בזמן שלוזון אוסף נכסי יוקרה, האג"ח שהנפיק בסכנה של הפחתת דירוג

מידרוג הודיעה כי היא מכניסה את דירוג החברה הציבורית קבוצת לוזון, ואת סדרות האג"ח ו' ו-ז' (Baa2), לבחינה עם השלכות שליליות

עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי
עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי איש העסקים עמוס לוזון רכש (באופן פרטי) יחד עם שותפו איציק טולדנו את דירת הפנטהאוז של מירב שטיינמץ, בתו של המיליארדר בני שטיינמץ, במגדלי YOO שבתל-אביב, תמורת כ-30 מיליון שקל.

ובזמן שלוזון ממשיך לאסוף נכסי יוקרה (לא מכבר דווח על וילה רחבת ידיים שרכש ביישוב היוקרתי ארסוף תמורת כ-21 מיליון שקל), הודיעה היום מידרוג כי היא מכניסה את דירוג החברה הציבורית שבשליטתו, קבוצת לוזון, ואת סדרות האג"ח ו' ו-ז' שהנפיקה, ברמה של Baa2, לבחינה (Credit Review) עם השלכות שליליות - מה שעשוי להוביל להורדת דירוג בהמשך.

עליית התשואות באג"ח קבוצת לוזון שבשליטת המנכ"ל עמוס לוזון בחודש האחרון, בלטה בגל השלילי שפקד את השוק הקונצרני בתקופה זו, והובילו את חלקן לרמות "זבל" גבוהות. שתי סדרות אג"ח של לוזון, בעלות מח"מים קצרים של 0.6-1.8 שנים, נסחרות כיום בהנחה משמעותית על המחיר המתואם, המשקף את חשש המשקיעים מפני יכולת ההחזר של החברה.  

מדובר בשתי סדרות אג"ח בהיקף כולל של קרוב ל-120 מיליון שקל, שתשלומי הקרן עליהן צפויים להתחיל בחודשים הקרובים ולהצטבר עד סוף 2019 לסכום של עשרות רבות של מיליוני שקלים, והן נסחרות במחירים הרחוקים עשרות אחוזים ממחירי ההנפקה.

במידרוג מדגישים את "היעדר נגישותה" של קבוצת לוזון למחזור החוב, בשל עליית התשואות, ומציינים כי תזרים המזומנים העתידי אותו מציגה החברה בדוחותיה, מסתמך על גיוס חוב, באופן המצריך את החברה לייצר יתרות נזילות גבוהות ממימוש נכסים או מימון מחדש, לצורך פירעון האג"ח החל מחודש יוני 2019.

דירוג החוב הנוכחי של לוזון מתאפיין על ידי מידרוג כבעל "כושר החזר בינוני", וככזה העלול "להיות בעלי מאפיינים ספקולטיביים מסוימים". עוד בעניינה של לוזון אומרים שם כי "מידרוג תבחן את תחזית תזרים החברה... ואת ההשפעה על פרופיל הסיכון של לוזון ותעדכן בהתאם". 

בסך הכול לקבוצת לוזון חמש סדרות אג"ח נסחרות, בהיקף מצרפי של כ-470 מיליון שקל, כשנוסף לשתי הסדרות המדורגות על ידי מידרוג, לחברה שלוש סדרות אג"ח נוספות שאינן מדורגות, וגם הן בחלקן עם תשלומי קרן קרובים, אשר נסחרות כיום בטווח תשואות של 9%-17%.

עמוס לוזון הפך בינואר 2016 לבעל השליטה בקבוצת א. דורי (כיום קבוצת עמוס לוזון), כשרכש במהלך בזק את מניות השליטה בחברה מידי ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב תמורת כ-10 מיליון שקל בלבד. הקבוצה עוסקת ביזמות נדל"ן למגורים וביצוע פרויקטים של נדל"ן ומחזיקה בחברת לוזון נדל"ן, העוסקת במימון פרויקטים של נדל"ן. עוד שותפה החברה בתחנת הכוח דוראד. מניית החברה איבדה בשנה האחרונה כ-55% משוויה, ומשקפת לקבוצת לוזון שווי נוכחי של כ-80 מיליון שקל.