גפני משפר עמדות: הסיעות החרדיות-אשכנזיות ירוצו יחד

בהסכם משפרת דגל התורה הליטאית את מעמדה ביחס לרשימה של הכנסת הקודמת ובמקום יחס של 60:40 ברשימה לטובת אגודה החסידית, נקבע כי הרשימה תהיה ביחס שווה במתכונת ריצ'רצ' • השינוי השני המשמעותי לא פחות הוא הבכורה שניתנה לדגל התורה בחלוקת התפקידים בכנסת ובממשלה

מקלב, פורוש, גפני וליצמן / צילום: באדיבות הסיעות החרדיות
מקלב, פורוש, גפני וליצמן / צילום: באדיבות הסיעות החרדיות

הסכם הריצה המשותפת של הסיעות החרדיות האשכנזיות צפוי להיחתם עוד היום (ד') לאחר אישור סופי של הרבנים. בהסכם משפרת גדל התורה הליטאית את מעמדה ביחס לרשימה של הכנסת הקודמת ובמקום יחס של 60:40 ברשימה לטובת אגודה החסידית, נקבע כי הרשימה תהיה ביחס שווה במתכונת ריצ'רצ'. סגן השר ליצמן ראשון ח"כ גפני אחריו ובהמשך, מאיר פרוש, אורי מקלב, מנחם אליעזר מוזס, יעקב אשר וישראל אייכלר. ביהדות התורה מעריכים כי כפי שצופים הסקרים, הם יקבלו 7-8 מנדטים, ואם יעמדו על 7, תהיה רוטציה ואייכלר יפנה את מקומו במהלך הקדנציה למועמד הליטאי שיבוא אחריו.

השינוי השני המשמעותי לא פחות הוא הבכורה שניתנה לדגל בחלוקת התפקידים בכנסת ובממשלה. וכך עלול סגן שר השיכון פרוש לאבד את תפקיד סגן השר שיעבור ככל הנראה לחבר הכנסת אורי מקלב. פרוש המייצג קבוצת חסידויות קטנות עשוי לערער על המהלך.

הסיבה לשיפור העמדות של גפני והליטאים היא הצלחתם היחסית בבחירות האחרונות לעומת כשלונות של אגודה. הביטוי העיקרי לכך היה בירושלים, שם תמיכת דגל במשה ליאון הביאה לבחירתו בעוד מועמד אגודה יוסי דייטש הגיע שלישי בלבד. העימות המוניציפלי הידרדר לארצי והייתה סכנה כי גם בבחירות הכלליות יהיה פירוד אבל מגעים נמרצים בחודש האחרון שינו את המגמה, לא מעט בזכות החשש מפני אי מעבר אחוז החסימה במקרה של פיצול.

לאחר סגירת הסכם זה יחלו המגעים הממשיים לרשימה חרדית משותפת שעל מעורבות ראש הממשלה בלחצים להקמתה דיווחנו כאן ב"גלובס". ליצמן אמר היום כי רשימה כזו צריכה לכלול את כל החרדים. כלומר לא שס בלבד אלא גם אלי ישי והפלג הירושלמי. דרעי יתקשה מאוד לבלוע את צפרדע ישי, וכך גפני וחבריו שאנשי הפלג מררו את חייהם בשנתיים האחרונות.