בדרך למחאה? איראן מתייבשת ומאבדת מקורות מים, האזרחים מאבדים את הסבלנות

לפי דוח של נאס"א, איראן היא המדינה הרביעית בעולם בקצב איבוד מקורות המים בשל הבצורות הנמשכות וההתחממות הגלובלית • בתקשורת האיראנית הושמעו אזהרות כי אם הממשלה לא תראה יכולת לפתור את משבר המים, מיליונים יצאו לרחובות במחאה

נהר שהתייבש באיראן / צילום: Shutterstock
נהר שהתייבש באיראן / צילום: Shutterstock

"אולי במקום מים נשתה נפט, הרי אין לאן למכור עכשיו את הנפט ויש לנו הרבה ממנו" - כך התבטא במרירות אזרח איראני מחבל איספהאן באחת מתחנות הטלוויזיה שסיקרו את משבר המים במזרח המדינה. לפי דוח של נאס"א, שהתבסס בין השאר על מיפוי עמוק של צילומי לוויין, איראן היא המדינה הרביעית בעולם בקצב איבוד מקורות המים בשל הבצורות הנמשכות וההתחממות הגלובלית, ובתוך ארבעה עשורים עשויים לאזול כל מקורות המים הטבעיים שלה.

למחסור הטבעי החריף מצטרפת אוזלת יד של השלטונות, שלא השכילו למצוא מקורות חלופיים וליישם תוכניות להעברת מים מאזורים עשירים יותר. בשל כך, בקיץ האחרון סבלו 35 מיליון איראנים, תושבי המחוזות השחונים, מהפסקות ארוכות באספקת המים, עד כדי שבועות ללא טיפת מים בברזים כאשר הצבא מגויס כדי לספק את מי השתייה במכליות.

בעוד אצלנו החורף השנה ברוך-גשמים, באיראן הגשמים עדיין לא הגיעו לאזורים נרחבים. על רקע זה החליט השלטון המרכזי לשנות את חלוקת המים לאורך ערוץ נהר זיאנדה שבמרכז המדינה ולהסיט חלק ממימיו למחוזות שחונים במיוחד. אלא שהמהלך גרם לתגובות חריפות מנציגי המחוזות הנפגעים ממנו, וכך 18 חברי פרלמנט מחבל איספהאן התפטרו במחאה ודרשו במקביל כי הנשיא רוחאני יפטר את השרים האחראים למחדל המים. בד בבד, בשל קיצוצי התקציב באיראן הנובעים מהקשחת העיצומים האמריקאיים על המדינה, בוטלו כמה פרויקטים שנועדו לסייע בפתרון המצוקה.

בתקשורת האיראנית הושמעו אזהרות כי אם הממשלה לא תראה יכולת לפתור את משבר המים, בקיץ הקרוב, מיליונים יצאו לרחובות למחות נגדה.

השבוע פרסם בית הספרים הלאומי בירושלים חליפת מכתבים משנות החמישים והשישים, ולפיהם מומחים ישראלים יצאו אז לאיראן לסייע בבניית מערכות מים מודרניות באזורי הספר במדינה. מערכות אלו נבנו בחלקן על ידי חברות ישראליות. החברות הישראליות בתחום המים נחשבות גם כיום למובילות בעולם, ולו רק יכלו היו האיראנים שמחים לקבל גם כעת סיוע בתחום זה.

גם בתחום הנפט ותעשיית האנרגיה למשטר האסלאמי אין בשורות טובות. חברת הנפט הלאומית של סין (CNPC) הודיעה כי היא משעה את השתתפותה בפיתוח שדה הגז הטבעי פארס דרום ושדות נפט שונים במדינה, זמן קצר לאחר שהחברה הרוסית זארובז'נפט פרשה אף היא מהפרויקט. האיראנים שמו את יהבם על החברות הרוסיות והסיניות שלכאורה מתעלמות מהחרם האמריקאי, אך כעת גם אלה מכזיבות.