לקראת שינוי מגמה: השווקים מתעוררים, אבל גם הדובים

לאחר שב-2017 הניבו המדדים על השווקים המתעוררים תשואות כפולות כמעט מאלה של מדד S&P 500, לפני כשנה החגיגה נגמרה • מניות השווקים הללו הן הברומטר הרגיש ביותר למאזן הסיכונים הגיאו-פוליטיים שאפיינו את השנה הדובית שעברה, ופתרון הבעיות האלה או הסלמתן עשויים לשנות את המגמה מקצה לקצה באופן חד • למדריך השקעה במניות

מנהיגי סין, הודו ומקסיקו בפסגת מדינות ה-BRICS ב-2017 / צילום: רויטרס
מנהיגי סין, הודו ומקסיקו בפסגת מדינות ה-BRICS ב-2017 / צילום: רויטרס

מערכת היחסים בין ציבור המשקיעים הגלובליים למניות השווקים המתעוררים תמיד הייתה סוערת. מנעד הרגשות כלפי המניות הללו יכול היה לנוע מאופוריה והצפה של עידן ה-BRIC בתחילת שנות ה-2000, לאכזבה ונטישה המונית פוסט משבר הסאב-פריים של 2008.

על אף העובדה שכל אחת מהכלכלות הללו מספרת סיפור מרתק וייחודי, הגישה הרווחת בעולם ההשקעות היא להתייחס אליהן כסגמנט - מקבץ של מדינות העונות על הגדרת "שוק מתעורר", כשהן "ארוזות" במדד אחד. המדדים האלה, על פי רוב, מחושבים על בסיס שווי שוק יחסי, כך שמדינות עם בורסות מפותחות יותר מקבלות ייצוג נרחב יותר, ללא קשר ישיר לגודל התוצר או לצמיחה.

לפיכך, הדרך הנפוצה ביותר להשקיע במניות השווקים המתעוררים היא באמצעות המדד הרחב ביותר - MSCI Emerging Markets - שמכיל 1,125 מניות מכל האזורים הגיאוגרפיים, בהיקף כולל של כ-4.8 טריליון דולר. דרך נוספת היא חשיפה לאזור גיאוגרפי מסוים, או לכמה מהם.

מכיוון שאת רוב עניין המשקיעים מרכזים סין, הודו ו"הנמרים האסיאתיים", המדדים הפופולריים בהקשר הזה הם MSCI AC Far East ex-Japan או MSCI Asia ex Japan, שניהם אינם כוללים את יפן, שנחשבת שוק מפותח.

התפלגות_MSCI_Far_East_ex_Japan_index_לפי_סקטורים
 התפלגות_MSCI_Far_East_ex_Japan_index_לפי_סקטורים

ההבדלים מתחדדים בעתות מצוקה

בתקופות הגאות, אנחנו שומעים בעיקר על עליית מעמד הביניים, כוח עבודה זול, פוטנציאל צמיחה אדיר וסגירת הפערים הכלכליים מול המערב. בעתות מצוקה, מתחדדים ההבדלים בין הכלכלות, יסודות רעועים קורסים ויסודות איתנים מספקים הגנה. על פי רוב, שוק המט"ח ושוק האג"ח של הכלכלות הצעירות מהווים נייר לקמוס אמין יחסית לחוסנן הכלכלי. שוקי המניות, מנגד, נוטים לסבול מתופעת "הידבקות" חמורה יותר, כלומר גם החזקים וגם החלשים נעים כמקשה אחת, מתוך שותפות גורל של השתייכות לאותו מדד מניות.

אלת המזל חזרה להאיר פנים לשווקים המתעוררים בקיץ 2016. ב-2017 הניבו מדד MSCI Emerging Markets ומדד SCI AC Far East ex-Japan תשואות של 34% ושל 39% בהתאמה - תשואות כמעט כפולות מאלה של S&P 500.

התפלגות המדינות במדד MSCI EM Index
 התפלגות המדינות במדד MSCI EM Index

עליית מחירי הסחורות, הריביות הנמוכות והתאוששות הכלכלה העולמית, הזכירו למשקיעים היכן נמצא מטמון ה"בטא" (תשואה עודפת על השוק). הכסף זרם באותן השנים לסין, לקוריאה הדרומית, להודו, לטייוואן ולמדינות אחרות, ונראה היה כי אין סיכוי שגם המסיבה הזו תיגמר בהנגאובר. מטבעות השווקים המתעוררים זינקו גם - ערכם ביחס לדולר הגיע לשיא בתחילת 2018.

ואז, לפני כשנה, לפתע הכול נגמר. קשה להצביע על גורם אחד שאחראי באופן בלעדי להיפוך אלים במגמה. כמו תמיד בשווקים, נדרש שילוב מצער של גורמי המאקרו, המיקרו והגיאופוליטי כדי להשפיע על הסנטימנט. בין הסיבות העיקריות לשנה "דובית" באפיקי השווקים המתעוררים ניתן למנות שלוש עיקריות: עליית הריבית והתחזקות הדולר; האי-ודאות סביב מלחמת הסחר בין סין לארה"ב; ובעיקר בהקשר האסייאתי - היפוך המגמה בטכנולוגיה.

10 המניות הגדולות במדד של מזרח אסיה ללא יפן
 10 המניות הגדולות במדד של מזרח אסיה ללא יפן

עליית הריבית והדולר: מפעם לפעם דולר חזק ועליית ריבית מביאים בשורות רעות עבור השווקים המתעוררים. בתקופות רגישות כלכלית הם מייצרים תמריץ לחזור אל "חופי המבטחים" של הנכסים האמריקאיים. נוסף על כך, דולר חזק מקשה על חיי הלווים שהחוב שלהם נקוב בדולר, ונוצרו לא מעט כאלה בעשור של ריביות אטרקטיביות במערב. התחזקות הדולר מול מטבע מקומי כלשהו, בתיאוריה, מגדילה את שווי החוב הדולרי במונחי מטבע מקומי, וכשנפתח הפער מול ההכנסות, עולה הסיכון לאי-עמידה בתשלומים. תרחיש כזה מטיל אימה על ציבור המשקיעים, והם מושכים את כספיהם כדי להקדים תרופה למכה.

בהתאם להיגיון הכלכלי, מדינות עם בעיות במאזן התשלומים ונטל חוב חיצוני כבד סבלו יותר מאחרות מבריחת הון. המטבעות, האג"ח והמניות של דרום אפריקה, טורקיה, ברזיל ואינדונזיה היו בראש "הרשימה השחורה", אולם גם הכלכלות האחרות בסגמנט המתעוררים נאלצו לספוג הפסדים.

עליית ריבית הפד כשלעצמה היא לא הגורם לירידות בשווקים. המשקיעים חרדים בעיקר מטעויות של קובעי המדיניות, ש"יחנקו" את הפעילות העסקית. השווקים מגלמים תרחיש צמיחה פסימי, ומתעקשים על תפיסה "יונית" בנוגע לריבית בארה"ב - נכון לינואר הם נותנים סיכוי נמוך לכך שג'רום פאוול יצליח להעלות אותה בשנה החדשה. נימה פייסנית יותר מכיוון הפד הספיקה כדי להשיב חיים לבורסות, והשווקים המתעוררים היו הראשונים להגיב ל"התרככות" המוניטרית.

מלחמת הסחר וסין: המשקיעים לא אוהבים אי-ודאות. מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין הטילה עננה גדולה על עתידה של הכלכלה הגלובלית, על עתידה של סין - שוק היעד הגדול ביותר עבור חלק לא מבוטל של השווקים המתעוררים, על ארה"ב עצמה ובאופן כללי על כל התפיסה ההוליסטית של שרשרת הייצור. הכלכלנים מעריכים כי שותפות הסחר של סין, בעיקר מדרום-מזרח אסיה, עלולות להיפגע יותר מאחרות מהסלמת היחסים בין שתי המעצמות. ירידה ביצוא של סין לארה"ב עלולה להעיב על תעשיות המדינות השכנות, שכן הן מספקות לה חומרי גלם לייצור, שהופך ליצוא בשלב הסופי.

יתרה מזו, כשני שלישים מהיצוא האסיאתי משמש לצריכה סינית מקומית. בבנק העולמי מעריכים כי האטת סין תסכן את הונג-קונג, טייוואן, קוריאה הדרומית ומלזיה יותר מאשר את הודו, אינדונזיה והפיליפינים.

בחלוף 2018 רוויית העימותים הפוליטיים בתקשורת ובמדיה החברתית - שנה של הטלת מכסי מגן ושל איומים על צעדים נוספים - שוקדות סין וארה"ב בימים אלה על הסכם סחר חדש, שבתקווה יותיר את שני הצדדים מרוצים. הדד-ליין נקבע לתחילת מארס, והחול בשעון אוזל.

גל של "מכירות חיסול" בשלהי 2018 הוריד את רמת המכפילים של השווקים המתעוררים בכ-30% ואף יותר, מה שהפך אותם לאטרקטיביים בעיני חלק מהמשקיעים. כל התקדמות במשא ומתן בזירת הסחר, ולו הקטנה ביותר, מתקבלת לפיכך במגמה חיובית. השווקים המתעוררים ממשיכים לתפקד כ"סמן הימני" של זעזועים גיאו-פוליטיים, לטוב ולרע.

הטכנולוגיה: אסיה ובעיקר סין מזמן סימנו להן כמטרת-על להפוך למעצמה טכנולוגית עולמית. התחרות הטכנולוגית בין ארה"ב לסין תורמת לזינוק ולהתקדמות של כל אחת מהן, ואת הביטוי לכך ניתן לראות במדדים. שווי השוק של סמסונג, טנסנט, עליבאבא וטייוואן סמיקונדקטור זהה לתוצר של איטליה, ובאידו, עליבאבא וטנסנט משתוות בגודל לספרד. טכנולוגיה ושירותי תקשורת מהווים כ-30% מהמדד האסייתי, פי שלושה מהמשקל שלהם לפני כעשור. בדומה לארה"ב, שינוי מגמה במניות הטכנולוגיה, הן בזירה הגלובלית והן בזירה המקומית, עשוי לשנות את התייחסות המשקיעים כלפי השווקים המתעוררים.

לסיכום: מניות השווקים המתעוררים הן הברומטר הרגיש ביותר לכל התפתחות במאזן הסיכונים הגיאו-פוליטיים שאפיינו את 2018. פתרון הבעיות או הסלמתן עשויים לשנות את המגמה מקצה לקצה באופן חד. מתוך שלל האירועים, ניתן להניח כי החלטה סופית אם להיחשף לשווקים המתעוררים או להימנע מכך תהיה תלויה בהנחות לגבי סין ויחסיה עם ארה"ב. 

הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם מדדים מקבוצת אקסלנס. חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה. המידע האמור הינו למטרות מידע בלבד, בהתבסס על ניתוחי שוק שנעשו, ואין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של ניירות ערך המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. מובהר בזאת כי מדדי MSCI הם קניינו הרוחני של עורך המדד MSCI Inc, לרבות סימני המסחר הרשומים.