פריצה לא חוקית למכשירים אלקטרוניים - האם זה קו ההגנה שיציל את אפי נוה

עורכי דינו של נוה טוענים שהראיות נגדו הושגו באמצעות פריצה למכשיר הטלפון הנייד שלו ולכן מדובר בפגיעה בפרטיות • במשטרה התמודדו עם הטענה הזו עם קבלת החומרים מהעיתונאית הדס שטייף, שטענה היום כי מדובר "רק בקצה הקרחון" • פרשנות

אפי נוה בבית המשפט / צילום: ראובן קסטרו
אפי נוה בבית המשפט / צילום: ראובן קסטרו

חקירת המשטרה בנוגע לפרשת השחיתות לכאורה בקידום שופטים על-ידי ראש לשכת עורכי-הדין המתפטר, אפי נוה, היא חריגה מכמה היבטים. החקירה החלה בעקבות חומרים בעייתיים אודות התנהלותו של נוה שהצטברו אצל העיתונאית הדס שטייף מגלי צה"ל בחודשים האחרונים.

לאור העובדה שהחומרים עסקו בעניינים פרטיים ובחלקם שנוגעים בצנעת הפרט, ולאחר התלבטות ארוכה, הוחלט בגלי צה"ל שלא לפרסם את החומרים אלא ללכת איתם ישירות למשטרה. שטייף ואנשי גל"צ הגיעו עם החומרים ליחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה (יאח"ה) לפני כחודש.

רף מוסרי

ב-1 בינואר, אחרי בחינה די ראשונית של החומרים, פנה ראש יאח"ה, יואב תלם, לבית-משפט השלום בנתניה בבקשה להוציא צו איסור פרסום על הפרשה. הבקשה התקבלה. צו איסור הפרסום הגורף שהוציא בית המשפט, עורר במהרה גל של שמועות בווטסאפ וברשתות החברתיות באשר לחשדות שנחקרים ולזהות המעורבים והמעורבות. השמועות גרמו נזק לאנשים ששמותיהם שורבבו לפרשה, למרות שהם אינם קשורים אליה, בהם שופטים ושופטות. בכך נגרם נזק למערכת המשפט כולה.

למרות גל השמועות, במשטרה התעקשו שלא להתיר את הפרסום והחלו לבדוק את החומרים, לבצע האזנות, ולחקור מעורבים. בדומה לחשש של אנשי גל"צ, גם החשש המרכזי של המשטרה היה מפני פגיעה בפרטיות של מעורבים ובצנעת הפרט שלהם. בראיון שנתנה היום ל"גלובס" העידה שטייף שהחומרים הללו כוללים "הרבה דברים שהם אולי לא ברף הפלילי - אבל ברף המוסרי, האתי והציבורי הם לא פחות גרועים בעיניי".  

ראיות פסולות?

אולם הדבר הבעייתי ביותר מבחינת המשטרה בחקירה הזאת ככול הנראה הוא האופן שבו הושגו החומרים נגד נוה. בא-כוחו של נוה, עו"ד בעז בן-צור, הטיח אתמול בבית המשפט לנציגי המשטרה בדיון המעצר ש"החומר שהגיע אליכם הושג בעבירה לפי הרבה חוקים שונים". בן-צור מכוון לכך שהחומר הרגיש שמשמש נגד נוה הופק ממכשירים אלקטרוניים אישיים של ראש הלשכה המתפטר, שנפרצו על-ידי גורם שלישי שהעביר אותם ככל הנראה לשטייף.

בדין הישראלי ישנם כללים הפוסלים כשרות של ראיות שהושגו תוך פגיעה בזכויות יסוד, כגון פגיעה בפרטיות או תוך האזנת סתר. נראה שקו ההגנה של נוה יתבסס בחלקו על הטענה, כי אי-אפשר לעשות נגדו שימוש בראיות הרבות, עקב העובדה שהן הושגו תוך פגיעה בפרטיותו ובכבודו ותוך ביצוע עבירות של האזנות סתר.

המורכבויות והרגישויות הללו של החקירה הובילו לכך שב-10 בינואר הוארך צו איסור הפרסום על הפרשה בבית משפט השלום בת"א. מאותו היום מנהל "גלובס" מאבק משפטי להסרת הצו ואתמול, עם מעצרו של נוה וחקירת המעורבים הנוספים, הותר לפרסם את עיקר החשד שנחקר ואת העובדה שנוה הוא החשוד המרכזי. 

החקירה נמשכת

בתוך כך נוה המשיך להיחקר היום במשך שעות ארוכות במשרדי יחידת להב 433 של המשטרה, בחשד שפעל לקידום מינויה של פלונית לשופטת בתמורה לטובות הנאה מיניות שקיבל ממנה ובחשד כי פעל באופן לא כשר לקידום שופט שהיו לו יחסים קרובים לאשתו. המשטרה המשיכה לחקור גם מעורבים נוספים הקשורים בחקירת נוה.

נוה הגיע אל החקירה הישר מבית אחיו בקיבוץ שפיים, שם בהוראת בית המשפט הוא שוהה במעצר בית ותחת הגבלות. אתמול בשעות הערב הורה שופט בית-משפט השלום, עלי מסארווה, על שחרורו מהמעצר של נוה, למרות שהמשטרה ביקשה את הארכת מעצרו בשלושה ימים.

השופט ציין כי "הוצגו בפניי טענות המבססות את טענת היחידה החוקרת לכך שהחשוד השפיע על דיוני הוועדה לבחירת שופטים. מצאתי כי החומר מבסס חשד סביר בשלב זה של ההליך. עדויות שנגבו ביממה האחרונה חיזקו את החשדות נגד החשוד". אולם לדברי השופט, "עוצמת החשש משיבוש מהלכי חקירה מצד נוה אינה כה גבוהה".

השופט קיבל את הצעת חלופת המעצר של בא-כוחו של נוה, עו"ד בועז בן-צור. "איני סבור כי החשוד עלול לשבש את החקירה בשלב זה", קבע השופט מסארווה. "אני מורה על שחרורו של החשוד בתנאים הבאים: ערבות בסך 50 אלף שקל והפקדה של 25 אלף שקל, איסור גורף ליצירת קשר עם כל אחד מהמעורבים בפרשה ומעצר-בית מוחלט עד ל-23 בינואר".

בית המשפט קבע עוד כי נוה יורחק ל-30 ימים ממשרדו הפרטי וכן ממוסדות הלשכה, וכי מעצר-הבית יהיה אצל אחיו של אפי נוה, צביקה, בקיבוץ שפיים.

במהלך הדיון התברר שהחשד נגד נוה הוא לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים. החשדות נוגעים למינוי שופטת לבית משפט השלום וקידום מועמד לשפיטה לבית המשפט המחוזי, שזהותם עדיין אסורה בפרסום.

*חזקת החפות: חקירת המשטרה בעניין זה נמצאת בראשיתה, יודגש כי כל המעורבים בה ובהם אפי נוה הם בחזקת חשודים וזכאים ליהנות מחזקת החפות.