ניצחון לעובדי התעשייה האווירית: לא יהיו פיטורים במסגרת איחוד החטיבות

הנהלת התעשייה האווירית וועד העובדים בחברה חתמו אמש על הסכם קיבוצי חדש שיאפשר את איחוד החטיבות האזרחיות של החברה • מקורבים לחברה מטילים ספק בסיכוי להשיג את ההתייעלות הרצויה, בלי לפטר מאות מעובדי אותן חטיבות כפי שתוכנן על ידי ההנהלה

הראל לוקר  / צילום: איל יצהר
הראל לוקר / צילום: איל יצהר

כשברקע דוח חמור על יחסי הגומלין בין הנהלת התעשייה האווירית לבין ועד העובדים בחברה שפרסם בתחילת השבוע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, אמש חתמו ההנהלה והוועד על הסכם קיבוצי חדש. זאת, בתום מו"מ קדחתני שנועד לאפשר את איחוד החטיבות האזרחיות של החברה ללא פעולות מחאה מצד העובדים.

דוח המבקר התייחס לשנים 2013-2016. על גבי עשרות עמודים, תיאר המבקר כיצד נראית חברה ביטחונית-ממשלתית שמנוהלת בידי ועד העובדים; כיצד מיליוני שקלים זורמים מהנהלת החברה אל הוועד בלי שקיפות ובקרה; וכיצד הטיפול בעבירות משמעת שעשו חברי ועד מוסמס פעם אחר פעם.

להנהלה הנוכחית של החברה, שאין לה קשר למחדלים ולכשלים שאליהם התייחס הדוח, היה קל להתנער מהממצאים. הם העדיפו להצהיר על דרך חדשה של הנהגת נורמות ראויות של ממשל תאגידי ואתיקה כבסיס לכל פעילות החברה.

אלא שנראה שהצהרות לחוד ומעשים לחוד. את פרטי ההבנות שהחברה השיגה בתום משא ומתן ממושך ומתוח שהיא קיימה עם ועד העובדים היא מסרבת לחשוף, לפחות בינתיים וגם הוועד לא ממהר לספר. "זה הסכם טוב לשני הצדדים", סיפר בכיר שהיה מעורב במו"מ ולא הוסיף.

עובדים רבים בתע"א, שבמהלך השבועות האחרונים הסתובבו עם ראש באדמה נוכח אי הוודאות מסביב לתוצאות המשא ומתן שהתנהל תחת מעטה של סודיות, יכולים להסדיר הבוקר את נשימתם: ההסכם לא כולל פיטורים, יתכן שאם יעשו כאלה אז הם יעשו באופן נקודתי, מצומצם ומדוד או "בשוליים", כפי שאמר גורם בחברה.

במהלך השנה האחרונה היה ניכר שההנהלה תתייצב על רגליה האחוריות למען שינוי משמעותי בפעילות האזרחית שלה, עם איחוד שלוש החטיבות האזרחיות שהיו אחראיות במשך שנים ארוכות להפסדי עתק.

תהליך איחוד החטיבות כלי טייס אזרחיים, בדק וחטיבת ההנדסה לקבוצת תעופה אחת נוגע לכשליש מעובדי החברה, כ-5,000 עובדים. כשהתוכנית למזג את החטיבות ולאחד את המטות השונים שפעלו עד כה בכל חטיבה בנפרד - דיברו בחברה על הצורך לפטר בין 500 ל-600 עובדים וזאת, לאחר שהחברה כבר פיטרה במסגרת תכנית הבראה שעשתה בקיץ 2016 כ-830 עובדים.

כשהחודשים חלפו ומועד איחוד החטיבות האזרחיות התקרב, המסר המרכזי של ועד העובדים היה שהוא לא יסכים לפיטורים כאלה. ברקע, כבר היה לו סכסוך עבודה פתוח שאפשר לו לנקוט בצעדים ארגוניים בכל עת שבה יחפוץ ולשבש את הפעילות בחברה, כמו גם להשבית אותה בזמן הוצאת תכנית איחוד החטיבות לפועל.

האקדח הזה היה מונח על השולחן לאורך כל המו"מ, אך אתמול, כשאיחוד החטיבות יצא לדרך, השקט התעשייתי שלו ציפתה הנהלת התע"א סופק גם סופק.

בערב, גם המו"מ שהתקיים בחדרי חדרים וכל המעורבים הקדימו וחתמו על טופסי שמירה על סודיות ההליך, הסתיים "לשביעות רצון כל הצדדים", כפי שאמר בכיר בחברה, והדיבורים שנשמעו במהלך השנה האחרונה במפעלי החברה על מאות עובדים שלא ימצאו את מקומם במבנה הארגוני החדש ויפוטרו, התחלפו בדיבורים על ניודים בין החטיבות השונות.

בכיר בחברה משוכנע מצדו שאת יעדי ההתייעלות, שטמונים באיחוד החטיבות האזרחיות של החברה, ניתן להשיג גם בלי פיטורי עובדים. בכירים אחרים בחברה הזהירו כי "לפי כל הסימנים, שום דבר לא השתנה בין התע"א של תחילת 2019 לבין אותה תע"א של השנים 2013-2016 שעליהן כתב מבקר המדינה את הדוח החמור שהתפרסם בתחילת השבוע. רק הגיבורים השתנו".

ועד העובדים בראשות יאיר כץ, בנו של היו"ר הקודם וכיום שר העבודה והרווחה, חיים כץ, התייצב למשא ומתן עם קווים אדומים, שבסופו של דבר לא נחצו ולצדו החשב הכללי לשעבר במשרד האוצר, הפרופ' ירון זליכה. בחדר המו"מ זליכה פגש יוצא אוצר אחר, ברק שטרוזברג, שכיום מכהן בתפקיד סמנכ"ל משאבי האנוש של החברה ולשעבר סגן הממונה על השכר.

בהודעה שפרסמה החברה הבוקר נאמר בין השאר כי "ההסכם בין ההנהלה לבין העובדים מסדיר את מתווה הפעילות בהיבטים הרלוונטיים בקבוצת החטיבות שמוזגו".

אלא שגורמים שמקורבים לחברה מטילים ספק בסיכוי להשיג את ההתייעלות שאליה שואפים בתע"א בלי לפטר מאות מעובדי אותן חטיבות: חלק מהן, ואת זה טוענים בכירים בחברה כבר שנים ארוכות, לוקות ב"אבטלה גלויה" בשל ירידות מתמשכות בהזמנות ובנפח הפעילות.

בזמן שהנהלת תע"א וועד העובדים גוזרים על עצמם שתיקה מוחלטת בנוגע להבנות שהשיגו, הם בחרו להרחיב היום בשבחיו של מהלך איחוד החטיבות תוך שימת דגש על כך שמדובר באחד המיזוגים הגדולים שידע המשק הישראלי - ונוגע להיקף פעילות של כ-6 מיליארד שקל.

במו"מ היו מעורבים גם נציגי רשות החברות הממשלתיות, הממונה על השכר באוצר וההסתדרות הכללית.

לצד הסיכום שלפיו הצדדים יתאמו את המהלכים הקשורים לאיחוד החטיבות ושיתפו פעולה, אלה הגיעו להבנות לגבי המשך ההידברות בעתיד - לקראת מהלכים נוספים שתבקש הנהלת החברה להוביל, ויתכן שתהיה להם נגיעה לפעילות של מפעל רמתא בבאר שבע ולאתר הפעילות שלה בשדה התעופה עטרות בירושלים.

לדברי מנכ"ל התע"א, נמרוד שפר "עולם התעופה הוא היה נשמת אפה של התע"א מיום הקמתה וכך ימשיך להיות. אני משוכנע ומאמין שביחד, עובדים, מנהלים, ארגון העובדים וההנהלה נגיע לכל מטרה ויעד שנציב".

מצדו, מסר יו"ר החברה הראל לוקר כי "יש לנו את ההון האנושי והטכנולוגיות מהטובים בעולם, וזה מה שיאפשר לנו לממש את מלוא הפוטנציאל הכלכלי של החטיבה והחברה ולהביא רווחים וצמיחה".