המדינה לבג"ץ: הורה לכחלון להשוות את המס על הטבק לגלגול לזה של סיגריות רגילות

המדינה השיבה לבג"ץ וביקשה להורות לשר האוצר להשוות את המס על הטבק לגלגול לזה המוטל על סיגריות רגילות • בכך מודיעה המדינה שהיא מקבלת את עתירת המיזם למיגור העישון • המיזם למיגור העישון: "אחד ההישגים הגדולים של המאבק נגד העישון בשנים האחרונות"

עישון, סיגריות / שאטרסטוק
עישון, סיגריות / שאטרסטוק

מחירי הטבק לגלגול צפוי להתייקר. המדינה השיבה לבג"ץ וביקשה להורות על שר האוצר להשוות את המס על הטבק לגלגול לזה המוטל על סיגריות רגילות. בכך, מודיעה המדינה שהיא מקבלת את עתירת המיזם למיגור העישון שהוגשה באמצעות עוה"ד אפי מיכאלי, אליו הצטרפה האגודה למלחמה בסרטן, ומבקשת מבית-המשפט להפוך את הצו שניתן בעתירה למוחלט.

ביום ראשון הקרוב צפוי להתקיים דיון בעתירה בפני הרכב השופטים ברק-ארז, קרא ושטיין. בתחילת חודש נובמבר השופט נעם סולברג הוציא צו על-תנאי בעתירה, לפיו על שר האוצר לנמק מדוע לא יטיל באופן מיידי מיסי קניה על מוצרי טבק לגלגול באותם שיעורים המוטלים כיום על סיגריות רגילות. לאור הפערים העצומים במחירים שבין סיגריות בחפיסה ובין טבק בגלגול עם השנים מזנק מספר המעשנים טבק שלאור המיסוי הנמוך שהמדינה גובה עליו, עבור המעשנים מדובר בפער משמעותי במחיר. מבחינת המדינה מדובר על אובדן הכנסה בהיקף של מיליארדים, ולפי הערכות של מיליארד שקל בשנת 2018 לבדה.

לפי עמדת היועמ"ש, שהוצגה בעתירה, המדינה מסכימה למתן צו מוחלט בעתירה עקב הנזק הבריאותי הנובע משימוש בטבק לגלגול. "בשים לב לעמדת משרד הבריאות כי הנזק הבריאותי שנובע ממוצרי טבק לגלגול דומה לנזק שנובע מסיגריות רגילות, ומאחר שלא נמצאה הצדקה התומכת בהותרת אי-השוויון, החל במישור המיסוי בין מוצרי טבק לגלגול לבין סיגריות רגילות, על כנו", כתבה המדינה בתגובתה. עוד הוסיפה המדינה כי "יתכן והשוואה זו תשליך על האוכלוסייה שבחרה לצרוך את המוצר הזול יותר, אך אין בכך כדי לשנות מהעמדה המשפטית באשר למתן צו מוחלט בגדרה של העתירה שבכותרת, בהעדר הצדקה מקצועית, במישור הבריאותי או המיסוי, להבחנה בין המוצרים האמורים."

במסגרת התגובה הוצגה גם עמדתו של שר האוצר, לפיה הוא חושש שהעלאת המס תוביל לפגיעה כלכלית בצרכני מוצרי הטבק לגלגול, וכי למיטב הבנתו היא תשפיע בעיקר על השכבות החלשות ועל אוכלוסיות צעירות, ועל כן לטעמו אין כל מקום לפגיעה זו.

נזכיר כי במארס 2018 התייקרו הסיגריות המיובאות על ידי חברת פיליפ מוריס המחזיקה בכ-60% מפעילות מותגי הטבק. אחריה גלוברנדס המחזיקה בכ-31.5% ודובר המחזיקה בשאר. ב-2017 הוערך כי היקף שוק הסיגריות (סטיקים) הגיע לצריכה של 5.8 מיליארד. יותר מ-80% ממחירי הסיגריות מועברים למדינה: 65.5% כמס בלו ו-17% כמע"מ. קופסת סיגריות של מלבורו למשל עולה כ-36שקל, חפיסת פרלמנט עולה כ-39 שקל וחפיסת טיים עולה כ-28 שקל.

בכל הנוגע למוצרי הטבק לגלגול התמונה שונה: דובר מחזיקה בכ-40% מהשוק, לפיליפ מוריס נתח של כ-33% ואת השאר מחזיקה גלוברנדס. גודל השוק ב-2017 הוערך ב-760 טון טבק - זהו שוק שכאמור נמצא בצמיחה. חפיסת טבק גלגול עולה כ-45 שקל (באלי), 36 שקל (LM).

לפני כחודש אושר חוק הטבק שייאסור כמעט באופן מוחלט את הפרסום למוצרי העישון, עוד קובע החוק כי חפיסות הסיגריות ייראו באופן זהה בגוון חום.

מהמיזם למיגור העישון, נמסר: "מדובר באחד ההישגים הגדולים של המאבק נגד העישון בשנים האחרונות. כבר מזמן הוכח, שמס גבוה על סיגריות ומוצרי עישון מציל חיים, ולכן רבבות ישראלים זכו הערב לבשורה של ממש, העשויה להקטין את החשיפה שלהם לאחד ממוצרי הטבק המסוכנים והקטלניים ביותר על המדף. אמנם חבל שנדרש לצורך כך להגיע עד בג"ץ, אבל בסופו של דבר טוב עשו היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה, שהבינו כי לא ניתן עוד להמשיך את העוול שבמיסוי בלתי שוויוני על מוצרי העישון.

"הכדור מונח כעת לפתחו של בג"ץ להשלים את המלאכה ולהכריע סופית בעד השוואת המס. חבל שגם הפעם שר האוצר כחלון מתעקש לשחק משחקים פוליטיים, ואפילו ברגע ההיסטורי הזה הוא בוחר לצאת נגד העמדה הנחרצת של גורמי המקצוע - הכל בשביל לקטוף עוד כמה לייקים ולגזור קופון יחצ״ני ערב הבחירות. לצערנו, מדובר בהמשך ההתנהלות הצינית והמאכזבת של כחלון בפרשה, והיא רק מגדילה את ההערכה למשרדי הבריאות והמשפטים שעמדו מול הלחצים הפוליטיים שהפעיל עליהם כחלון.

"מוצרי טבק לגלגול נמכרים ברחבי מדינת ישראל והתגברות צריכתם בשל עיוות המס הנדון בעתירה זו נרשמת בכל שכבות האוכלוסיה. יודגש, כי מדיניות מס הוגנת וראויה מחוייבת להתבסס על נתונים עובדתיים מוצקים ואין לקבלה כאשר היא מבוססת על השערות או טענות שהקשר ביניהן לבין המציאות טעון הוכחה. המלצות על השוואת המס על מוצרי הטבק השונים היא פרי עבודתה של ועדה מקצועית אשר עסקה באופן רציני ומעמיק בסוגיית מיגור העישון. כל נסיון לבטל את מסקנותיה של ועדה זו במחי יד ראוי כי יושתת על אדנים עובדתיים מוצקים או שלא ישמע כלל".

עו"ד מיכאלי הוסיף כי "מיסי הקניה המוטלים על מוצרי הטבק השונים נועדו לתקן את ההחצנה השלילית הקשה הנגרמת מעצם תופעת השימוש במוצרי טבק אשר, על-פי מחקרים, מהווים סכנה לבריאות המעשנים וסביבתם. לפיכך, יצירת פערי מיסוי למוצרים שהם תחליפיים (מוצרי טבק לגלגול למול סיגריות רגילות) חוטאים לתכלית החקיקה המבקשת להפחית את תופעת העישון ונזקיה ולא להעביר מעשנים ממוצרי עישון יקרים למוצרי עישון יקרים פחות".