העדות חשפה סיפור מתח: הדלפה מרונאל פישר, שוחד של אלפי שקלים ובריחה דרמטית מהשוטרים למלון בת"א

אילון מכלוף העיד כי עו"ד רונאל פישר ייצג אותו בהליכים בינו לבין המשרד להגנת הסביבה בקשר למטמנת האשפה שבבעלותו, זאת בזמן שהתנהלה נגד מכלוף גם חקירה סמויה • לדבריו, הוא העביר לפישר אלפי שקלים במזומן, וזה גילה לו בתמורה את מועד מעצרו המתוכנן: "אני מבין שיש משהו לא בסדר, אבל אני לא חושד ברונאל. סמכתי עליו כמו על אשתי"

רונאל פישר / צילום: רפי קוץ
רונאל פישר / צילום: רפי קוץ

"אני מבין שיש משהו לא בסדר, אבל אני לא חושד ברונאל (פישר). חייתי בתפיסה שיש לי עורך-דין שדואג לי" - כך העיד אילון מכלוף, אחד מעדי המדינה במשפטו של עו"ד רונאל פישר במסגרת שלב ההוכחות.

פישר מואשם שסחר ועשה שימוש במידע סודי מחקירות משטרתיות שהתקיימו ביחידה להב 433 עבור לקוחותיו. את המידע השיג פישר באמצעות רפ"ק ערן מלכה, מי שהיה קצין משטרה ביחידה. מלכה הפך גם הוא לעד מדינה בפרשה ונגזרו עליו, במסגרת הסדר טיעון, 7 שנות מאסר בגין המידע שהעביר לפישר בתמורה לשוחד ובגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

במסגרת הפרשייה הנוגעת למכלוף, חשוד פישר בתיווך לשוחד, שיבוש מהלכי משפט, מרמה והפרת אמונים. מכלוף, על-פי כתב האישום ולפי עדותו, שילם לפישר 5,000 שקל תמורת מידע שקיבל ממנו בנוגע למועד מעצרו הצפוי. הודות למידע הצליח מכלוף להתחמק ממעצרו.

מכלוף, בעליה של מטמנת פסולת באשקלון, העיד כי פישר ייצג אותו בהליכים שהתנהלו בינו לבין המשרד להגנת הסביבה בקשר לטענות על הפרות שביצעה לכאורה המטמנה שבבעלותו. בנוסף, נגד מכלוף התנהלה חקירה סמויה ביחידת להב 433. סנ"צ לימור חקק-קריספין, לשעבר חוקרת בכירה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) של המשטרה שהעידה גם היא במשפט פישר לפני כשבוע וחצי, הייתה זו שניהלה את חקירתו של אילון מכלוף באותם ימים. לפי עדותה, שמו של מכלוף עלה במסגרת חקירה שנערכה לארגון הפשע של שלום דומרני.

סכומי השוחד ששולמו לרונאל
 סכומי השוחד ששולמו לרונאל

"אמרתי שאני חולה"

לפי כתב האישום, מלכה, שלא היה מעורב בחקירה של מכלוף, הדליף לפישר את מועד מעצרו של מכלוף ומועד מעבר החקירה הסמויה נגדו לשלב הגלוי. פישר, לפי עדותו של מכלוף, הזמין אותו למשרדו ומסר לו כי ישנו גורם משטרתי מיחידת להב שבתמורה להעברת כסף לידיו ימסור מידע בעניין תיקי החקירה נגד מכלוף. כל זאת - בטרם מועד ה"פרוץ" (המעבר לחלק הגלוי) של החקירה.

מכלוף העיד כי העביר לפישר 5,000 שקל במזומן ("כל הכסף שהיה עליי באותו רגע"), ובעקבות כך גילה פישר למכלוף את מועד מעצרו המתוכנן וסיפר לו מי עוד אמור להיעצר יחד עמו, בהם גם גורמים מעיריית אשקלון ומהמשרד להגנת הסביבה.

ביום מעצרו המתוכנן של מכלוף הגיעו כוחות המשטרה לביתו של מכלוף באשקלון ולא מצאו אותו. על-פי עדותו, מכלוף שהה באותה העת במלון "רויאל ביץ'" בתל-אביב. לדברי חקק-קריספין, "מבחינתנו היה מדובר באירוע חריג ודרמטי, שכן פעולות החקירה חייבו מעצר וחקירה באותו היום... זה ישר העלה חשש לשיבוש ולהעלמות ראיות".

לפי עדותו של מכלוף, לקראת הצהריים של יום המעצר המתוכנן הוא שוחח עם פישר בטלפון וסיפר לו כי חוקרי המשטרה הגיעו לביתו. בתגובה, לפי עדותו, הורה לו פישר שלא לעזוב את המלון, למרות זאת כעבור מספר דקות החליט מכלוף לחזור לאשקלון - שם נעצר.

מכלוף ציין בעדותו כי הפעם הראשונה שידע כי להב 433 חוקרת חשדות נגדו בגין שוחד הייתה בעקבות מידע שמסר לו פישר. בתגובה, הציגה ההגנה למכלוף מזכר של המשטרה המתעדת שיחת טלפון שנעשתה אליו שבמסגרתה הוא התבקש להגיע לחקירה בלהב, כחודש לפני יום מעצרו המתוכנן. הסנגור, עו"ד עמית בר שאל: "אז חודש לפני המעצר שלך, אתה יודע שלהב מחפשים אותך"; ומכלוף השיב: "פישר אמר לי להגיד שאני חולה, וזה באמת מה שאמרתי. לא הגעתי לחקירה, ולא באו לעצור אותי מהבית. לכן, לא ייחסתי לזה כל חשיבות".

 פרשיית מכלוף
  פרשיית מכלוף

קשירת קשר להפללה

בעדותו הראשית סיפר מכלוף כי הוא יצר קשר עם המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) מספר ימים לאחר שנחשף כי פישר לקח כסף מאלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד ומי שחשף את פרשת פישר. הקשר עם מח"ש יצר מכלוף באמצעות עו"ד בני כץ, לפי המלצתו של חסן, שכץ הוא גם עורך-דינו. (כץ מייצג עד מדינה נוסף בתיק, ששון חי, שהגיש לאחרונה תביעה אזרחית נגד פישר).

לדברי מכלוף, הוא חתם על הסכם עד מדינה עם מח"ש, והובטח לו כי תמורת עדותו יקבל חסינות מהעמדה לדין בגין שיבוש הליכי חקירה ומתן שוחד לפישר. עם זאת, לטענת באי-כוחו של פישר, עוה"ד עמית בר ואלי פרי, הובטח למכלוף הרבה מעבר לכך. לדבריהם, גם סגירת יתר תיקי החקירה נגד מכלוף, בין היתר בגין שוחד, נולדה הודות להסכמתו להעיד נגד פישר.

ההבדל בין גרסתו של מכלוף לגרסת באי-כוחו של פישר נובע בעיקר מהעובדה שהסכם עד המדינה עם מכלוף, לטענת התביעה, לא נעשה בכתב. זאת, אגב, בניגוד לנוהלי הפרקליטות. בזמן עדותו הקודמת, טען מכלוף שההסכם דווקא כן תועד בכתב, להפתעתם הרבה של התביעה, ההגנה והשופט משה סובל, אך לא הצליח לאתר העתק מהסכם זה.

לטענת בא-כוחו של פישר, עו"ד בר, חסן, מכלוף ועו"ד כץ "קשרו קשר כדי להפליל את פישר. יש ביניהם תכתובות בנוגע לכך". בהקשר זה, הציגו עורכי-דינו של פישר מסמך שנכתב במח"ש, ובו נכתב כי מכלוף היה חייב כספים לחסן, ולכן הרגיש מחויב לסייע לחסן להפיל את פישר. כשהוטח בו המסמך האמור, אמר מכלוף: "כל אחד יכול לכתוב כל דבר. זה לא נכון". עם זאת, מכלוף אישר כי הוא הפך לעד מדינה רק לאחר שעו"ד כץ הסביר לו כי אם לא יעשה כן, צפוי להיות מוגש נגדו כתב אישום בגין בריחה ממעצר. 

"ככה נפל לי האסימון"

עוד טען מכלוף בעדותו, כי ההליכים נגדו מצד המשטרה היו תולדה של מידע שהעביר פישר למלכה על-מנת לקבל ממנו שכר-טרחה. לדבריו, כל החקירות שנוהלו נגדו אחרי ששכר את שירותיו של פישר נולדו, מכיוון שפישר "תפר" לו תיק על לא עוול בכפו.

מכלוף סיפר כי בשלב מסוים "אני מנסה להבין מי משחק מאחורי הקלעים. אני עוד לא חושד ברונאל (פישר), אבל אני מאוד מופתע שהמשטרה ממשיכה לחקור אותי, כי אני יודע שאין שום דבר". לדבריו, "דיברתי עם פישר על אדם מסוים, פתאום השם שלו עולה גם בחקירה. אבל גם אז לא קישרתי - עדיין חייתי בתפיסה שיש לי עו"ד שדואג לי, אני מבין שיש משהו לא בסדר, אבל אני לא חושד ברונאל". בנקודה זו שאל הסנגור, עו"ד בר: "ואז עוברים כמה חודשים, אתה פוגש את חסן, ורק אז נופל לך האסימון?"; ומכלוף השיב: "נכון, ככה נפל לי האסימון".

נוכח העובדה כי מכלוף נהג להקליט ולצלם חלק משיחותיו ופגישותיו, תהה באוזניו עו"ד בר מדוע הוא לא הקליט גם את פישר לאחר שהחל לחשוד בו. מכלוף השיב לעו"ד בר: "סמכתי עליו כמו על אשתי. אני מקליט שיחות רק עם מי שלדעתי מתנכל לי". 

*** חזקת החפות: רונאל פישר הוא בגדר נאשם בלבד. הוא לא הורשע בכל עבירה, ועל כן זכאי ליהנות מחזקת החפות.

המבוכה של ההגנה: כך מוטט אלון חסן תזה של סנגורי פישר

באי-כוחו של רונאל פישר ביקשו להראות כי עד המדינה, אילון מכלוף, תלוי כלכלית באלון חסן ולכן מגבה את גרסתו נגד פישר. באי-כוחו של פישר ניסו, ללא הועיל, להקים לתחייה חלק מהעניינים שהופיעו בכתב האישום נגד חסן בעניין פעילותו בנמל כיו"ר ועד העובדים. נזכיר, כי לפני תשעה חודשים זוכה חסן זיכוי מלא מכל האישומים נגדו - שלפיהם הוא ניצל את כוחו בנמל על-מנת לקדם אינטרסים כלכליים שלו ושל מקורביו (ערעורה החלקי של הפרקליטות אמור להידון בעליון בתחילת החוגש הבא).

הסנגור, עו"ד עמית בר, ביקש ממכלוף: "ספר לי על הקשרים הכלכליים שלך עם חסן", כשחסן עצמו יושב באולם ומאזין לעדותו של מכלוף; ומכלוף השיב: "משהו מאוד מינורי, הייתה לחסן חברת הובלות והשתמשתי בשירותיה". מכלוף נשאל אם הוא "קיבלת פסולת מנמל אשדוד?", והוא השיב: "לא, רק מחברת שמן שהשכירה שם מקום"; הסנגור המשיך: "חסן עזר לך פעם בהקשרים האלה?"; ומכלוף השיב: "לא הגעתי לשמן דרך חסן. נתתי להם הצעה וקיבלו אותה".

עו"ד בר הקשה: "מעניין שכל החברות שקשורות לחסן והופיעו בכתב האישום נגדו, שימשו בתור עדי הגנה בכתב האישום שהוגש נגדך ונגד החברה שלך על-ידי המשרד להגנת הסביבה"; ומכלוף השיב: "אז מה? זה מוכיח משהו?"

"זה ממש לא אני"

לאחר מכן, השמיעה ההגנה למכלוף האזנת סתר שבוצעה לו בזמן שנוהלה נגדו חקירה סמויה. בשיחה נשמע מכלוף מתלונן בפני האדם עמו הוא מדבר כי הפסולת מהנמל לא פונתה למטמנה שבבעלותו, והדובר השני נשמע כמי שבטיח למהר ולבדוק את העניין.

"אני אומר לך שהאדם עמו אתה מדבר בשיחה זו הוא חסן", טען עו"ד בר בפני מכלוף, לאחר שזה לא זיהה את הדובר. בכך, קיוו ככל הנראה באי-כוחו של פישר "להרוג" שני ציפורים במכה אחת - גם להראות שמכלוף היה תלוי כלכלית בחסן וגם לפגוע בחסן עצמו, שהעיד במסגרת משפטו כי לא סייע למקורביו לקדם את ענייניהם הכלכליים בנמל.

"זה לא חסן", אמר מכלוף אחרי פעם נוספת שהושמעה לו השיחה, כשגם חסן הגיב ממקום מושבו באולם "זה ממש לא אני"; הסנגור תהה: "אם זה לא אלון חסן, אז מי זה?"; ומכלוף השיב: "לא יודע. אני לא חושב שזה חסן"; בתגובה אמר הסנגור כי ההגנה תשלח את ההקלטה למומחה קול.

או אז, קם חסן ממקום מושבו והסתכל על מספר הטלפון שהופיע בראש תמלול השיחה שהושמעה באולם. הוא הקליד את מספר הטלפון במכשירו הנייד, וזיהה את הדובר שעמו שוחח מכלוף. במקביל, גם מכלוף הכניס את מספר הטלפון לאפליקציה לזיהוי מספרים שבטלפון הנייד שלו, וזיהה גם הוא את הדובר. "זה מספר של 'מאכער' מאשקלון, שמתעסק בבנייה... אני עכשיו נזכר", העיד מכלוף. "הוא אמר לי שחבר שלו בנמל מפרק רציף ישן. סגרתי איתו שאנחנו ניקח את הפסולת משם. בסוף פיניתי רק חלק מהכמות הזאת, וכשהייתי בפגישה בנמל ראיתי שמישהו אחר מפנה לו את הפסולת".

בתגובה לדברים אמר חסן לשופט בתום הדיון: "אם אני לא פה ועומד על המשמר, קושרים אותי למשהו שלא עשיתי ולא נוגע אליי בכלל".