הנער שהפך לגורו לאנשי עסקים וכבר מנהל תחתיו 5 עובדים

יובל הס, בן 17, כבר מנהל עסק של 5 עובדים ומגלגל לפי הערכות מחזור של מעל 100 אלף שקל בחודש: "הילד הזה ממלא אולמות של 300-400 אנשי עסקים בכל חודש"

הקריירה של יובל הס, בן 17 מתל-אביב, התחילה לגמרי במקרה. זה היה אחרי שנפצע בכתף כשהיה בן 14: "חלמתי להיות שחקן פינג-פונג תחרותי", מספר הס בראיון איתו. "עבדתי מאוד קשה כדי להתקבל לאקדמיה בוינגייט. התאמנתי 6 פעמים בשבוע, 3 שעות בכל יום, הלכתי לחדר כושר, כמובן שהיו תחרויות בשבת. וסוף-סוף התקבלתי לאקדמיה. דורגתי חמישי בארץ לבני גילי - ואז נפצעתי בכתף".

מה שעלול היה להפוך לאירוע מצלק וטראומתי עבור ילד שחלם להיות ספורטאי, הוליד נתיב חדש שבעקבותיו הס הפך מומחה לשיווק ברשת באמצעות סרטוני וידאו.

"החלטתי לעבוד על המוח"

בזמן שהוא שוכב בבית מחלים מהפציעה בכתף, הס קיבל החלטה: "הבנתי שאני לא יכול להתאמן יותר על היד, אז אני אמשיך להתאמן - אבל על המוח. התחלתי לחקור על המוח, בגוגל, בכל מה שרק יכולתי, ונתקלתי במילה NLP (Neuro-Linguistic Programming) - שיטה שמשלבת קואוצ'ינג והתפתחות אישית", הס מספר. "באתי עם אימא שלי לאיזה בוקר מבוא באיזושהי מכללה, והיא אמרה 'יובל מה קרה לך? יש פה אנשים בני 40, 50. הם משתפים טראומות ודברים עמוקים, למה שבגיל 14 אתה תיחשף לזה?'.

"חודש שלם ניסיתי לשכנע אותה בשיחות על גבי שיחות, כי רציתי להירשם לקורס הזה. בסוף הצלחתי לשכנע אותה, והיא רשמה אותי. הייתי הכי מאושר בעולם. לפני זה היה לי קשה לדבר עם בנות, קשה לדבר בכלל עם אנשים חדשים, העבירו אותי כיתות, היה עליי חרם פעם. הקורס פשוט שינה לי את זה ב-180 מעלות, שיפר לי את הביטחון העצמי ולימד אותי כלים של תקשורת וניהול רגשות, ופתאום הרגשתי יותר טוב ביום-יום. חשבתי לעצמי איך זה שאנשים בני 40, 50, נזכרים באמצע החיים שלהם שיש להם בעיות ומשלמים 8,000 שקל על קורס שנותן כלים כל-כך בסיסיים. כלים שלדעתי צריך לקבל בבית הספר, אפילו בגן מרוב שזה בסיסי".

"זלזלו בי, הציעו לי 30 שקל לשעה"

הכניסה של הס לקורס NLP הייתה למעשה גם דלת הכניסה שלו לעולם העסקים והתפנית המשמעותית בחייו. במהלך הקורס הכיר הס אנשי עסקים שהגיעו גם הם לקורס. אחד מהם ביקש מהס שיעזור לו לעשות סרטון שיווק לעסק שלו.

"כשהתחלתי להפיק סרטונים לבעלי עסקים, בא אליי מישהו ואמר לי: אוקיי, אני אשלם לך 30 שקל לשעה'. אנשים זלזלו בי, זה הוציא אותי מדעתי, כאילו הופתעו בכלל שאני מבקש מהם כסף. אמרתי טוב, אני חושב לטווח הרחוק, לא מעניין אותי באמת הכסף, מעניין אותי ליצור את המותג. החלטתי שאני אעבוד 4 חודשים בחינם לגמרי, לכל מיני מנטורים גדולים, חברות גדולות, והעיקר שהקרדיט שלי יופיע בסרטון. זה עבד פלאים. פתאום אנשים באו אליי - והמחירים עפו לשמיים.

"נכנסתי לתחום השיווק מאוד חזק, צפיתי בכל קורס אינטרנטי אפשרי. עשיתי מחקר מאוד גדול על הסרטונים הכי ויראליים בעולם. פשוט ישבתי אחד-אחד וחקרתי. זיהיתי את מה שחזר על עצמו שוב ושוב - והתחלתי ליישם את העקרונות האלה בעצמי. צריך רק לאמץ מספר עקרונות פסיכולוגיים שחוזרים על עצמם, כאשר ההפקה התפאורה והעריכה המקצועית כלל לא חשובים. אפשר להגיע לתוצאות של מיליוני צפיות באמצעות הסמארטפון בלבד, וכל אחד יכול לעשות את זה".

אז מה השיטה? מה הם העקרונות?

"אני לא מאמין באבקת קסמים. זה הרבה יותר פסיכולוגיה, איך אני משפיע לאנשים על הרגש, ואיך אני יוצר איתם הזדהות, ואיך אני מניע אותם לפעולה".

יכול להיות שאתה כל הזמן מדבר על השיטה, אבל כשאני שואל מהי, אתה קצת מתחמק מלהשיב?

"כן, יכול להיות" (צוחק). 

"ממלא אולמות באנשי עסקים"

אבל למרות שהסרטונים הצליחו, הס החליט שוב לשנות כיוון: להפסיק להפיק עבור אחרים וללמד אותם איך הם יכולים לעשות את זה בעצמם.

גם זה התחיל במקרה: "כל המקומות הכי טובים שהיו לי בחיים זה במקומות שקפצתי למים, בלי שאני יודע בכלל לשחות. גם ההרצאה התחילה ממש בטעות. כתבתי פוסט בפייסבוק, סתם שאני רוצה לשפר את יכולת הפרזנטציה ואשמח שיבואו לתת לי משוב. פתאום אנשים רושמים 'אני בא, אני בא', פתאום הייתי מחויב לתאריך, למקום, בלי שהייתה לי מצגת, בלי שבכלל שריינתי את המקום, ומצאתי את עצמי בהרצאה ל-50 בעלי עסקים. זה הפך לסטנדרט. בהתחלה באו 50 בעלי עסקים, ומשם זה צמח ל-100-200 משתתפים ועכשיו 400". 

ההצלחה הזו הולידה לפני חצי שנה גם שיתוף-פעולה עם האקדמיה לפיננסים של BDO, פירמת ראיית החשבון החמישית בגודלה בעולם. מי שעזר להס לעשות את החיבור ל-BDO הוא מיכאל מלמדוב, 24, אותו פגש הס במסגרת קורס ה-NLP. מלמדוב הוא מנהל החטיבה העסקית באקדמיה לפיננסים של BDO ושותף בחברת Be שעוסקת בכנסים בתחום התפתחות אישית בארץ ובחו"ל. מלמדוב עושה את השידוך, והעסק הקרוי "וידאו שמביא תוצאות" תפס תאוצה. הס הוא הבעלים והמנכ"ל של החברה ושותף ברווחיה 50-50 עם האקדמיה לפיננסים.

אבי קאופמן, מנכ"ל האקדמיה לפיננסים של BDO: "אנחנו עושים שיתופי-פעולה עם כל מיני יזמים פורצי דרך בתחומם, בהיבטים עסקיים, פיננסיים, חינוכיים, ויובל הס הוא אחד מהם. יש לו ראייה משמעותית מאוד שאנחנו היינו נעדרים אותה. יחד אנחנו מצליחים להגיע לאוכלוסייה של עסקים קטנים ובינוניים, אוכלוסייה שמהווה את לב המערכת הכלכלית של מדינת ישראל. יובל כמעט כל חודש עושה כנס, עם בין 200 ל-400 אנשי עסקים. זה חסר תקדים. כמובן יש לזה משמעויות עסקיות ופוטנציאל לרווח מאוד מאוד גדול, אבל אנחנו רואים פה משהו מאוד משמעותי: איך ילד, ילד בן 17, לוקח בעלי עסקים ונותן להם כלים שאולי ברמת המדינה הם היו אמורים לקבל, אבל הוא נותן להם את הכלים האלה והופך את זה לכלים אפקטיביים, תכליתיים, ארגז כלים מעשי ברמה יום-יומית. פשוט פותח להם צוהר לעולם עסקי".

"יובל מייצר 5 משרות"

גם הס וגם מלמדוב לא אוהבים להיכנס למספרים, אבל יחד עם זאת, החשבון די פשוט. לכל כנס מגיעים 200-400 אנשים שמשלמים בממוצע 55 שקל לכרטיס. בנוסף כ-120-150 אנשים מקבלים מהחברה ליווי פרטי בעלות של בין 3,900-10,000 שקל. על-פי דבריו של הס, החברה כבר עברה את המחזור של 100,000 שקל בחודש.

כאמור, הס הוא המנכ"ל בפועל, "ובוא נגיד שהוא גם מרוויח יפה, לא רק לילד בן 17", אומר מלמדוב ומוסיף: "כשיובל עולה לבמה, קורה קסם, אנשים מתאהבים בו. ולא מתאהבים בו כי הוא ילד בן 17 מתוק ומקסים. להחזיק אנשים במשך 4 שעות זה לא טריוויאלי, והוא עושה את זה בענק. אני מציג אותו בהרצאות, אז אחרי כן אנשים שואלים אותי אם אני המנטור שלו, ואני אומר להם שהוא המנטור שלי. הם חושבים שאני צוחק ומצטנע, אבל לא".

היו גם קשיים לעבוד עם נער בן 17?

מלמדוב: "היו כל מיני קשיים וכל מיני אתגרים. הרבה פעמים יש קוד עסקי-התנהגותי מסוים. אז היו דברים שהוא היה צריך להבין, אבל היום זה עובד מדהים. צריך לזכור שיובל גם מייצר משרות. הוא מייצר היום 5 משרות תחתיו, ועוד יש לנו גוף מכירות חיצוני שעובד איתנו, ויש עוד ספקים חיצוניים, זה עסק לא קטן. אנחנו כאן תומכים בו, אבל הוא לגמרי מוביל את העגלה".

להיות עובד של מנהל בן 17

אחד האתגרים בעבודה של הס הוא, כאמור, הצורך שלו לנהל עובדים מבוגרים ממנו. אחד מהם הוא צביקה עינב, בן 28, מנהל מוצר בחברה של הס: "עבדתי גם כמאמן כדורסל לילדים, ואני מעריץ את הדור הזה של שנת 94-95. זה דור בלי גבולות, אין להם תקרת זכוכית. הם חלוצים, דור 2 באיזשהו אופן. אומנם אין פה מדינה להציל, אבל הם מאוד ממוקדים, לא נותנים לכל מיני שטויות בראש להפריע להם.

"המון אנשים שואלים אותי איך זה להיות מנוהל על-ידי ילד בן 17, ובתחושה שלי אני לא מנוהל, כי אני מרגיש שכל מה שיובל עושה זה אומר לי 'אתה תצמח - אני אצמח, אני צומח - אתה צומח'".

"בית ספר זה בזבוז זמן גדול"

הס הוא יזם בנשמתו, וזאת למרות שלא הגיע מבית של יזמים, אולי להפך. ההורים שלו שניהם שכירים בתחום ההייטק: אמא סמנכ"לית ב-unitaskו ואבא מהנדס באוריסול.

לפני 4 חודשים ולאחר מסע שכנועים שארך כמעט שנתיים, הסכימו הוריו שיעזוב סופית את בית הספר: "אני חושב שמערכת החינוך ממש לא מתאימה למאה ה-21", הוא אומר. "הרוב זה בזבוז זמן גדול, המקצועות מתחלפים, חלקם בכלל לא רלוונטיים. מה שבאמת צריך בבית ספר זה לפתח יכולות, לא לבזבז זמן על שינון חומר. אני חושב שזה גם נכון לאוניברסיטה ולתארים אקדמיים. לא סתם גוגל ופייסבוק אמרו עכשיו שהם לא מייחסים חשיבות לתואר בראיונות עבודה".

מה הטעות הכי גדולה שמבוגרים עושים בגישה לעסקים?

הס: "יש הרבה. אני חושב שהטעות הכי נפוצה היום זה שהם מציעים נישואים בדייט ראשון. כלומר, רוב האנשים מנסים למכור את המוצר שלהם על הפעם הראשונה. בעידן החדש אנשים כבר לא מסוגלים לצפות בפרסומות, יש להם אנטגוניזם לזה, אז חייבים לתת ערך עוד הרבה לפני מוכרים משהו. התפיסה שלי זה לתת, לתת, לתת - ורק אחרי זה בכלל להציע את מה שיש לך. לגרום לאנשים להגיד וואו, הוא נתן לי כל-כך הרבה ערך ולימד אותי דברים בחינם, אז אני רוצה להמשיך איתו הלאה, אני רוצה לקנות את המוצר שלו". 

מה אתה רוצה לעשות כשתהיה גדול?

הס: " אין לי תשובה לזה, אין לי מושג מה אני רוצה לעשות, אני יודע שזה יהיה משהו שישפיע ויעזור להרבה אנשים. אם היום אני עוזר לבעלי עסקים, להפיץ את המומחיות שלהם ולהיות מוכרים ברשת, ולשנות חיים של אנשים ולקוחות בזכות הידע שלהם - אז אני בטוח שזה הולך להיות משהו בהשפעה מאוד מאוד גדולה, כי זה בסופו של דבר מה שמניע אותי".