מציוצים בטוויטר לפרשה שמטלטלת את גרמניה: ברלין נאבקת בפריצת המידע שחשפה פרטי מאות פוליטיקאים

מי עומד מאחורי פרסום פרטים על מאות פוליטיקאים, אנשי תקשורת וסלבריטאים במדינה? ואולי יותר חשוב - איזה מידע לא פורסם? •  כלי התקשורת פירסמו חילופי האשמות בין המשטרה הפדרלית לבין המשרד הפדרלי לביטחון מידע , שככל הנראה היה מודע לדליפה במשך שבועות אך לא קידם ניסיונות לטפל בה

אנגלה מרקל / צילום: רויטרס - Hannibal Hanschke
אנגלה מרקל / צילום: רויטרס - Hannibal Hanschke

ברלין. יממה לאחר שנחשפה "פריצת המידע הגדולה בהיסטוריה של גרמניה", כפי שמגדירים אותה כלי התקשורת המקומיים, נאבקות הרשויות לברר מי עומד מאחורי פרסום פרטים על מאות פוליטיקאים, אנשי תקשורת וסלבריטאים במדינה, ואיזה מידע עדיין לא פורסם.

אתמול נחשף כי המידע שותף ללא מפריע בטוויטר כבר מתחילת דצמבר ועד לסוף השבוע האחרון, וכי רק העובדה שפוליטיקאי סוציאל-דמוקרטי בכיר התלונן במשטרה על כך שקיבל שיחות לטלפון הנייד הפרטי שלו תרמה לחשיפת הפרשה בציבור.

נכון לעכשיו, לא ברור איזה מידע - בנוסף לזה שפורסם ושכולל כתובות מייל וטלפונים פרטיים של מאות פוליטיקאים בכירים, כולל הקאנצלרית אנגלה מרקל, לצד תמונות אישיות של סלבריטאים, התכתבויות ווטסאפ ופרטי עיתונאים מערוצי התקשורת הממלכתיים - דלף ונמצא בידי ההאקרים. כמו כן, לא ברור מי יזם וביצע את הפריצה.

הגרמנים חשים כי הם נשארו מאחור בכל הנוגע לאינטרנט בכלל ולסייבר בפרט, והמתקפה המחישה לציבור במדינה כי גם שירותי הביטחון שלהם אינם יודעים כיצד להגן על מידע. כלי התקשורת פירסמו חילופי האשמות בין המשטרה הפדרלית (BKA) לבין המשרד הפדרלי לביטחון מידע (BSI), שככל הנראה היה מודע לדליפה במשך שבועות אך לא קידם ניסיונות לטפל בה.

ה-BSI נמצא תחת ביקורת ציבורית נוקבת מאז אתמול, על אופי הטיפול בפרשה, והעובדה כי לא הצליח למנוע או להתמודד אתה. לפי הודעת משרד הפנים, אין עדויות כי מערכות המחשב של הבונדסטאג או הממשלה נפרצו. בפרלמנט הגרמני, דיווח הבוקר העיתון "הנדלסבלאט", "מצב הרוח נע בין פליאה לפאניקה. פוליטיקאים מחפשים בפרוטרוט באינטרנט לראות אם המידע האישי שלהם דלף וחלק חסמו את כרטיסי האשראי שלהם כצעד מנע".

נראה כי היעד למתקפה היו המפלגות המרכזיות בגרמניה, למעט מפלגת הימין המתנגדת להגירה "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), לצד אנשי תקשורת וסלבריטאים. המפלגה מבקרת בחריפות את הפוליטיקאים המכהנים וגם את "תקשורת השקרים" (Lugenpresse), מה שהעלה את החשד כי ההאקרים - בין אם פעלו מטעם מדינה או באופן עצמאי - הם תומכיה. למפלגה קשרים טובים עם רוסיה, שהיתה מעורבת בעבר בפריצות למפלגה הדמוקרטית בארה"ב. עם זאת, אופי הפעולה, העריכו כלי התקשורת, דווקא מתאים להאקרים פרטיים.

ב-24 בנובמבר פירסם משתמש בשם G0d הודעה בטוויטר כי בקרוב יחל פרסום פריטי מידע, והוא עשה כך באופן עקבי עד שהחשבון הושעה בסוף השבוע. לפי דיווח בתקשורת המקומית, המשטרה איתרה כי המשתמש נמצא בהמבורג, ומשימת איתורו הועברה למשטרה בעיר.

בשלב זה, הממשלה הגרמנית ביקשה מכלי התקשורת להימנע מלפרסם מידע רגיש שנחשף, כולל תמונות אישיות והתכתבויות בווטסאפ. העיתון "בילד", שכבר פירסם חלקים מהמידע שדלף, הודיע כי הוא ישקול להיענות בחיוב לבקשה. נציגי הממשלה הבהירו לציבור כי הם לוקחים את הפריצה ברצינות רבה, והגדירו אותה כ"מתקפה על הדמוקרטיה". שרת המשפטים קתרינה בארלי אמרה אמש כי "התוקפים רוצים לערער את אמון הציבור בדמוקרטיה שלנו ובמוסדות".