מהצבעת הברקזיט ועד לדוחות הבנקים בארה"ב: 5 אירועים שיעניינו את השווקים השבוע

תרזה מיי צפויה לספוג הפסד בהצבעה על הברקזיט • השבתת הממשל בארה"ב שוברת שיא, ובפסגות מעריכים שלא תפגע בשווקים בינתיים • במוקד עונת הדוחות לרבעון הרביעי בארה"ב: דוחות הבנקים • הלמ"ס תפרסם ביום שלישי את מדד המחירים לצרכן • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

מפגינים בעד הברקזיט בבריטניה / צילום: רויטרס Dylan Martinez
מפגינים בעד הברקזיט בבריטניה / צילום: רויטרס Dylan Martinez

שבוע המסחר בשוקי העולם צפוי להיפתח מחר (יום ב'), על רקע העליות במדדי המניות שנרשמו בשבוע שעבר בניו יורק, על רקע התבטאויות מרגיעות מצד יו"ר הפד, ג'רום פאואל, ואופטימיות לגבי המשא ומתן המתקדם בין ארה"ב לסין בנושא הסחר.

בשני ימי המסחר האחרונים בשבוע שעבר, המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו ללא שינוי מהותי, לאחר רצף עליות של 4 ימים. מחר (יום ב') ביפן יציינו את חג הבגרות ובורסת טוקיו תהיה בחופשה.

הנה חמישה אירועים כלכליים בולטים, שבוודאי יעניינו את השווקים השבוע.

1. הצבעה על הברקזיט: מיי לא צפויה להעביר את העסקה

ביום שלישי הקרוב, 15 בינואר, הפרלמנט הבריטי יערוך הצבעה על אישור תכנית הברקזיט שגובשה מול האיחוד האירופי. בריטניה אמורה לעזוב את האיחוד ב-29 במארס, והפרלמנט הבריטי עדיין מפולג בסוגיית הברקזיט. אם המחוקקים לא יפתרו בקרוב את חילוקי הדעות ביניהם, כלכלת בריטניה עלולה לסבול משיבושים נרחבים. נראה כי כולם בטוחים כי מיי לא תצליח להעביר את הברקזיט בהצבעה השבוע.

ב"בלומברג" ערכו סקר בקרב 11 בנקים לגבי תוצאות ההצבעה הדרמטית ביום שלישי הקרוב, מה שעשו לשלוח את הליש"ט לעלייה חדה לרמה הגבוהה ביותר מאז חודש מאי האחרון, או לנפילה לרמה הנמוכה מאז משאל העם ביוני של 2016. התוצאה הטובה ביותר לליש"ט, לפי הסקר שנערך, הוא אם בריטניה תפנה למשאל עם נוסף - סבירות של 25% כאשר הליש"ט תגיע לשער של 1.35 דולרים.

הסיכון כי הברקזיט יעבור בשלישי בפעם הראשונה בהצבעה עומד על 15% בלבד (במקרה זה הליש"ט תגיע ל-1.34 דולרים, פי הסקר); הסיכוי כי הברקזיט תעבור בהצבעה שנייה עומד על 35%; הסיכוי להפעלת סעיף 50 (יציאה חד צדדית) עומד לפי הסקר על 50%; הסיכוי להליכה לבחירות כלליות עומד על 20% והסיכוי כי כלל לא תהיה עסקה עומד על 15% (ובמקרה זה הליש"ט צפויה לצנוח, לפי הסקר שנערך בין הבנקים, לרמה של 1.15 דולרים).

2. השבתת הממשל בארה"ב - הארוכה בהיסטוריה

השבתת הממשל האמריקאי בצל הדרישה של דונלד טראמפ למימון של החומה בגבול מקסיקו, כבר שברה את השיא של ההשבתה שנרשמה בחודש דצמבר של שנת 1995 שנמשכה 21 יום. אם נשפוט לפי התבטאויות הפוליטיקאים בארה"ב נראה כי ההשבתה רחוקה מסיום. איך הדבר עשוי להשפיע על השווקים?

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "הפער בין הצדדים הוא עקרוני ולא ניתן לגישור ובנוסף, האוצר האמריקאי רחוק מתקרת החוב כך שאין לחץ לסיים עם ההשבתה בטווח הקצר. למעשה, נדמה שהדרך המהירה והסבירה ביותר לסיום ההשבתה היא אם טראמפ יבחר להכריז על מצב חירום לאומי, כך שיאפשר לו לבנות גדר גם ללא הסכמת הקונגרס".

"נכון לעכשיו, העלות הכלכלית של ההשבתה היא שולית ולכן חוסר התגובה של השווקים לאירועים מוצדקת בינתיים. כ-800 אלף עובדים לא מקבלים שכר כל עוד ההשבתה נמשכת אך לא רק שמדובר על 0.5% בלבד מסך העובדים במשק האמריקאי, אלא גם שהקונגרס כבר אישר תשלום שכר רטרואקטיבי לעובדים אלו ברגע שההשבתה תסתיים. לכן, חלק משמעותי מהפגיעה שכנראה תירשם בצריכה הפרטית בזמן ההשבתה תקוזז על ידי גידול מהיר בצריכה מיד לאחר סיום ההשבתה. עם זאת, ברור שככל שההשבתה תימשך יותר זמן כך גם העלות הכלכלית תגדל בקצב אקספוננציאלי שכן אותם עובדים צריכים גם לשלם משכנתה, שכ"ד, החזרי הלוואות וכו'", כתב גרינפלד בסקירתו השבועית.

"בנוסף, חלק מהצריכה (בעיקר צריכה שוטפת) לא תתבצע לאחר סיום ההשבתה (בניגוד לרכישת רכב שיכולה להידחות למועד מאוחר יותר, סביר להניח שאף אחד לא ילך לשני סרטים במקום אחד בגלל שבזמן ההשבתה הוא ניסה לצמצם הוצאות). יתרה מכך, אם ההשבתה תמשך לתוך פברואר, העלות הכלכלית שלה צפויה לגדול באופן משמעותי שכן היא תמנע או לפחות תעכב את מס ההכנסה האמריקאי לבצע את החזרי המס השנתיים שמבוצעים בד"כ בפברואר-מרץ. תרחיש כזה הוא משמעותי יותר הן בגלל שמדובר על סכומים גדולים בהרבה מהשכר של העובדים המושבתים (כ-200 מיליארד דולר בשנים האחרונות) והן בגלל שהפגיעה תבוא לידי ביטוי בפלח רחב יותר של האוכלוסייה".

3. עונת הדוחות לרבעון הרביעי בוול סטריט

לאחר אזהרת רווח מצד כמה חברות, הבנקים בארה"ב צפויים לעמוד במוקד השבוע, עם פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי.

השבוע ידווחו, בין השאר, סיטיגרופ, ג'י.פי מורגן, וואלס פארגו, בנק אוף אמריקה, גולדמן זאקס, מורגן סטנלי. חברות נוספות שיפרסמו השבוע את דוחותיהן: חברת התעופה דלתא, קרן בלאקרוק, ענקית המדיה נטפליקס וענקית הטכנולוגיה IBM.

4. מאקרו: נאום פאואל ומדד האמפייר סטייט

יו"ר הפד, ג'רום פאואל, צפוי לשאת מחר (יום ב') נאום. ביום חמישי האחרון, פאואל דיבר בפורום הכלכלי בוושינגטון ואמר כי הפד מוכן לשינוי מהיר של המדיניות באופן משמעותי אם יידרש.

בארה"ב יפורסם ביום שלישי סקר האמפייר סטייט, ואילו ביום רביעי יפורסמו נתוני המסחר הקמעונאי של ארה"ב. ביום חמישי יפורסם סקר פילדלפיה והתחלות הבנייה. באירופה יפורסם מחר נתון הייצור התעשייתי, ואילו ביום שלישי יפורסמו נתוני הסחר וביום חמישי נתוני האינפלציה. בסין, יפורסמו מחר נתוני הסחר חוץ.

5. מדד דצמבר בשוק המקומי

בישראל יפורסם ביום שלישי הקרוב מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר. בלידר שוקי הון צופים ירידה של 0.2% במדד דצמבר על רקע ירידה של 7.2% במחירי הדלקים, ומנגד צופים קיזוז בשל הצפי לעלייה של 5.7% במחירי ההלבשה.

נזכיר כי בשבוע שעבר הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, לראשונה תחת הנגיד הנכנס, פרופ' אמיר ירון, הותירה את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 0.25%, תוך הדגשת העובדה כי תוואי העלאות הריבית יהיה איטי וזהיר תוך מתן דגש על התבססות האינפלציה במרכז היעד.

לדברי דודי רזניק, מלאומי שוקי הון: "תהליך הצמצום המוניטארי בישראל, בראשית הנגיד נוכחי, צפוי להיות סבלני וזהיר, המזכיר את גישת הפד עם המעבר למדיניות מצמצמת, תוך מתן דגש להתבססות האינפלציה במרכז היעד - שינוי לעומת הגישה בה נקט בנק ישראל עד כה. הנימוקים שצוינו להחלטת הוועדה כללו, בין היתר, את התייצבותה של סביבת האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים (1%-3%) בעת האחרונה. זאת, על רקע הימצאותה של האינפלציה מעל הגבול התחתון של היעד בששת החודשים האחרונים, על אף שמדד נובמבר היה מעט נמוך מהצפוי, לצד תחזית חטיבת המחקר לאינפלציה של 1.3% בשנה הקרובה".

"במקביל", הוסיף רזניק, "ציפיות האינפלציה לטווחים הבינוניים קרובות למרכז היעד. בנוסף, להערכת הוועדה המוניטארית הפעילות הכלכלית ממשיכה להתרחב, תוך התכנסות לקצב הצמיחה הפוטנציאלי, אותו מעריך בנק ישראל בכ-3%, לאחר מספר שנים של צמיחה מהירה. עם זאת, בעת האחרונה ניכרת חולשה בכלכלה הגלובלית, תוך התגברות של מידת חוסר הודאות. נראה כי הזהירות המלווה את ההודעה הינה, בין היתר, תוצאה של חוסר הוודאות סביב פעילות הכלכלה הגלובאלית והשפעותיו על כלכלת ישראל כמו גם בגישת הפד (כפי שבאה לידי ביטוי לאחרונה בדברי הנגיד האמריקאי בכנס האגודה האמריקאית לכלכלה, ה-AEA). על כן, בנק ישראל לא יהיה מעוניין לנקוט בצעדים אשר יסכנו את הפעילות הכלכלית במשק המקומי ו/או את יעד האינפלציה".