ח"כ מיקי זוהר ושרת המשפטים איילת שקד במלחמת גרסאות על חוק הפקטור, והמתמחים תקועים

לאחר שנוסח החוק אושר אתמול בוועדת הכנסת להעלאה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת, פורסם מוקדם יותר היום כי בין שרת המשפטים איילת שקד ובין ח"כ מיקי זוהר מתגבש דיל שיביא לגניזתו • אולם דקות לאחר הפרסום מכחיש ח"כ זוהר את הדברים: "אין דיל כי לא היה דיל"

איילת שקד /צילום: איל יצהר
איילת שקד /צילום: איל יצהר

לאחר שנוסח חוק הפקטור אושר אתמול בוועדת הכנסת להעלאה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת, פורסם מוקדם יותר היום (ג'), כי בין שרת המשפטים איילת שקד ובין חה"כ מיקי זוהר מתגבש דיל שיביא לגניזת החוק. אולם, דקות מספר לאחר הפרסום הכחיש חה"כ זוהר בשיחה עם "גלובס" את דבר הדיל המסתמן.

מהמידע שנמסר ל"גלובס" טוענים מקורבים לשרת המשפטים, כי אכן מסתמן דיל באופק שפרטיו טרם גובשו. יחד עם זאת, אותם גורמים הסכימו למסור לנו, כי לפי המסתמן כרגע, הנכשלים ב-3 מבחני הלשכה האחרונים שקיבלו ציון שבין 55 ל-64 יקבלו את האפשרות להיבחן ב"בחינה חוזרת", "קלה יותר". אולם, בשלב זה, כלל לא ברור מה טומן בחובו הביטוי "קלה יותר" וכיצד האמור יבוא לידי ביטוי בפועל.

לעומתה כאמור מסר חה"כ זוהר ל"גלובס" הכחשה בנוגע לדיל המסתמן ולגניזת החוק.

לפי חה"כ זוהר (אשר תגובתו המלאה מטה), השרה שקד ולשכת עורכי הדין ניהלו עימו בימים האחרונים משא ומתן אשר יוביל לגניזת החוק. לפי תגובתו, במסגרת המו"מ חזרו אליו השרה והלשכה "בהצעה משופרת" למבחן מעבר נוסף לכל מי שקיבל ציון 50 ומעלה. אולם, לטענתו של ח"כ זוהר, הוא לא אישר את ההצעה, אלא עדכן את הנוגעים בדברים כי בכוונתו לדון בהצעה עם נציגי המתמחים, אשר עודכנו בפרטי ההצעה המשופרת.

בהמשך לפניית "גלובס" ולאור המידע שפורסם ציין חה"כ זוהר כי: "אין דיל כי לא היה דיל. לצערי האינפורמציה שפורסמה בכלכליסט לא נכונה בעליל. השרה שקד ולשכת עורכי הדין העבירו לי הצעת פשרה למבחן מעבר הוגן של שעתיים בלבד לכל מי שהשיג ציון של 60 ויותר. כמובן שסירבתי משום שהוכח באופן מובהק שכל הנבחנים שקיבלו ציונים של 45 ומעלה נכשלו שלא בצדק. השרה שקד והלשכה חזרו אליי בהצעה משופרת למבחן מעבר נוסף לכל מי שקיבל ציון 50 ומעלה. הודעתי להם שבכוונתי לדון על כך עם נציגי המתמחים וכמובן שגם העברתי להם את ההצעה .

"אינני יודע מה תהיה החלטת המתמחים לגבי ההצעה שהונחה לפתחם שכן ברור לכולם כי עלול להיות לפניהם תהליך ארוך ומייגע בבית המשפט העליון לאור הודעת הלשכה שתוגש עתירה כנגד החוק שלנו.

"למען הסר ספק אבהיר: מטרתי ברורה והיא מתן רישיון בפועל לכל המוכשלים שלא בצדק ובאופן מיידי אך ברור לי שיש התכנות לעיכוב משמעותי במתן הרשיון למתמחים גם אם החוק יעבור משום שהבירור בבית המשפט העליון יכול להתארך ואף ליפול לא על הצד שלנו.

"מיותר לציין שהליך החקיקה ימשיך בסדרו והועברה על ידי פנייה לראש הממשלה כדי שיביא את החוק להצבעה במליאה באופן מיידי".

נוסח החוק עבר לקריאה שנייה ושלישית

הדיל המתגבש (או שלא) מגיע כאמור יום אחרי ש"חוק הפקטור" השנוי במחלוקת, הנוגע לציון המעבר בבחינות ההסמכה לעריכת-דין, אושר בכנסת לקריאה שנייה ושלישית, שצפויה הייתה להתקיים ביום רביעי הקרוב.

נוסח חוק הפקטור, אושר אתמול, חרף מחאת לשכת עורכי-הדין וחרף התנגדות עקרונית מצד שרת המשפטים ומשרד המשפטים לתיקון הציון באמצעות חקיקה. לפי התיקון לחוק, המכונה "חוק הפקטור", הציון העובר בבחינת ההסמכה של הלשכה יעמוד על 50 נקודות בלבד, במקום 65, החל מהבחינה שנערכה ביוני 2016. המשמעות היא כי אם התיקון יאושר, אחוזי המעבר במבחני הלשכה בשנים האחרונות יוכפלו, ומתמחים שנכשלו בבחינה יוסמכו לעורכי-דין.