ציר איילת שקד-אפי נוה: הברית שטרפה את הקלפים ושינתה את מאזן הכוחות

הליך מינוי השופטים, שהושחת לפי החשד בפרשה החדשה, היה "נגוע" תמיד באינטריגות בין המשפטנים לפוליטיקאים בוועדה לבחירת שופטים • לפני עידן ראש הלשכה הנוכחי נהנו שופטי העליון מרוב מובנה בוועדה ויכלו להעביר בקלות כמעט כל מינוי שבו חפצו • כניסתו של אפי נוה והברית שיצר עם שרת המשפטים שקד גרמו למהפך

איילת שקד ואפי נוה / צילום: יוסי זמיר
איילת שקד ואפי נוה / צילום: יוסי זמיר

בתקופת כהונתם של איילת שקד כשרת המשפטים ואפי נוה כיו"ר לשכת עורכי הדין כחברי הוועדה לבחירת שופטים, נפל דבר בכל הנוגע להליך בחירת השופטים. בעוד שבאופן מסורתי נהוג היה לחלק את תשעת החברים בוועדה ל"מחנה הפוליטיקאים" - שכולל את שרת המשפטים (איילת שקד), שר נוסף (משה כחלון) ושני חברי כנסת (נורית קורן ורוברט אילטוב); ול"מחנה המשפטנים" - שכולל את נשיאת העליון (אסתר חיות), שני שופטי עליון (חנן מלצר וניל הנדל) ושני עורכי דין חברי לשכה (אילנה סקר ואפי נוה) - הרי שהברית שרקמו נוה ושקד (ואשר נתפסה ותועדה בעדשות המצלמות של תוכנית התחקירים "עובדה") שינתה את הסדר שהיה נהוג עד אז בוועדה.

 מאזן הכוחות בוועדה
  מאזן הכוחות בוועדה

מסורתית נהנו שופטי העליון מחופש כמעט מוחלט למנות שופטים לבתי המשפט השלום והמחוזי. זאת, מכיוון שעל-פי רוב היו שני חברי הלשכה "מתיישרים" עם עמדותיהם - וכך משיגים את הרוב המיוחל. הברית בין נוה לשקד, שאותה מעולם לא הכחישו השניים, "העבירה" את שני נציגי הלשכה ל"מחנה הפוליטיקאים", ובכך שינתה את יחסי הכוחות בוועדה וגרמה לכך ששופטי העליון יימצאו כמעט תמיד בנחיתות מספרית. כתוצאה מכך, השפעתם של שופטי העליון על מינוי שופטים פחתה באופן דרמטי. 

אלא שהברית בין שקד לנוה בוועדה אינה מספיקה על-מנת לקדם את המינויים של שופטי לעליון. זאת, שכן לפי תיקון לחוק מ-2008, "תיקון סער" (על שמו של חבר הכנסת לשעבר גדעון סער שיזם את התיקון), כדי למנות שופט לעליון נדרש רוב מיוחס של 7 מתוך 9 חברי הוועדה, ולא די ברוב רגיל של 5 כפי שנדרש באישור מינויים לשלום ולמחוזי. 

לדעת רבים, "תיקון סער" נחקק על-מנת לתת מענה לרוב ממנו נהנה "מחנה המשפטנים" באופן מסורתי, וכדי להעמיק את ההשפעה של השרי וחברי  הכנסת החברים בוועדה על מינוי שופטי העליון. שקד, שהצהירה לא פעם כי היא דוגלת במינוי שופטים שנתפסים על-ידה כ"שמרניים", נהנתה מהברית עם נוה בהקשר זה, ונדרשה הודות לה לחבר ועדה אחד נוסף בלבד על-מנת להעביר מינויים של מועמדים שבהם הייתה חפצה. בהקשר זה שקד הקפידה לשתף פעולה עם נשיאות בית המשפט העליון בעבר וכיום - השופטות מרים נאור ואסתר חיות - ובכך להשיג את הרוב הדרוש מבחינתה להבטחת מינויים של מי שנחשבו המועמדים מטעמה.

השלבים בבחירת השופטים
 השלבים בבחירת השופטים

נזכיר כי אפי נוה נחקר בלהב 433 (יאח"ה) בחשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי שופטים. אחד מכיווני החקירה הוא שוחד מיני. המעשים המיוחסים לנוה נוגעים לחשד לביצוע עבירות בקשר למינוי של שופטת שלום אחת לפני מספר שנים ובקשר לניסיון להביא למינוי של שופט שלום למחוזי - שלא קודם.

נדגיש כי על אף דיווחים ושמועות ברשתות החברתיות, בשלב זה לא ידוע על חשד כלשהו שנבדק בקשר לברית שכרתו נוה ושרת המשפטים שקד, שאינה מעורבת בפרשה. 

*** חזקת החפות: הפרשה עברה רק אתמול לשלב החקירה הגלוי שלה. יודגש כי כל המעורבים בה זכאים ליהנות מחזקת החפות.