השב"כ מזהיר מפני מתקפות סייבר והרכישה של אמזון: מה קרה השבוע בהייטק הישראלי?

פחות סטארט-אפים ישראלים מגייסים הון (אבל זה לא נורא), הדילמה של המשקיעים הישראלים (מה עדיף - סין או ארה"ב) והקרן הענקית שתשקיע בבריאות דיגיטלית ומכשור רפואי • כל מה שקרה בתעשיית ההייטק המקומית - חדשות, דעות קצרות, עדכונים והפנייה לכתבות מעניינות • סיכום שבועי חדש

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילום: Reuters, Joshua Roberts
מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילום: Reuters, Joshua Roberts

יש שבועות שבהם ההייטק מגיע לכותרות הראשיות, והשבוע היה שבוע כזה. זה כמובן אומר שהייתה לנו הרבה עבודה, אבל סופר מעניינת. ביום שלישי בערב פורסם בערוץ 2 כי ראש השב"כ הזהיר באירוע סגור מפני מעורבות זרה בבחירות הקרובות ושם במרכז את תחום הסייבר. מה זה אומר בכלל התערבות זרה ומה הפעולות שמדינה כזאת או אחרת יכולות לנקוט כדי להשפיע על הבחירות בישראל? יסמין יבלונקו וטל שחף נכנסו לעומק של הנושא

פסקה שתפסה אותי בכתבה, וצריכה לדעתי לעורר מחשבה: כיום, הכלים לפיקוח על מתקפות סייבר לא נמצאים בידי הגורמים בעלי הסמכות החוקית לפקח על טוהר הבחירות. בעוד ועדת הבחירות ומבקר המדינה מוסמכים על התנהלותה התקינה של מערכת הבחירות, ועבודתם שקופה לציבור, כלי הסייבר והיכולות הטכנולוגיות הדרושות היום לפיקוח נמצאים בידי גופים דוגמת השב"כ ומערך הסייבר, הכפופים למשרד רה"מ. אורי ברקוביץ המשיך לעסוק בנושא בראיון עם ארז קריינר, לשעבר ראש הרשות לאבטחת מידע בשב"כ.  

ההייטק הגיע לכותרות הראשיות גם בעקבות דוחות אפל, שטענה כי למלחמת הסחר בין סין לארה"ב היתה השפעה שלילית על מכירות האייפונים שלה. מלחמת הסחר נשמעת כמו דבר מרוחק, אבל יש לה השפעה גדולה גם על ההייטק הישראלי. למשל, בתחילת השבוע פורסם בבלומברג כי ארה"ב תדון עם ישראל על שימוש בטכנולוגיות סיניות. משקיעים וגורמים נוספים בתעשייה מספרים לנו שהם מתחילים לחשוב על היום שבו יצטרכו לבחור בין סין לארה"ב. חלקם נמנעים כבר כעת מהכנסת משקיעים סינים לחברה כדי לא לחסום את האפשרויות בשוק האמריקאי (או להיפך). יותר ממומלץ לקרוא את הכתבה של יסמין יבלונקו ואורי ברקוביץ'

עוד מאירועי השבוע

אושרית גן-אל הרחיקה עד לאס וגאס כדי להתרשם מהפיתוחים החדשניים ב-CES, תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם. היא גילתה שמשום מה יונדאי השיקה רכב עם רגליים ו-LG השיקה טלוויזיה מתגלגלת. היא הקשיבה מקרוב לג'ק דורסי מדבר על שיתוף הפעולה של טוויטר וליגת הנבא ויש לה עוד כמה דברים מעניינים בשרוול.

דו"ח חדש של IVC Research Center ומשרד עוה"ד ZAG מראה כי שוב נשבר שיא בהיקף גיוסי ההון של סטארט-אפים ישראלים (הגיע ל-6.5 מיליארד דולר). תכלס זה הדבר הכי לא מפתיע שיש - חברות נשארות פרטיות זמן ממושך יותר, ואם פעם הן היו מגייסות כסף בהנפקה בבורסה, עכשיו הן מגייסות אותו בשוק הפרטי. למשל, לנדא גרופ גייסה 300 מיליון דולר ו-JFrog גייסה 165 מיליון דולר.

מהדו"ח עולה כי מספר גיוסי ההון ממשיך לרדת, אבל לא בטוח שזאת בשורה שלילית. אני בכלל טוען שיותר מדי סטארט-אפים יכולים לגרום לבאג במערכת מכיוון שיש תחרות גדולה על עובדים, והתרומה שלהם לכלכלה הישראלית מוגבלת. הרחבתי על הנושא בפרשנות.

שתי ענקיות מבצעות רכישות בישראל: אמזון רוכשת את חברה קלאוד אנדור, חברה ישראלית שפועלת בתחום הענן. העסקה היא בהיקף שמתקרב ל-250 מיליון דולר, שכוללים מרכיב של אבני דרך; סמסונג על סף רכישת חברת קורפוטוניקס, שפיתחה טכנולוגיות צילום לסמארטפונים. היקף העסקה - 150-160 מיליון דולר.

 גיוסים, מינויים ואירועים בתעשייה


- קרן אמון (aMoon) של מריוס נכט וד"ר Yair Schindel גייסה 600 דולר לקרן השנייה שלה, לפי רויטרס. הקרן משקיעה בתחום הבריאות הדיגיטלית, המכשור הרפואי והביו-פארמה, באירופה, בישראל ובארה"ב.  

- חברת ארליסנס (EarlySense) הישראלית, שפיתחה מערכות לניטור מצב רפואי של חולים, גייסה 39 מיליון דולר. עיקר המימון מגיע מחברת מחברת Hill-Rom , חברה גלובלית המובילה בתחום הטכנולוגיה הרפואית ומהקרן האסטרטגית של וולס פארגו. בסך הכל גייסה החברה 150 מיליון דולר. 

- חברת אינוביד ( Innovid ) הישראלית, המפתחת פלטפורמת פרסום בווידאו, הודיעה השבוע על גיוס בסך 30 מיליון דולר מקבוצת ההשקעות הפרטית של בנק ההשקעות גולדמן סאקס. הגיוס הנוכחי מביא את סך גיוסי החברה לכ-82.5 מיליון דולר. 

- חברת Cynerio , הפועלת בתחום הגנת הסייבר על בתי חולים, הודיעה על גיוס ראשון בגובה 7 מיליון דולר. החברה הוקמה ב-2017 על ידי Leon Lerman ו-Daniel Brodie, יוצאי 8200 ומומחי הגנת סייבר. את הגיוס הובילו RDC (חברה בבעלות משותפת של אלרון ורפאל), אקסלמד ו-MTIP .

- שי פרנק מונה לסמנכ"ל לניהול המוצר בחברת אופטימוב.

- זיו קברטי מונה לסמנכ"ל מוצר ב- Moovit.

אירועים קרובים:
15.1 - חברת המחקר IVC ומשרד עוה"ד מיתר עורכים כנס שבו יפרסמו את דו"ח האקזיטים ל-2018.
28-30.1 - כנס סייברטק - כנס סייבר שנערך בכל שנה ומשתתפים בו נציגי חברות, קובעי מדיניות, חוקרים וכו'.

הערות, מחשבות, הצעות או סתם דעות אפשר לשלוח לכתובת המייל שלי (עורך מדור הייטק):

omri-z@globes.co.il