוי לכהן כנשיא ארה"ב.

קלי, שהיה השר לביטחון המולדת בממשל טראמפ (ומפקד פיקוד הדרום של צבא ארה"ב בשירותו הצבאי), אמר אתמול (א') בראיון לעיתון "לוס אנג'לס טיימס" כי הצלחתו כראש המטה תימדד על פי הדברים שמנע מטראמפ לעשות. כלשון הראיון: "הדברים שטראמפ לא עשה כאשר קלי ניצב לצידו".

זו הצהרה מהדהדת שמעלה בזיכרון מאמר אופ-אד ב"ניו-יורק טיימס", ב-5 בספטמבר, שבו מתאר "אלמוני", בכיר בממשל טראמפ, כיצד עוזרים קרובים של הנשיא מסכלים את כוונותיו לבצע מהלכים מסוימים, לפעמים ע"י הסרת מסמכים משולחן העבודה שלו. יחד עם גנראל ג'ים מאטיס, שאך זה פרש מתפקידו כשר ההגנה, ורקס טילרסון, לשעבר שר החוץ, קלי נתפס במדיה ובציבור האמריקאי כ"מבוגר האחראי בחדר", שתפקידו למנוע מטראמפ נקיטת צעדים שעלולים לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב.

תומכי קלי, שמצוטטים בראיון ב"לוס אנג'לס טיימס", אומרים כי במהלך כהונתו הוא התערב כדי לחסום או לעקוף עשרות מהלכים של טראמפ, חשובים ופחות חשובים. בין היתר, לדבריהם, הוא הצליח לשכנע את טראמפ לא להוציא את כוחות ארה"ב מקוריאה הדרומית, ולא לפרוש מברית נאט"ו, כפי שהוא איים לעשות.

קלי עצמו סיפר כי באוגוסט 2017, זמן קצר לאחר שמונה לראש המטה, הוא זימן את ראש מערך המודיעין הלאומי, דיפלומטים, מחוקקים וכן בכירים מסוכנות הביון המרכזית ומשרד ההגנה למועדון הגולף של טראמפ בניו-ג'רזי כדי לשכנע אותו לא להוציא את הכוחות האמריקאים מאפגניסטן.

"כאשר נכנסתי לתפקיד, טראמפ נטה להוציא את הכוחות מאפגניסטן", אמר קלי בראיון. "הוא היה מתוסכל. זו הייתה החלטה בעלת משמעות כבירה... ולמען האמת, לא הייתה שום מערכת (לקבלת החלטות) בגלל הרבה סיבות, לרבות אינטריגות חצר, כאשר הגעתי לבית הלבן".

טראמפ אכן השתכנע אז. רק לאחר שפרישתו של קלי קיבלה אישור רשמי, ב-8 בדצמבר השנה, הודיע טראמפ במפתיע כי החליט להוציא את כל הכוחות האמריקאים מסוריה (כ-2000) וכמחצית מ-14 אלף חיילי ארה"ב באפגניסטן.

קלי התייחס בזלזול לדרישת טראמפ להקים "חומה" לאורך הגבול בין ארה"ב למקסיקו, דרישה שמונחת ביסוד השבתת הממשל האמריקאי, שנכנסת עתה ליומה העשירי. "למען האמת, בכלל לא מדובר בחומה", אמר ראש המטה הפורש. "... הנשיא עדיין משתמש במילה 'חומה' - ולעיתים קרובות הוא אומר 'מחסום' או 'גדר' ועתה הוא נוטה לומר 'מוטות פלדה'. אבל עזבנו את התפיסה של חומת בטון מוצקה כבר בימים הראשונים של הממשל, אחרי שהתייעצנו עם אנשים בשטח למה בדיוק הם זקוקים".

ובעוד שטראמפ הגדיר היספנים שמנסים להיכנס לארה"ב, במיוחד אלה שמגיעים ממקסיקו, כ"אנסים", "רוצחים" ו"נושאי מחלות", אמר קלי בראיון: "הרוב המכריע של אלה שמנסים להיכנס באופן בלתי חוקי אינם אנשים רעים. אין בליבי עליהם אלא חמלה".

קלי אמר כי נהירת מהגרים פוטנציאלים מאמריקה התיכונה לגבול עם עם ארה"ב נובעת מהעדר חוקי הגירה נאותים, אך הוסיף: "אם רוצים לבלום הגירה בלתי חוקית, צריך לשים קץ לביקושים לסמים בארה"ב ולהרחיב את הסיוע הכלכלי לאמריקה התיכונה".

הגנרל בדימוס סטנלי מקריסטל, שהיה מפקד הכוחות האמריקאים באפגניסטן בתקופת ממשל אובמה, תקף אתמול בחריפות את טראמפ. בראיון בתוכנית "השבוע" ברשת ABC, אמר מקריסטל כי טראמפ אינו מוסרי ואינו דובר אמת.

הוא ציין כי בניגוד לטענת טראמפ דאעש לא הובס: "אינני מאמין שדאעש נחל תבוסה. אני חושב שדאעש הוא רעיון כפי שהוא גם סך כל לוחמיו. דאעש יוסיף להיות רעיון כל עוד קיימת קרקע פוריה לדשנו... יש מידע מודיעיני רב שלפיו יש עתה יותר לוחמי דאעש ברחבי תבל מכפי שהיו לפני כמה שנים".

מקריסטל מתח ביקורת על החלטת טראמפ להוציא מחצית מהחיילים האמריקאים מאפגניסטן. לדעתו, בכך ויתרה ארה"ב על יתרונה נגד הטליבאן וזעזעה את אמונת העם באפגינסטן שארה"ב היא בעלת ברית שאפשר לסמוך עליה.

ב-21 בדצמבר הודיע שר ההגנה, ג'ים מאטיס, על התפטרותו במחאה על החלטת טראמפ להוציא את חיילי ארה"ב מסוריה. במכתב ההתפטרות שלו לא טייח מאטיס את חילוקי הדעות בינו לבין טראמפ. הוא הוקיע את השקפותיו הבדלניות של הנשיא, גינה את יחסו המזלזל בבעלות הברית המסורתיות של ארה"ב והדגיש, בפניה לטראמפ: "אתה ראוי לשר הגנה שדעותיו יעלו בקנה אחד עם דעותיך" (ובמילים אחרות: אם אתה מצפה לקבל תמיכה ממני - שכח זאת).

מכתב ההתפטרות של מאטיס הוא המחאה החריפה והבוטה ביותר שנבטה בתוך ממשל טראמפ על מדיניות החוץ הקפריזית של הנשיא. המסמך אינו מפרט מקרים ספציפיים אלא מותח ביקורת על השקפת העולם של טראמפ ועל השלכותיה ההרסניות על על עוצמתה ומעמדה של ארה"ב בעולם. מאטיס כתב כי "מנהיגות יעילה של הבריתות ביננו לבין מדינות אחרות היא אינטרס אמריקאי חשוב" והדגיש את חשיבותה של נאט"ו, שטראמפ זלזל בה.

לדבריו, טראמפ אינו מבין כלל את החשיבות של התחרות הגלובלית בין ארה"ב לבין רוסיה וסין, שמנסות לבנות עולם "בהתאם למודל העריצי שמקובל עליהן".

"ההשקפות שלי על הצורך להתייחס לבעלות ברית בכבוד ועל הכורח להיות מודעים לגורמי זדון ולמתחרים אסטרטגיים - השקפות אלה מעוגנות עמוק בתוכי והן נוצרו במהלך עשרות שנים של עיסוק אינטנסיבי בנושאים אלה", כתב מאטיס. "אנו חייבים לעשות כל דבר אפשרי כדי לקדם את הסדר הבינלאומי, סדר שעולה בקנה אחד עם הביטחון, הרווחה והערכים שלנו". מאטיס מסיים את תפקידו מחרתיים.

בעבר פורסמו ידיעות כי מאטיס וטילרסון כינו את טראמפ "אידיוט". מאטיס אמר כי האינטליגנציה של טראמפ דומה לזו של ילד בן 5.