הבטחות לחוד, מציאות לחוד: ממשלת איטליה הציעה סיוע לבנק שנקלע לקשיים

הקואליציה הפופוליסטית עלתה לשלטון עם הבטחה לא להשתמש בכספי ציבור לצורך חילוץ בנקים בעייתיים • עכשיו היא הציעה לתמוך בבנק מגנואה שנפגע מהלוואות רעות ושנים של ניהול כושל

מתאו סלביני /צילום: רויטרס, Alessandro Bianchi
מתאו סלביני /צילום: רויטרס, Alessandro Bianchi

הממשלה הפופוליסטית באיטליה מציעה לתמוך בבנקים שבקשיים באמצעות כספי ציבור, בהיפוך מושלם להתקפות שלה במשך שנים על פוליטיקאים מהזרם המרכזי, שחילצו את הבנקים בכספי משלם המסים.

המגזר הבנקאי האיטלקי מספק מבחן מסוים לממשלה החדשה יחסית, מאחר שהבנקים, שבעלי האג"ח שלהם כוללים חוסכים קטנים רבים, מתקשים לעכל הלוואות רעות במיליארדי אירו שהצטברו במשבר הפיננסי ומעיקים על המאזנים שלהם.

הקואליציה של תנועת חמשת הכוכבים האנטי-ממסדית והליגה מהימין הקיצוני הציעה לתמוך בבנקה קאריגה (Banca Carige) בערבויות למימון או בהזרמה ישירה של הון, שני אמצעים שהמפלגות הללו גינו כשהממשלות הקודמות באיטליה השתמשו בהם כדי לחלץ או לסגור בצורה מסודרת בנקים במשבר החובות האירופי.

המקרה של קאריגה, בנק אזורי מגנואה שנפגע מהלוואות רעות, כלכלה מקומית חלשה ושנים של ניהול כושל, בוחן את היכולת של הממשל החדשה לשנות את המדיניות הלא פופולרית של מפלגות המרכז במדינה.

סיבוב פרסה

הליגה ותנועת חמשת הכוכבים זכו בשלטון בשנה שעברה עם הבטחות לשינוי בתחומי מדיניות חשובים, מהתקציב עד ההגירה, אך נאלצו להשלים עם כמה סיבובי פרסה אידאולוגיים שנבעו מהשבריריות של כלכלת איטליה ומלחצים של שוקי ההון ורשויות האיחוד האירופי. בדצמבר ריככה הממשלה תוכנית להמריץ את הצמיחה על ידי גירעון תקציבי מוגדל, בתגובה לעליית תשואת אג"ח המדינה האיטלקיות והחשש מהתדרדרות למיתון.

מנהיג הליגה (לשעבר הליגה הצפונית) מתאו סלביני, הדמות החזקה ביותר בממשלה, טען שהצעת הממשלה לתמוך בבנק קאריגה שונה מחילוצי בנקים בעבר מפני שהיא תסייע לחוסכים קטנים. "בנקים בעבר התעלמו מהחוסכים הקטנים ושכחו אותם, ואילו אנחנו התערבנו מיד כדי להגן עליהם, בלי לעשת טובות לבנקים, לזרים או לחברים של חברים", מסר סלביני בהודעתו.

אנליסטים ציינו שאותם הטענות והנימוקים הושמעו על ידי ממשלות קודמות בכמה חילוצי בנקים מאז המשבר הפיננסי לפני עשור.

ההנהלה התפטרה

הדרמה הממושכת של בנק קאריגה הסלימה בשבוע שעבר כאשר הנהלתו הבכירה התפטרה כולה, מפני שהמשפחה השולטת בבנק סירבה להזרים לו הון חדש כדי לעמוד בדרישות הרגולציה. הבנק המרכזי האירופי, שמפקח על הבנקים הגדולים בגוש האירו, מינה לבנק מנהלים זמניים שתפקידם לנקות את מאזני הבנק ולמצוא לו קונה. המסחר במניות קאריגה הושעה.

על רקע החששות שהבנק יקרוס בלי מימון חדש, ימחק את מניותיו ואת האג"ח שלו ויפגע בכך בחוסכים רבים, הממשלה הוציאה את פנקס הצ'קים שלה והציעה עזרה. בממשלה חששו גם שקריסה של קאריגה תחדש את החששות הקבועים מן החולשה של המגזר הבנקאי במדינה, ותוביל למימושים נוספים של אג"ח מדינה.

לפי הכללים החדשים הנוקשים יותר של גוש האירו לחילוץ בנקים, הממשלות יכולות להזרים לבנק הון של משלמי מסים רק אחרי שמשקיעים כמו בעלי אג"ח ללא ערבויות יספגו מכה כספית. תנועת חמשת הכוכבים במיוחד גינתה זמן רב את חוקי החילוצים שפוגעים בבעלי האג"ח, בטענה שהם מפקירים את החוסכים הקטנים. תנועת חמשת הכוכבים והליגה תקפו נמרצות את ממשלות המרכז הקודמות באיטליה על "מחיקת" משקיעים בחילוץ של בנק מונטה די פסקי די סיינה שהולאם לפני שנתיים, ושני בנקים מהעיר ונטו שנסגרו ב-2017.

המשקיעים ישתתפו?

אם רומא אכן תזרים הון חדש לבנק קאריגה, הרשויות האירופיות שצריכות לאשר את החילוץ ידרשו כנראה שהמשקיעים יישאו בחלק מההפסדים, כמו במקרים הקודמים.

מול הזעם הציבורי על אובדן החסכונות של אנשים רגילים שהחזיקו אג"ח של בנקים, הממשלות הקודמות הקימו קרנות פיצוי לאותם חוסכים, בנימוק שחלק מהם הלך שולל אחרי הצעת הבנקים לקנות את האג"ח שלהם. אבל הכעס על חילוצי הבנקים תוך מחיקת האג"ח שלהם עזר לערער את התמיכה במפלגות המרכז בבחירות של 2018. בסוף יוני, משקיעים קטנים באיטליה החזיקו אג"ח בנקאיות בשווי 76 מיליארד אירו, לפי הבנק המרכזי האיטלקי.

שתי מפלגות הקואליציה הפופוליסטיות טענו שהחוקים החדשים של האיחוד האירופי לחילוצי בנקים יגרמו ל"התערערות האשראי עם השלכות שליליות למשפחות". הן התחייבו להגן על כספם של אזרחים מן השורה. הן גם דורשות ענישה חמורה יותר לבנקאים שאחראים לקשיי המוסדות שלהם.

אתמול הודיע בנק קאריגה שהוא ייענה להצעת הממשלה לערבויות מדינה להנפקת אג"ח חדשות שלו. הבנק הודיע שהוא רואה בהצעת הממשלה להזרמת הון ישירה אמצעי של מוצא אחרון או חירום בלבד.