איגודי השיווק והפרסום לרגולטורים: רסנו העלאות המחיר של הערוצים המסחריים

איגודי השיווק והפרסום קוראים לפעול לריסון העלייה במחירי הפרסום בטלוויזיה בקשת ורשת בו-זמנית • "מתברר ששני הערוצים המסחריים, קשת 12 ורשת 13, עשו שימוש נמהר במיזוג והודיעו למשווקים ולפרסומאים, באופן חד-צדדי וכמעט בו-זמנית, על העלאת מחירים משמעותית של עשרות אחוזים במחירי הפרסום בטלוויזיה"

מיזוג רשת וערוץ 10 / צילומים שלומי יוסף גיא כושי  אביב חופי תמר מצפי וShutterstock
מיזוג רשת וערוץ 10 / צילומים שלומי יוסף גיא כושי אביב חופי תמר מצפי וShutterstock

איגודי השיווק והפרסום דורשים במכתב מהממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין , ומשר התקשורת איוב קרא, לפעול לריסון העלייה במחירי הפרסום בטלוויזיה בקשת ורשת בו-זמנית. לטענתם, המיזוג בין ערוצים רשת 13 ועשר יצר דואופול חדש, ולפיכך הם חייבים לפעול בעניין. על המכתב חתומים מנכ"ל איגוד השיווק, תלמה בירו, ומנכ"ל איגוד הפרסום, יגאל בראון.

"עם מיזוג הערוצים והופעתם של שני ערוצים מרכזיים בשוק הטלוויזיה המסחרית", כותבים השניים, "אנו עדים לתופעה מדאיגה, ואנו קוראים לכם לתת עליה את הדעת בהקדם האפשרי. מתברר ששני הערוצים המסחריים, קשת 12 ורשת 13, עשו שימוש נמהר במיזוג, והודיעו למשווקים ולפרסומאים, באופן חד-צדדי וכמעט בו-זמנית, על העלאת מחירים משמעותית של עשרות אחוזים במחירי הפרסום בטלוויזיה. מדובר בשיעור העלאה מופרז שאינו תואם את נתוני ותנאי השוק".

לדבריהם, העלאה זו מהווה פגיעה קשה בחברות המשווקות והמפרסמות, ואם ולא תרוסן היא אף תגרום בהמשך לעלייה ביוקר המחיה במשק ולהרעת מצבו של הצרכן הסופי: "עלויות הפרסום מהוות חלק אינטגרלי מעלויות המוצר, וכל עלייה בהוצאות הפרסום תגולגל מן הסתם למחיר המוצרים שאנו מייצרים ומפרסמים", כותבים השניים.

שני האיגודים אמנם לא התנגדו למיזוג כשזה פורסם בתקשורת, "ואולם אין לפרש את היעדר התנגדותנו להסכמה גורפת להעלאת מחירים", הם מדגישים במכתב. "ההפך הוא הנכון. במצב שיצר המיזוג שאישרתם, ובהיות שני הערוצים המסחריים אפיק פרסום מרכזי וייחודי, אנו למעשה קהל שבוי בידי הערוצים, ללא יכולת משא ומתן אמיתית. אין אנו טוענים חלילה לקרטליזציה של שוק הטלוויזיה המסחרית, אולם נוצר כאן דואופול חדש, המחייב אתכם שלא לעמוד מנגד אלא להתערב בנושא התערבות דחופה ומיידית".

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס" לפני מספר שבועות, עוד בטרם יצא המיזוג לדרך הודיעה קשת על כוונתה להעלות את מחירי הפרסום בכ-10%-15%. עוד חשפנו כי לפני ימים ספורים כשהמיזוג הפך לעובדה מוגמרת, יישרה קשת קו והודיעה על ייקור זמן הפרסום בערוץ הממוזג בשיעורים דומים. נראה כי לא לחינם בחרו המפרסמים לכתב על המכתב גם את הממונה מיכל הלפרין - יש כאן מסר ברור כלפי  בעלות הרישיון: אמנם יש לכן כוח, אבל גם שימוש בכוח דורש התנהלות נבונה.