"אתה בא לגייס כסף ממשקיע, ופתאום מוציא חלילית מהתיק"

הסיפור של יובל קמינקא, שותף-מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ הישראלי ג'ויטיונס (JoyTunes) אשר פיתח אפליקציות ללימוד נגינה למבוגרים וילדים, הוא הכול חוץ מטריוויאלי • כיום ג'ויטיונס כבר רווחית, הכנסותיה נמדדות בעשרות מיליוני דולרים, והיא מעסיקה 32 עובדים לאחר גיוס של 17 מיליון • האזינו לפרק של עוד פודקאסט לסטארט-אפים

"תדמיין לעצמך, ישבנו לנו כמה בוגרי 8200 במשרדים של קרן הון-סיכון ישראלית. פתאום אתה מוציא חלילית מהכיס, ומתחיל לנגן".

הסיפור של יובל קמינקא, שותף-מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ הישראלי ג'ויטיונס (JoyTunes) - אשר פיתח אפליקציות ללימוד נגינה למבוגרים וילדים, הוא הכול חוץ מטריוויאלי. "התחלתי במסלול הרגיל ליזם ישראלי - שירות ביחידה 8200, והתעסקתי בסייבר. השלמתי תואר ראשון במדעי המחשב ותואר שני במכון ויצמן. אבל בער בי לעשות משהו יישומי. הרבה גבות הורמו כשהחלטנו להרים אפליקציית מוזיקה".

ובכל זאת, כיום אי-אפשר להתווכח עם המספרים. הכנסותיה של ג'ויטיונס נמדדות בעשרות מילוני דולרים (קמינקא: "צמחנו השנה פי 4, וגם בשנה שעברה בסדר גודל דומה"), והחברה רווחית, מעסיקה 32 עובדים, וזאת לאחר גיוס של כ-17 מיליון דולר מקרן אינסייט, מהקרנות הישראליות ג'נסיס, אלף וקיידן, ומהאנג'ל זוהר גילון. בפרק ה-3 של עוד פודקאסט לסטארט-אפים (עונה 5), שוחחנו איתו על תחילת דרכה וימי הקמתה של החברה.

האזינו לפרק:

מה הוריד למשקיעים את הציניות? קמינקא מסביר: "אני חושב שהצוות שלנו, החזון הגדול בכל הקשור לעולם המוזיקה, וכמובן הטכנולוגיה שעמדה מאחורי המוצר שלנו - גם אם לפרקים המוצר עצמו היה די מביך".

למזלו של קמינקא, החזון של החברה, יחד עם הצוות והטכנולוגיה, סחפו אחריהם משקיעים ושותפים אחרים למסע:" אני אוהב מאד לעסוק בדברים עם משמעות. לקחת חלק במשהו שאני מרגיש שהוא חשוב", הוא מחדד. "הלכנו לאקסלרטור (MassChallenge בבוסטון; ע"פ), הבנו מה אנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים על חיי היזמות, חזרנו עם השקעה קטנה לארץ, ויצאנו לגיוס רשמי".

לאחר קבלת מספר הצעות, בחרו השותפים בג'ויטיונס לקחת כסף מקרן ג'נסיס ואדן שוחט. "יצאנו מהפגישה איתו, ואמרנו לעצמנו שאם הוא יהיה בעניין - נלך איתו", נזכר קמינקא. "התנאים של ג'נסיס היו פחות טובים משל משקיעים אחרים, אבל מבחינתנו הפרמטר המרכזי היה מי יוכל לתת יותר ערך לחברה לאורך הדרך".

לדבריו, השותפים שליוו את החברה לאורך הדרך, עזרו מאד לצמיחה שלה: "דאגנו לשבת כל הזמן בפגישות עם אנשים מאד חכמים, שמאתגרים את תפיסות העבודה שלנו - וקוראים בולשיט על דברים שאנחנו אומרים. מוציאים אותנו מאזור הנוחות, אנו שמחים על כך".

בסיבוב האחרון הצטרף לרשימת המשקיעים של החברה גם מנכ"ל Yelp. "קיבלנו ממנו מייל כמשתמש באפליקציה", נזכר קמינקא. "נפגשתי איתו בסן פרנסיסקו והוא התחיל להתלונן על כל מיני פיצ'רים. בסוף הפגישה באתי ללכת, נעמדתי והוא שאל: 'טוב, אפשר להשקיע?'".

"הייתה לנו רכבת הרים מעניינת", מסכם קמינקא, "עברנו הרבה שינויים אבל כוכב הצפון תמיד נשאר אותו הדבר - להיות אפליקציית לימוד נגינה שתהיה בכל בית, ותרחיב את שוק לימוד הנגינה בעולם כולו".

איך הצליחו קמינקא ושותפיו לגייס כסף בתחילת הדרך לאפליקציית מוזיקה? איך כמעט קרסה החברה בגלל ששחררה מוצר "תינוקי מדי"? איך כמעט וגייסו כסף מהאנשים ה"לא נכונים", ומה לדעתם מאפיין משקיעים טובים? למה קמינקא חושב שיזמים בתחילת הדרך צריכים ללכת לאקסלרטור, ואיך גרמו למנכ"ל Yelp להשקיע בעצמו כסף בחברה? וכמובן - איך בונים אפליקציית B2C צומחת ורווחית מישראל? כל זאת ועוד, בפרק ה-3 של עוד פודקאסט לסטארט-אפים (עונה 5).

**

"עוד פודקאסט" היא תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הוא בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית לסטארט-אפים, לשעבר מנהל השיווק של חברת ארגוס ותוכנית MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם) וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס).