"הקור לא מפריע לי, לא חודר": נשבר שיא הביקוש לחשמל

בשעה 19:00 נשבר שיא הביקוש לחשמל של כל הזמנים והוא עמד על 13,058 מגה וואט • למרות הרזרבה הנמוכה השיא החדש שנרשם הערב עבר ללא הפסקות חשמל יזומות, והפסקות החשמל שהתרחשו הערב נגרמו כתוצאה מהתקלות ברשת בשלי מזג האוויר הסוער

חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק

בשעה 19:00 נשבר שיא הביקוש לחשמל של כל הזמנים והוא עמד על 13,058 מגה וואט, כך הודיעה הערב (ד') חברת החשמל. שיא של כל הזמנים הקודם נרשם בקיץ האחרון ועמד על 12,921 מגה וואט.

בזמן השיא עמדה רזרבת החשמל על 339 מגוואט בלבד - פחות מ-3% מסך הביקוש במשק. זאת, בשל הבעיה ברשת ההולכה באזור אשקלון והסביבה למשך פרק זמן מסוים - בעיה שגרמה לחוסר היכולת של העברת החשמל מאחת מתחנות הכוח הפרטיות. למרות הרזרבה הנמוכה השיא החדש שנרשם הערב עבר ללא הפסקות חשמל יזומות, והפסקות החשמל שהתרחשו הערב נגרמו כתוצאה מהתקלות ברשת בשלי מזג האוויר הסוער. בשעות הלילה צפוי הביקוש לחשמל לרדת באופן משמעותי. במידה והביקוש לחשמל היה ממשיך לעלות הערב בצורה ניכרת או במקרה של תקלה נוספת באחת מתחנות הכוח, חברת החשמל הייתה נאלצת לבצע הפסקות חשמל יזומות - מהלך שנקרא "ניהול ביקושים".

שעות השיא לביקוש לחשמל בחורף הן בשעות הלילה, כאשר אין זמינות של אנרגיות סולריות, כך שכושר הייצור של 1,200 מגה וואט של האנרגיות המתחדשות למעשה אינו זמין. לפי מפת הדרכים של רשות החשמל כדי להתגבר על הביקושים הגדלים לחשמל קיים צורך בהקמת תחנות כוח נוספות בהספק כולל של 6700 מגה וואט עד שנת 2030. יצוין כי תהליך הקמת תחנת כח בישראל לוקח בין 5-7 שנים, ואסדרה להקמת התחנות טרם פורסמה.

מפורום יצרני החשמל הפרטיים נמסר כי "תחנות הכוח הפרטיות מבטיחות שמדינת ישראל תהנה מחשמל ללא מגבלה גם בימים של שיא בביקוש. יש לקדם תכנון והקמת תחנות כוח נוספות שיבטיח את המשך ההיצע גם בתרחישי הקיצון של המשק הישראלי ולפעול לשדרוג רשת ההולכה כך שתבטיח חשמל סדיר לכל חלקי הארץ".